صفحات جانبی یا جداگانه در وبلاگ چیست؟

منتشر شده در ۲۳ اسفند, ۱۳۹۰ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۳۱ دیدگاه
3.2/5 - (25 امتیاز)

وبلاگ یک محیط پویا است، به این معنی که شاید هر روز و در خیلی از مواقع لحظه ای، با انتشار یک مطلب جدید به روز می شود. این خاصیت وبلاگ است که با نوشته های جدید همواره بمباران شود. ولی در این بین شما نیاز با داشتن یک یا چند صفحه جانبی دارید که کار صفحات ایستا را بازی کنند. یعنی محتوای آنها تغییر نکند و همیشه ارزش یکسانی داشته باشند.

نمونه ای از این صفحات، صفحه “درباره ما” و “تماس با ما” است. این صفحات را شما در خیلی از وبلاگ ها و سایت ها می توانید ببینید که برای معرفی یا نشان دادن یک نوع خدمات ساخته شده اند، و در خیلی از مواقع پیوند آنها در همه صفحات دیده می شود.

صفحات جانبی یا جداگانه در وبلاگ

صفحات جانبی وبلاگ

در وبلاگها که هر روز مطالب قدیمی به عقب رانده می شوند، این نوع صفحات لازم و ضروری هستند. چرا که این صفحات در بایگانی مطالب و بایگانی زمانی دسته بندی نمی شوند و همین امر باعث می شود که هیچ وقت قدیمی نشوند. پس به نظر می رسد مثلاً برای صفحه معرفی وبلاگ شما بسیار مناسب باشند.

در خیلی از مواقع صفحات جانبی خصوصیات نوشته های عادی وبلاگ را ندارند. مثلاً در برخی سرویس های وبلاگ دهی امکان ارسال نظر در اینگونه صفحات دیده نمی شود. خوب این امر هم طبیعی است، چون این صفحات برای اطلاع رسانی ساخته می شوند.

سرویس های وبلاگ ایرانی هر کدام ویژگی های خاصی را در مورد ساخت صفحات جانبی وبلاگ اعمال می کنند، ولی باید دانست که کارایی تمام صفحات جداگانه در وبلاگ یکی است.

در هنگام ساخت صفحات جداگانه شما باید به تمام خصوصیات آن توجه کنید. در برخی سرویس ها امکان تغییر قالب این صفحات را به شما می دهد. ولی در خیلی مواقع ساخت یک صفحه ساده و نه چندان پیچیده هم امکان پذیر است. برای مثال می توانید مانند یک نوشته که به وبلاگ ارسال می کنید، یک صفحه جداگانه بسازید. اما نباید فراموش کنید که نباید به جای استفاده از نوشته معمولی، از صفحات جانبی استفاده کرد، چون همانطوری که گفته شد این صفحات در بسیاری از قسمت های وبلاگ دخیل داده نمی شوند.

پس اگر فکر می کنید باید توضیحاتی در مورد وبلاگ خود بدهید، یک صفحه برای تماس کاربرانتان با خود بسازید، یک راهنما برای وبلاگ ایجاد کنید و یا هر چیز دیگر، می توانید از صفحات جداگانه ای که سرویس های وبلاگ دهی برای شما فراهم می کنند استفاده کنید.