تولید محتوا چیست ؟

منتشر شده در ۲۲ شهریور, ۱۳۹۴ در دستۀ مقاله نویسی ۲ دیدگاه
4.5/5 - (10 امتیاز)

محتوا همان چیزی است که افراد مختلف برای آن به سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف می‌روند یا کتابی را می‌خرند. مثلاً افرادی که به سایت بلاگینگ تشریف می‌آورند، به دنبال مطالب آموزشی وبلاگ نویسی هستند. خوب، این مطالب یک نوع محتوا تلقی می‌شوند که ما به آن محتوای متنی می‌گوییم. به فرآیند تولید چنین نوشته‌ها یا مقالاتی هم تولید محتوا گفته می شود. البته محتوا فقط شامل متن و مقاله نیست. ما به فیلم‌های آموزشی، تصاویر، پادپخش‌ها و دیگر مواردی که می‌توان از آن اطلاعات به دست آورد هم محتوا می‌گوییم که نمونه‌های آن در همین سایت هم موجود است.

 

تولید محتوا چیست

تولید محتوا

پس به روند تولید چنین محتویاتی، تولید محتوا گفته می‌شود که بسته به اینکه این محتوا در کجا، برای چه مقصدی، با چه روشی و با چه مشخصاتی تولید می‌شود، دارای انواع مختلفی است که روز به روز به تعداد این انواع افزوده می‌شود. شاید هم از طرف دیگر، روز به روز از انواع محتواهای قدیمی هم کاسته شود. در ادامه شما فهرستی از معروف‌ترین نوع محتوا را می‌بینید:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدیویی
  • محتوای صوتی
  • محتوای نرم افزاری

تولید محتوا از چه زمانی؟

از اوایل خلقت انسان، این موجود به دنبال تولید محتوا بود. مثلاً با کشیدن اشکال مختلف روی دیوار سعی می‌کرد، محتوایی را تولید کند که افکار خودش را در قالب آن محتوا به دیگران منتقل کند. رفته رفته، شکل محتوایی که انسان قصد تولید آن را داشت عوض شد و طبیعتاً هدف تولید محتوا هم تغییر کرد؛ در ابتدا برای سرگرمی و امروزه برای امرار معاش!

شاید بزرگترین تغییر در شکل تولید محتوا، مربوط به زمانی بود که اینترنت به وجود آمد. این شبکۀ عظیم فقط به خاطر محتوای غنی‌ای که دارد، همه آن می‌شناسند. از آنجایی که این شبکه به صورت الکترونیکی کار می‌کند، پس طبیعی است که بیشترین حجم تولید محتوا در دنیا به صورت الکترونیکی باشد که ما به آن تولید محتوای الکترونیکی می‌گوییم.

چه کسی محتوا تولید می‌کند؟

اینکه چه کسی محتوا تولید می‌کند بستگی به این دارد که برای چه هدفی این کار را انجام می‌دهد. شاید هنوز افرادی هستند که برای لذت بردن از تولید محتوا رو به سوی این کار می‌آورند. مثلاً یک وبلاگ نویس دوست دارد به رایگان مطالب یا تصاویری را به عنوان محتوا تولید کند تا دیگران بتوانند از آن محتوا به رایگان استفاده کنند، تا از انجام این کار لذت ببرد.

از طرف دیگر مقاصد تجاری هم می‌تواند انگیزه‌ای برای تولید محتوا باشد. نویسنده‌ای که کتابی را به چاپ می‌رساند، شرکتی که نرم افزاری را تولید می‌کند، سایتی که تصاویر، فایل، نرم افزار یا محتویاتی از این قبیل را می‌فروشد، همه در حال تولید محتوا هستند. اما برای کسب پول.

آیا من هم می‌توانم تولید محتوا کنم؟

از نظر فنی، امروزه هر کسی می‌تواند رو به سمت تولید محتوا آورد. این محتوا می‌تواند به صورت حقیقی باشد (مثل یک کتاب کاغذی) یا به صورت الکترونیکی که این نوع محتوا در این دور و زمانه بیشتر کاربرد دارد. همانطور که در ابتدا گفتم، منظور ما از محتوا فقط متن نیست و با ورود رایانه‌ها به زندگی روزمرۀ ما، انواع مختلفی از محتوا پیش روی ما قرار دارد که هم می‌توانیم آنها را تولید کنیم و به دیگران ارائه دهیم، هم می‌توانیم از محتواهایی که دیگران ساختند استفاده کنیم. حالا چه رایگان و چه پولی.

تولید محتوا برای انتقال دانش

اما نکتۀ اصلی تولید محتوا را شاید بتوان انتقال دانش دانست. ما انسان‌ها نمی‌توانیم برای یادگیری، همۀ اتفاقات را تجربه کنیم. پس باید از طریق یک راهی بتوانیم این تجربه‌ها را از دیگران دریافت کنیم. راهش هم تولید محتوا است. یعنی منی که به دنبال تجربه می‌گردم، می‌توانم از محتوای دیگران استفاده کنم و به همین ترتیب برای راهنمایی دیگران و همچنین انتقال تجربه‌های خودم به آنها، محتوایی را تولید کنم و به دیگران تقدیم کنم. این یک رابطۀ دو طرفه است که متاسفانه ما این رابطه را کمتر در جامعۀ خودمان شاهد هستیم.

تولید محتوا در دنیای وبلاگ و وبلاگ نویسی

اما در دنیای وبلاگ نویسان اسکلت اصلی کار، تولید محتوا است و دنیای وبلاگ نویسی بدون تولید محتوا معنی و مفهوم ندارد. پس ما به کسی یک وبلاگ نویس می‌گوییم که کارش تولید محتوا باشد، نه اینکه محتوای دیگران را -آن هم در خیلی از مواقع بدون اجازه- برداشته و در وبلاگ خود قرار می‌دهد.

اساساً بر همین اساس ما شغلی به نام وبلاگ نویسی داریم! که در جوامع پیشرفته کاملاً شناخته شده است. اما در کشور ما کم کم در حال جا افتادن است. یعنی شخصی وجود دارد که با یک لپ تاپ و یک اتصال اینترنتی، فقط کارش منتشر کردن در وبلاگ خود یا دیگران است و با این کار امرار معاش می‌کند.

این افراد، هم می‌توانند از بازدیدی که به سمت‌شان سرازیر می‌شود به صورت مستقیم کسب درآمد کنند. و هم قادرند با فروش مستقیم محتوای تولیدی خود کسب درآمد کنند. البته به مانند هر شغل دیگری، یک وبلاگ نویس باید مهارت‌هایی داشته باشد تا بتوان نام وبلاگ نویس را روی آن گذاشت.

به هر حال این پاسخی بود به سوال تولید محتوا چیست که امیدوارم موضوع کاملاً برای شما جا افتاده باشد. در مقاله‌های بعدی هم برای توضیحات بیشتر همراه ما باشید.