آموزش تبدیل وبلاگ به سایت

وبلاگ همیشه دارای محدودیت‌هایی است که یک سایت حرفه‌ای ندارد. به عنوان نمونه تبلیغات اجباری که در وبلاگ به نمایش در می‌آید از جمله محدودیت‌های وبلاگ است. از طرف دیگر دست وبلاگ نویس برای انجام هر نوع تغییری در وبلاگ بسته است. مثلاً فراخوانی کدهای جاوا اسکریپت در قالب وبلاگ بسیار محدود است که همین موضوع باعث می‌شود نتوانید روی وبلاگِ خود یک قالب حرفه‌ای نصب کنید. از طرف دیگر شاید ناپایداری وبلاگ‌ها مزید بر علت شود که یک وبلاگ نویس رو به سوی سایت بیاورد.

آموزش تبدیل وبلاگ به سایت

آموزش تبدیل وبلاگ به سایت

خیلی از مواقع از نظر هزینه، تبدیل سایت به وبلاگ حتی شاید کمتر از میزان مبلغ حذف تبلیغات وبلاگ خرج داشته باشد. تنها با چند ده هزار تومان سالیانه می‌توانید یک سایت کامل و حرفه‌ای داشته باشید که دیگر نگرانی نداشته باشید. روشی که در این مقاله ما برای تبدیل وبلاگ به سایت آموزش می‌دهیم، روش کاملی است که کل وبلاگ شما تبدیل به سایت خواهد شد. نه اینکه تنها با اتصال دامنه به وبلاگ، آدرس وبلاگ شما به سایت تبدیل شود!

تهیه فضای میزبانی و دامنه

در اولین گام باید است یک فضای میزبانی (برای بارگذاری کردن فایل‌های سایت) و همچنین دامنه (که همان آدرس سایت شماست) را خریداری کنید. برای این کار به سایت Webnolog.net جهت سفارش هاست و دامنه مراجعه کنید. طرح میزبانی مورد نیاز خود را انتخاب کرده و سفارش دهید. در حین ثبت سفارش فضای میزبانی، می‌توانید دامنۀ خودتان را هم به صورت برخط و فوری ثبت کنید. اگر با طریقۀ کار کردن با وبنولوگ آشنایی ندارید، می‌توانید به مرکز آموزش هاست مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را کسب کنید.

پس از طی کردن مراحل ثبت سفارش فضای میزبانی شما به صورت فوری تحویل داده خواهد شد که کنترل پنل آن Cpanel می‌باشد. Cpanel کامل‌ترین پنل میزبانی وب است که نرم افزاری برای استفاده از فضای میزبانی است که به شما تحویل داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مرکز آموزش بخش آموزش Cpanel مراجعه کنید. ولی دامنۀ شما مدت زمانی را می‌طلبد تا تایید شده و سپس اطلاعات آن در سطح اینترنت گسترش پیدا کند. که این مدت زمان شاید حداکثر ۲۴ ساعت از روز اداری باشد.

الان شما باید هاست (فضای میزبانی) و دامنۀ خود را تهیه کرده باشید که اصولی‌ترین نیاز برای راه‌اندازی سایت است. هر نوع سایتی نیاز به چنین پیش نیازهایی دارد. پس از آن می‌توانید یک نرم افزار سایت ساز روی آن نصب کنید و یا حتی به صورت خودکار از داخل خود Cpanel این کار را انجام دهید. با دیگر مراحل همراه باشید.

نصب وردپرس (نرم افزار سایت ساز)

وردپرس یک نرم افزار رایگان و فارسی زبان برای ساخت و راه اندازی سایت است. برای هر نوع سایتی می‌توانید از وردپرس استفاده کنید. از سایت‌های شخصی گرفته تا شرکتی و فروشگاهی همه و همه با وردپرس قابل راه اندازی است. استفاده از آن لذت بخش و ساده است. قابلیت‌های فراوانی در وردپرس وجود دارند که این قابلیت‌ها با استفاده از افزونه‌های رایگانی که موجود هستند بیشتر هم می‌شود. شما با قالب‌های رایگان وردپرس می‌توانید ظاهر سایت خود را متمایز کنید. حتی هر قالب را با استفاده از فهرست‌ها، ابزارک‌ها و تنظیمات بخش سفارشی‌سازی می‌توانید باب میل خود تنظیم کنید. همۀ این کارها در بخشی با عنوان پیشخوان انجام می‌شود که فقط شما به عنوان مدیر به آن دسترسی دارید.

برای نصب وردپرس پس از تهیۀ هاست و دامنه از وبنولوگ، باید به سایت wp-persian.com مراجعه کرده و پروندۀ فشردۀ WordPress فارسی را دریافت کنید. پس از آن، پرونده را روی فضای میزبانی خود بارگذاری کرده و آن را از حالت فشرده خارج می‌کنید. وردپرس به یک پایگاه داده هم نیاز دارد تا اطلاعات سایت شما را آنجا ذخیره کند. هاست‌های وبنولوگ به شما امکان ساخت پایگاه داده را هم می‌دهد. در نهایت به نشانی سایت خود مراجعه می‌کنید و دیگر مراحل نصب وردپرس را در یک محیط فارسی زبان ادامه می‌دهید. سایت شما ساخته خواهد شد و می‌توانید از آن به راحتی استفاده کنید.

اگر با توضیحاتی که تا اینجا برای نصب وردپرس گفته شده، مشکل دارید، حتماً به سایت آموزش طراحی سایت webnology.ir مراجعه کنید و از بخش دسته‌ها روی آموزش وردپرس کلیک کنید. تمامی آموزش‌ها در آنجا وجود دارد. طبق آموزش‌های تصویری برای نصب و همچنین کار کردن با بخش‌های مختلف وردپرس پیش بروید. برای توضیحات به صفحات زیر مراجعه کنید:

انجام تنظیمات سایت

پس از نصب نرم افزار سایت ساز (وردپرس)، باید تنظیمات آن را انجام داد. طبق آموزش‌های بخش وردپرس سایت وبنولوژی می‌توانید تنظیمات وردپرس را هم انجام دهید. اما ما اینجا به مهم‌ترین آموزش‌های تنظیمات وردپرس اشاره خواهیم کرد:

انتخاب قالب و انجام تنظیمات آن برای تغییر نمای سایت را هم می‌توان جزء تنظیمات سایت دانست. علاوه بر آن نصب افزونه‌های مورد نیاز هم از ضروریات کار است که با رفتن به بخش آموزش جامع وردپرس که پیوند آن را در بالا ذکر کردیم، می‌توانید به آموزش‌های تمامی این قسمت‌ها دسترسی داشته باشید. وبنولوگ برای کاربران خودش قالب‌های سالم و حرفه‌ای را از قسمت دانلود قالب وردپرس ناحیه کاربری در دسترس قرار داده که اگر شما هم فضای میزبانی سایت خود را از وبنولوگ تهیه کرده باشید، پس از نصب وردپرس می‌توانید هر چه سریعتر قالب مورد نظر خود را دریافت کرده و روی سایت نصب کنید. پس از آن هم هر چه سریعتر به مرحلۀ بعدی به پیش بروید. علاوه بر آن در محیط اینترنت قالب‌های رایگان بسیار زیادی هست که می‌توانید از آنها هم روی سایت خود استفاده کنید.

انتقال نوشته های وبلاگ به سایت

شاید از قبل وبلاگی داشتید که می‌خواهید نوشته‌های آن را به سایت جدید خود منتقل کنید. با وردپرس این کار بسیار ساده است. کافی است به آموزش زیر مراجعه کرده تا ببینید چطور با ذخیره کردن یک صفحه و سپس چند کلیک ساده تمامی نوشته‌های وبلاگ خود را به سایت جدید خود منتقل کنید.

از سایت خود لذت ببرید!

پس از طی کردن مراحل بالا حالا سایت شما آماده است که توسعه پیدا کند. می‌توانید هر زمان که احساس کردید وقتش است یک نوشته ارسال کنید و سایت خود را به روز نگه دارید. یا حتی تنظیمات قالب و ابزارک‌های سایت خود را تغییر دهید تا ظاهر سایت را مطابق نیاز خود کنید. حتی خیلی از اوقات نیاز است افزونه‌هایی را که روی سایت نصب کردید را پالایش کنید تا مطمئن شوید که به بهترین شیوه کار می‌کنند. پاسخ دادن به نظرات بازدید کنندگان و جمع آوری نظر آنها با استفاده از نظرسنجی و روش‌های دیگر هم فعالیت‌های دیگری است که می‌توانید انجام دهید و از کار کردن روی سایت خودتان نهایت لذت را ببرید.

الان شما صاحب یک سایت کامل هستید. بدون اینکه هزینه‌ای برای طراحی سایت به شخص یا شرکتی پرداخت کرده باشید، یک سایت حرفه‌ای را مدیریت می‌کنید. آموزش این صفحه یک مرجع کامل به منظور طراحی سایت برای تمامی وبلاگ نویسانی است که به دنبال ارتقاء فعالیت‌های خود در عرصۀ دنیای جهانی اینترنت هستند. می‌توانید این صفحه را در مرورگر خود ذخیره (Book Mark) کنید تا همیشه در دسترس شما باشد و هر زمان که خواستید به آن مراجعه کنید. همچنین دیگر آموزش های سایت بلاگینگ را برای تبدیل وبلاگ به سایت دنبال کنید.