ویژگی های یک نوشته وبلاگ کامل

منتشر شده در ۶ مهر, ۱۳۹۵ در دستۀ مقاله نویسی ۵ دیدگاه
4.5/5 - (11 امتیاز)

ما به عنوان یک وبلاگ نویس باید با اصول نوشتن یک نوشتۀ کامل آشنا باشیم. این اصول را ما می‌توانیم از جنبه‌های مختلفی در نظر بگیریم. اما چیزی که مهم است این است که تا جایی که می‌توانیم از جنبه‌های مختلفی یک نوشتۀ کامل تولید کنیم. به عنوان مثال اینکه ما روی بهینه سازی مطلب برای موتور جستجو، در کنار در نظر گرفتن مخاطب نهایی تمرکز کنیم. چیزی که شما در این مقالۀ آموزشی یاد خواهید گرفت، در نظر گرفتن نکاتی است که هنگام نوشتن یک مطلب باید در نظر بگیرید، تا نوشتۀ شما تا حد امکان بهترین باشد.

ویژگی های یک نوشته وبلاگ کامل

ویژگی های یک نوشته وبلاگ کامل

عنوان

عنوان نوشته اولین چیزی است که خواننده می‌بیند. پس باید تا حد امکان صریح و کوتاه باشد. در نقطه نظر سئو هم باید از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع نوشته در آن استفاده شود.

مقدمه

در خیلی از مواقع شاید مخاطب وبلاگ شما حوصله نداشته باشد که کل نوشتۀ شما را بخواند. در اینجا باید بندِ اول مطلب خود را به توضیح مختصری از کل نوشته اختصاص دهید. خواننده باید با خواندن بند اول موضوع کل نوشتۀ شما را درک کند و پس از آن اگر خواست به سراغ بقیۀ نوشتۀ شما برود. این کار باعث می شود که خواننده احساس نکند که شما در حال تلف کردن وقت او هستید.

عکس ها

عکس‌ها جزء مهم‌ترین محتوایی است که شما باید در نوشتۀ خود داشته باشید. این امکان وجود دارد که نوشتۀ شما آن قدر جذاب باشد که حتی بدون عکس هم خواننده را ترغیب به تمام کردن آن کند. اما اگر نوشتۀ بی‌کیفیت شما هم دارای عکس باشد، باز هم این امید وجود دارد که حداقل فرد تا انتهای صفحه را پیمایش کند و عکس‌ها را تماشا کند. در این حین شاید روی بنر شما کلیک کند یا کاری که مد نظر شماست را هم انجام دهد.

بدنۀ متن

بدنۀ متن جزء اساسی‌ترین قسمت مطلب شماست. شما باید تا جایی که می‌توانید روی این قسمت زمان بگذارید تا یک متن بدون عیب و جذاب را تولید کنید. در اولین گام باید یک ذهنیت کامل از آن چیزی که قرار است بنویسید داشته باشید. پس از آن سر فصل‌های نوشتۀ خود را تهیه کنید و آنها را روی کاغذ بیاورید. سپس دست به صفحه کلید شده و آن را تایپ کنید. پس از اینکه نوشتن مطلبِ شما تمام شد، حالا باید یک بار حتی شده به صورت سطحی آن را بررسی کنید تا اشتباهاتش را برطرف کنید. خواندن یک کتاب دستور زبان فارسی برای نوشتن یک مطلب بدون عیب به شما پیشنهاد می‌شود.

در بدنۀ متن خود از کلمات پیچیده و بی معنی استفاده کنید. صریح و شفاف بودن جملات شما باعث می شود فرد درگیریِ خود را روی موضوع مطلب بگذارد؛ نه روی درک کلمات و جملاتِ نوشتۀ شما. از استفاده از سبک بندی‌ها، مثل ضخیم کردن، کج کردن و رنگی کردن متن خود هم غافل نشوید.

پیوندها

استفادۀ به جا و درست از پیوندها در متنِ نوشته می‌تواند خیلی موثر باشد. هم از نظر موتور جستجو که قرار است صفحات سایت شما را کنکاش کند. هم از نظر فرد بازدید کننده که برای اطلاعات بیشتر به راحتی می‌تواند روی پیوندها کلیک کرده و به صفحات دیگر سایت شما و یا حتی سایت‌های دیگران برود. فقط باید دقت داشته باشید که این پیوندها باید کاملاً مرتبط با موضوع نوشتۀ فعلی شما باشد.

نتیجه گیری نوشته

همانطور که در اولین بند نوشته، توضیحات مختصری از آنچه که قرار است در ادامه بیاید را ذکر می‌کردیم، در آخرین بند هم باید نتیجه گیری کنیم. تا اگر فردی باز هم حوصلۀ خواندن کل متن را نداشت، فقط با خواندن بند اول و آخر بتواند موضوع مقاله و همچنین نتیجۀ گیری ما را بفهمد. این دو قسمت اجزاء اصولی هر نوشتۀ وبلاگ هستند. اما کمتر وبلاگ نویسی به آنها توجه می‌کند.

بخش نظرات

در وبلاگ نظر دادن امری طبیعی است. شما باید به بازدید کنندگان خود امکان گذاشتن نظرات‌شان را بدهید. البته اینکه نظرات به چه صورتی در وبلاگ شما نمایش داده شوند، کاملاً بستگی به نوع سرویس وبلاگ دهیِ شماست و شاید زیاد کنترلی روی آن نداشته باشید. اما در هر صورت تنظیمات بخش نظرات و زیباسازی آن باعث جذب مشارکت بازدید کنندگان شما خواهد شد.

محتوای مرتبط

منظور از محتوای مرتبط همان بخشی از صفحۀ مقالۀ شماست که بازدید کنندگان را به صفحات دیگر وبلاگ شما هدایت می‌کند. این کار را هم می‌تونید در انتهای هر نوشته به صورت دستی با پیوند دادن چند کلمه به صفحات دیگر وبلاگ خود انجام دهید. یا حتی اگر از سامانه‌های پیشرفتۀ وبلاگ‌دهی استفاده می‌کنید، کاری کنید که خود سیستم برای شما این کار را انجام دهد. به هر حال در نظر داشته باشید که به این کار به نوعی می‌توانید مخاطبان‌تان را بیشتر در وبلاگ خود نگه دارید.

این مواردی که گفته شد، جزء اصولی‌ترین اجزاء یک نوشته بود که شما باید در وبلاگ خود منتشر می‌کردید. اما فراموش نکنید که اگر تا به امروز نتوانستید از این اصول پیروی کنید، شاید از الان به بعد تا زمانی که یاد بگیرید که چطور این اجزاء را کنار همدیگر مرتب کنید، کمی اذیت شوید. اما فراموش نکنید که کم کم یاد خواهید گرفت و مطالب بسیار خوبی را تولید خواهید کرد. پس همین الان تمرین را شروع کنید.