مشکلاتی که با تغییر نشانی وبلاگ ایجاد می شود!

منتشر شده در ۱۶ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۳ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

هر پایگاه اینترنتی دارای یک نشانی است که معمولاً همه آن را همراه با www می‌شناسند. اما باید گفت نشانی‌های بدون www هم وجود دارند. وبلاگ‌ها هم برای خود دارای نشانی هستند. همین نشانی یکتا و بی‌مانند باعث می‌شود که وبلاگ یا سایتی قابل دسترس باشد.

مشکلاتی که با تغییر نشانی وبلاگ ایجاد می شود!

مشکلات تغییر نشانی وبلاگ

زمانی که شما یک وبلاگ را می‌سازید، این شما هستید که نشانی آن را تعیین می‌کنید. در برخی از سرویس‌ها، مانند بلاگفا، نشانی وبلاگ شما نام کاربری شما، به علاوۀ blogfa.com است. اما در برخی دیگر از سرویس‌ها پس از ساخت حساب کاربری حالا باید نشانی وبلاگ خود را هم تعیین نمایید.

اما نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که نشانی وبلاگ دقیقاً مثل نشانی یک فروشگاه است. اگر نشانی یک فروشگاه پر مشتری تغییر کند، مطمئناً خیلی از مشتریان قدیمی خود را از دست خواهد داد و یا مشتریان قدیمی زمان زیادی را باید صرف پیدا کردن محل جدید فروشگاه مورد نظر خود کنند. در وبلاگ هم دقیقاً همینطور است. اگر شما از اول یک نشانی را انتخاب کنید و دیگر آن را تغییر ندهید، این اطمینان وجود دارد که مخاطبین شما همیشه به شما دسترسی خواهند داشت و گیج نخواهند شد.

این موضوع را گفتم، به دلیل اینکه خیلی از افراد پس از تغییر نشانی وبلاگ دچار افت بازدید می‌شوند و دلیل آن را نمی‌دانند! دلیلش کاملاً واضح است؛ اگر تا دیروز صفحات وبلاگ شما در گوگل با نشانی قدیمی وجود داشت، الان دیگر با آدرس قدیمی قابل دسترس نیستید. پس باید صبر کنید خزندۀ موتور جستجو آمده و دوباره تمامی صفحات وبلاگ شما را پویش کند و امتیازدهی را آغاز نماید. یا اگر دوستان شما به وبلاگ‌تان پیوند داده‌اند، افراد مختلف با کلیک روی پیوند شما به صفحۀ 404 (پیدا نشد) برخورد می‌کنند، که به دلیل همان تغییر نشانی وبلاگ شماست.

البته گاهی اوقات یک راهکار مفید برای رفع این مشکل وجود دارد و آن این است که، بازدید تمامی صفحات وبلاگ قدیمی را به صفحات وبلاگ جدید هدایت کنید. این کار معمولاً با کد ریدایرکت (Redirect) وبلاگ امکان‌پذیر است. هر چند که در بیشتر سرویس‌های وبلاگ‌دهی استفاده از این کد غیرممکن است.

پس به شما توصیه می‌کنم یا از ابتدا یک نشانی خوب را انتخاب کرده و دیگر آن را تغییر ندهید. یا اگر می‌خواهید نشانی وبلاگ را تغییر دهید، تبعات آن را هم باید پذیرا باشید و دیگر از کاهش بازدید شکایت نکنید. این یک قاعدۀ کلی است و برای هر وبلاگ یا سایتی صدق می‌کند.