کد شماره گذاری صفحات وبلاگ بلاگفا

منتشر شده در ۱۵ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ ابزار و کد وبلاگ،بلاگفا ۳۳ دیدگاه
3.5/5 - (40 امتیاز)

یکی از مشکلاتی که کاربران سایت بلاگفا دارند، عدم امکان درج دکمه‌های شماره‌ای در پایین صفحه برای جابجایی بین صفحات مختلف مطالب توسط بازدیدکنندگان است. علی‌رغم برچسبی که در راهنمای کدهای قالب بلاگفا برای صفحه‌بندی صفحات وبلاگ بلاگفا وجود دارد، اما این قابلیت به درستی کار نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از کاربران بلاگفا به دنبال راه‌حلی برای این مشکلی می‌گردند. در گذشته کد صفحه بندی شماره‌ای وبلاگ بلاگفا را خدمت شما معرفی کردم و خیلی از عزیزان از آن استفاده کردند. اما خیلی از افراد هم نتوانستند با آن شماره گذاری صفحات وبلاگ بلاگفا را انجام دهند.

به همین دلیل، طی نظر یکی از بازدیدکنندگان سایت بلاگینگ، یک روش دیگر برای این کار پیدا شد که به نظر می‌رسد از کد قبلی به مراتب بهتر است و تا این لحظه برای صفحه‌بندی وبلاگ در بلاگفا از این روش بهتر وجود ندارد. می‌توانید ظاهر کار را در عکس زیر ببینید:

کد شماره گذاری صفحات وبلاگ بلاگفا

کد شماره گذاری صفحات وبلاگ بلاگفا

کد شماره گذاری صفحات وبلاگ بلاگفا که قصد معرفی آن را در این مقاله دارم، شامل دو قسمت است. قسمت اول کدهای HTML است که شما باید آن را در مکانی که قرار است شماره گذاری صفحات انجام شود قرار دهید. قسمت دوم هم کدهای CSS هستند که به شمارۀ صفحات شما سبک و زیبایی خاصی می‌دهند. اما به طور عملی برای شماره گذاری صفحات وبلاگ در بلاگفا باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید. البته بهتر است قبل از هر کاری از قالب وبلاگ خود پشتیبان بگیرید.

1- قرار دادن کد HTML

همانطور که گفته شد، این کد کار اصلی شماره گذاری صفحات وبلاگ را برای شما انجام می‌دهد. پس در اولین گام باید کد زیر را در محلی مناسب از کدهای قالب وبلاگ خود قرار دهید. داشتن اطلاعات کافی راجع به کدنویسی HTML خیلی به شما می‌تواند کمک کند. ولی اگر هم اطلاعاتی ندارید، نگران نباشید. از بین کدهای قالب، کد </BLOGFA> را پیدا کرده و دقیقاً بعد از آن، این کد صفحه بندی را قرار دهید؛ همین. این بهترین مکان برای نمایش شماره‌های صفحه است.

<div>
 <a href="/">۱</a>
 <a href="/?p=2">۲</a>
 <a href="/?p=3">۳</a>
 <a href="/?p=4">۴</a>
 <a href="/?p=5">۵</a>
 <a href="/?p=6">۶</a>
 <a href="/?p=7">۷</a>
 <!-- Blogfa Pagination Code from https://bloging.ir -->
 </div>

2- قرار دادن کد CSS

حالا باید کدهای CSS را در بالای کدهای قالب وبلاگ بگذارید. برای این منظور عبارت </head> را در کدهای قالب پیدا کرده و کد زیر را دقیقاً قبل از آن قرار دهید. برای انتقال کدها بهتر است که از دستورات Copy و Paste استفاده کنید.

     <style rel="stylesheet" type="text/css">
    .bloging-pagination{
        direction: rtl;
        margin: 20px auto;
        text-align: center;
        font-family: tahoma;
    }

    .bloging-pagination a {
        text-decoration: none;
        font-size: 15px;
        background: #F6F6F6;
        border: 1px solid #C1C1C1;
        margin-left: 2px;
        margin-right: 2px;
        padding: 3px 6px;
        color: #2277DD;
        transition:all .2s linear;
    }
    
    .bloging-pagination a:hover{
        background: #3388CC;
        border: 1px solid #808080;
        color: #FFFFFF;
    }
    </style>

3- ویرایش کد صفحه بندی

حالا که مراحل بالا را انجام دادید، زمان آن رسیده که به خواست خودتان شروع به ویرایش کد کنید. البته تا اینجا کار شما تمام است و می‌توانید کدهای قالب را روی وبلاگ ذخیره کرده و نتیجه را با رفتن به صفحۀ اصلی وبلاگ‌تان بررسی کنید. ولی شاید خواسته باشید تعداد شماره‌ها را کم یا زیاد کنید که برای این کار اگر کمی از HTML سر در بیاورید، مطمئناً مشکلی نخواهید داشت.

کد HTML که در ابتدا داده شد را زمانی ویرایش کنید که می‌خواهید تعداد شماره‌های صفحه را تغییر دهید. دقت کنید که این کد پویا نیست. یعنی همیشه به همین حالت باقی خواهد ماند و به طور خودکار صفحات اضافه یا کم نمی‌شوند. بنابراین باید دستی این کار را انجام دهید.

برای این منظور اگر می‌خواهید تعداد شماره‌ها را کم کنید، بایستی خط 8 به قبل را یکی یکی حذف کنید. مثلاً می‌خواهید تا شمارۀ 5 شماره گذاری انجام گیرد. بدین منظور خطوط 6،7 و 8 را حذف کنید. ولی اگر خواسته باشید تعداد شماره‌های صفحات را اضافه کنید، باید از خط 8 یک نسخه در زیر آن تهیه نمایید (Copy) و شماره‌های آن را متوالی از 8 به 9 تغییر دهید. این کار را باید برای عبارت p=7 همان خط هم انجام دهید.

حالا اضافه یا کاهش شمارۀ صفحه به چه دردی می‌خورد؟ دقت کنید که اگر تعداد مطالب وبلاگ شما کم است، اگر تا شمارۀ 10 شماره گذاری صفحه داشته باشید، کاربر با کلیک روی شمارۀ 2 به بالا با یک صفحۀ خالی برخورد خواهد کرد. اگر تعداد نوشته‌های وبلاگ بالا است، بهتر است که به تناسب تعداد شماره‌ها را افزایش دهید. البته تا سقف 10 شماره. ولی در کل این کد به صورت پیش فرض برای تمامی وبلاگ‌ها با هر شرایط مناسب است و نیازی به تغییر ندارد. این را گفتم برای افرادی که دوست دارند بیشتر روی شماره گذاری صفحات وبلاگ کنترل داشته باشند.

اما اگر خواسته باشید ظاهر شماره‌ها را تغییر دهید، بایستی کد CSS را دستکاری کنید که نیاز به دانستن سبک‌دهی با css است. مثلاً تغییر رنگ‌ها یا اندازۀ جعبۀ شماره‌ها از این طریق انجام می‌شود.

امیدوارم این کد شماره گذاری صفحات وبلاگ برای کاربران بلاگفا سودمند باشد و مشکل آن دسته از افرادی که با کد قبلی نمی‌توانستند نیاز خود را رفع کنند، برطرف گردد. وبلاگ نویسی شادی داشته باشد.