پشتیبان گرفتن از قالب وبلاگ

منتشر شده در ۹ تیر, ۱۳۹۲ در دستۀ طراحی قالب وبلاگ ۶ دیدگاه
3/5 - (4 امتیاز)

تا زمانی که با رایانه و برنامه‌های مختلف آن کار می‌کنید، پشتیبان گرفتن از کارهای خود امری بسیار مهم است. در هر کاری برای این که زحمات‌تان را از دست ندهید، می‌توانید یک نسخه یا کپی از آن را کنار و بروی یک حافظه‌ی دیگر و یا قسمتی از حافظه جاری قرار دهید، تا در صورت لزوم آن را جایگزین کنید. از آنجایی که این کار با یک عمل ساده‌ی Copy و Paste انجام می‌شود، پس پشتبیان گرفتن هم کاری ندارد. به همین منظور در این نوشته به پشتیبان گرفتن از قالب وبلاگ می‌پردازیم.

پشتیبان گرفتن از قالب وبلاگ

برای چه پشتیبان می‌گیریم؟

در کل، به دلیل اینکه اطلاعاتی که بروی حافظه‌های رایانه‌ای ذخیره می‌شوند، می‌توانند با یک تلنگر از بین بروند، ما به گرفتن نسخه‌ی پشتیبان نیاز داریم. این اطلاعات معمولاً به دو صورت می‌توانند از بین بروند؛ اول به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، و دوم به دلیل اشتباهات ما در ویرایش پرونده‌های مختلف که اگر در هر دو صورت نسخه‌ی پشتیبان نداشته باشیم، حتماً با مشکل مواجه خواهیم شد.

فرض کنید، ساعت‌ها بروی یک پرونده‌ی متنی کار کرده باشید و حال با یک سهل انگاری و یا قطع شدن نابجای برق منزل و یا محل کارتان، کارتان به فنا رود. تنها جاگذاری خود در این موقعیت است که می‌تواند اهمیت نسخه‌ی پشتیبان را برای ما مشخص کند.

در مورد قالب وبلاگ هم ما باید به گرفتن نسخه‌ی پشتیبان اهمیت دهیم. ویرایش‌های مختلفی روی قالب وبلاگ صورت می‌گیرد. فرض می‌کنیم از کدی خوشتان می‌آید و آن را می‌خواهید درون قالب خود قرار دهید. اما قبل از این کار، یعنی ایجاد تغییر در قالب وبلاگ، فکر خوبی است که از آن نسخه‌ی پشتیبان بگیرید.

عمل پشتیبان گیری

این کارِ بسیار ساده‌ای است. اول به صفحه‌ی ویرایش قالب وبلاگ، در بخش مدیریت وبلاگ بروید. با کلیک بر روی کدهای وبلاگ و انتخاب کلیدهای ترکیبی Ctrl+A صفحه کلید تمامی کدها را انتخاب کرده و از کلیدهای ترکیبی Ctrl+C برای رونوشت برداری (کپی) استفاده کنید. حال کدها در حافظه میانجی یا موقت رایانه‌ی شما ذخیره شده است و به سادگی می‌توانید آن را درون یک پرونده‌ی دیگر ذخیره کنید.

بهترین کار این است که نرم افزار ویرایش متن ساده، مثل Notepad ویندوز را باز کنید و با کلیدهای Ctrl+V، کدها را به داخل برنامه وارد کنید و سپس آن سند را در جایی از رایانه ذخیره نمایید. بهتر است یک پوشه بسازید و تمامی محتواهایی که مربوط به وبلاگ شما می‌شود را در آنجا قرار دهید. دسته‌بندی اسناد در رایانه کار بسیار مهمی است.

دقت نمایید که برای ذخیره کردن کدهای قالب از ویرایشگرهای تخصصی متن، مانند Word استفاده نکنید؛ چه برای ویرایش قالب و چه برای پشتیبان گرفتن از کدهای قالب. این نرم افزارها کدهای مخفی زیادی را همراه کلمات شما ذخیره می‌کنند که برای این کار مناسب نیستند.

حال که از قالب خود پشتیبان گرفتید، هر زمان که نیاز پیدا کردید که به یک حالت قبل، به علت به هم ریختگی قالب یا هر دلیل دیگری، برگردید با جایگزین کردن کدهای قبلی با نسخه‌ی فعلی این کار را انجام دهید. مشکل به هم ریختگی قالب بیشتر برای افرادی رخ می‌دهد که از کدنویسی چیزی نمی‌دانند و بیشتر اوقات با مشکل مواجه می‌شوند. پس پشتیبان گرفتن از قالب وبلاگ را فراموش نکنید؛ مخصوصاً قبل از اینکه بخواهید آن را ویرایش کنید.