هنوز محتوای متنی پادشاه است!
شاید از خیلی وقت پیش این ضرب المثل اینترنتی را شنیده باشید که؛ “محتوا پادشاه است”. این ضرب المثل از Content is King گرفته شده است. این ضرب المثل مخصوص وبلاگ نویسانی است که میخواهند هر بیشتر بازدید کننده داشته باشند و درصدد هر چه بهتر کردن وبلاگ خود هستند. در این مقاله میخواهیم راجع به محتوای قابل انتشار در وبلاگ، مخصوصاً محتوای متنی صحبت کنیم که هنوز که هنوز است، از اهمیت آن کم نشده که هیچ، بلکه موفقت وبلاگ حول و حوش آن میگردد.
محتوا چیست؟
اگر از خودتان میپرسید محتوا چیست، باید گفت محتوا در زمینههای مختلف معانیِ متفاوتی دارد. اما در دنیای وب و وبلاگ نویسی، به هر چیزی که قابل ارزش گذاری باشد و برای بازدید کنندگان یک صفحۀ اینترنتی مفید باشد، تا آنها بتوانند از آن استفاده کنند محتوا گفته میشود.
بر همین اساس محتوای اینترنتی، شامل انواع مختلفی است که محتوای تصویری، محتوای نرم افزاری، محتوای صوتی، محتوای ویدیویی و همچنین محتوای متنی از این دست هستند. با توجه به پیشرفتی که دنیای مجازی و فناوری اطلاعات داشته، کیفیت محتواها بر اساس نوع آنها افزایش داشته است. مثلاً اگر قبلاً کسی میخواست نرم افزاری را بیاموزد، به سراغ کتاب و متن میرفت. اما الان با دیدن ویدئوهای آموزشی به راحتی میتواند در مدت زمان کمتری آن نرم افزار را یاد بگیرد. به همین دلیل است که گفته میشود کیفیت محتوا افزایش یافته است.
اما در دنیای وبلاگ نویسی، به دلیل اهمیت موتور جستجو در تامین بازدید کنندگان وبلاگ، فلسفۀ پیچیدهتری حکم فرماست. وبلاگ نویسان باید بدانند که از نظر موتور جستجو چه چیزی خوب و چه چیزی بد است و طبق آن رفتار کنند تا مبادا نظر موتور جستجو راجع به آن وبلاگ برنگردد!
با توجه به پیشرفتی که فناوریهای روز داشتهاند، موتورهای جستجو هم از این فناوریها برای تفتیش اطلاعات موجود در محتواهایی مثل عکس و ویدیو استفاده میکنند. همۀ ما میدانیم که موتور جستجو به راحتی میتواند متن موجود در صفحات مختلف اینترنتی را بخواند. اما محتوای موجود در فیلم و تصاویر را با حدس و گمان تشخیص میدهد. پس با اینکه استفاده از انواع جدید محتوا، مثل ویدیوهای آموزشی در وبلاگ میتواند بسیار خوب باشد، اما باید به این نکته هم دقت داشت که موتور جستجو در تشخیص کیفیت آنها با مشکل مواجه است.
پس اگر شما در کنار محتوای متنی، از انواع محتوای جدید هم استفاده کنید، قابل تقدیر است. نه اینکه یک وبلاگی داشته باشید که مثلاً از محتوایی درون آن استفاده کنید که به خوبی توسط موتور جستجو پردازش نمیگردد.
پس واقعاً محتوای متنی پادشاه است؟
به همین دلیل باید گفت؛ هنوز محتوای متنی پادشاه است و اگر میخواهید به داشتن یک وبلاگ پربازدید افتخار کنید، نباید از نوشتن مطالب مفید و آموزشی غافل شوید. ولی اگر در کنار مقالات، از محتوای تصویری، ویدیویی و همچنین صوتی استفاده کنید، مطمئن باشید راهی که در پیش گرفتید، بهترین راه است. شما حتماً موفق خواهید شد.
با توجه به تجربهای که بنده در زمینۀ تولید محتوا در این چند سال کسب کردم، به جرات میتوانم بگویم که ارزش نوشتن یک متن مفید را هیچ نوع محتوای دیگر ندارد. حتی اگر آن صفحه شامل فقط همان متن باشد و دیگر هیچ! البته محتوای تصویری هم در جای خود ارزشمند است. پس باید گفت هنوز محتوای متنی پادشاه است. مگر اینکه در چند سال آینده شاهد این باشیم که با ظهور تکنولوژیهای پیشرفتۀ دیگر، امکان پردازش محتواهای غیر متنی به کیفیت پردازش محتوای متنی برسد.
۰ دیدگاه