چگونه بازدیدکنندگان وبلاگ مان را نگه داریم؟

منتشر شده در ۲۰ بهمن, ۱۳۹۱ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۴ دیدگاه
Rate this post

می‌دانیم که وبلاگ به خاطر بازدیدکنندگان آن است که زنده است. اگر وبلاگی دارید که هیچ کس به آن سر نمی‌زند، پس برای چه زمان خود را به خاطر آن هدر می‌دهید! اما بهتر است بدانید که بازدیدکننده ها معمولاً از روش های مختلف به وبلاگ شما سر می زنند و چیزی که در اینجا مهم است این است که آنها را برای خود تا همیشه نگه دارید. که مسلماً باید آنها را راضی نگه دارید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خودتان را جای آنها قرار دهید؛ اگر به یک سایت یا وبلاگ سر می زنید، از آن چه می خواهید؟ این سوالی باشد که هر روز در زمان نوشتن مقاله یا نوشته برای وبلاگ خود، باید از خودتان بپرسید.

پس، بعد از اینکه شخصی را به وبلاگ خود کشاندید، کار اصلی شما از الان شروع می‌شود که وی را نگه داشته و جزء بازدید کننده دائمی وبلاگ خود کنید. که خوب هیچ کاری زورکی نمی‌شود و باید وبلاگ شما چیزی برای او داشته باشد که شما به هدف خود برسید. برای این منظور به چند نکته کارا اشاره می‌کنیم که شما را در دائمی نگه داشتن مخاطبین‌تان یاری می‌کند.

چگونه بازدیدکنندگان وبلاگمان را نگه داریم؟

چگونه بازدیدکنندگان وبلاگمان را نگه داریم؟

داشتن رویه ای ثابت

اول از همه باید بدانید که وبلاگتان در مورد چیست، یعنی بازدیدکنندگان شما برای چه به شما مراجعه می کنند؟ پس از آن رویه خود را بروی همین نقطه ثابت نگه داشته و تا انتها به صورت مداوم پیش روید. یکی از نکات خیلی مهم در این مورد این است که شما باید حتماً در مورد یک موضوع خاص اقدام به انتشار محتوا بروی وبلاگ خود کنید. با این کار مخاطب شما هم به شما اعتماد کرده و می‌فهمد که شما در آن زمینه متخصص هستید. و پس از آن به یکپارچگی کار خود بیافزایید و مطالب مرتبط منتشر کنید. در کل، برنامه ای برای خود تنظیم کنید و طبق برنامه پیش روید.

وبلاگ خود را آموزشی کنید

یکی از همان چیزهایی که بازدیدکنندگان شما برای آن به وبلاگ شما سر می‌زنند، محتوای رایگانی است که برای همه قابل دسترس است. یعنی آموزش‌هایی برای تمامی افرادی که به وبلاگ شما می‌آیند. باید توجه کنید که از مهمترین عواملی که باعث می‌شود یک وبلاگ موفق شود، بهبود مطالب آموزشی خود است. این را بدانید که بازدیدکننده شما این را می‌فهمد که شما برای او وقت صرف کرده‌اید، تا یک مقاله بنویسید و در نهایت برای او ارزش قائل هستید.

به روز باشید

به روز بودن یکی از ویژگی‌های مهم یک وبلاگ است. یعنی اگر شما وبلاگ خود را پس از ماه‌ها بروز نکنید، دیگر وبلاگی در کار نیست. پس از مباحث جدید و روز مقاله منتشر کنید و منتظر رویدادها و اتفاقات جدید هم باشید. دقت کنید که کسی برای خواندن اخبار و مباحث چند ماه پیش به وبلاگ شما سر نمی‌زند.

سادگی را رعایت کنید

در هر کجایی، مخصوصاً وبلاگ نویسی باید به این امر توجه کنید که بسیاری از کسانی که به وبلاگ شما مراجعه می‌کنند، اینترنت را قورت نداده‌اند! و باید بدانید که خیلی از آنها تازه‌کارند. پس سادگی در طراحی و محتوای وبلاگ را سرلوحه کار خود کنید. حتی حرفه ای های اینترنت هم زمانی که به پایگاه‌های مختلف سر می‌زنند، خسته که می‌شوند از مکان های شلوغ و پیچیده حذر می‌کنند. در طراحی یا انتخاب قالب وبلاگ هم این موضوع را در نظر داشته باشید. حتی در متون نوشته‌ها تا جایی که می‌توانید از کلمات قلمبه سلمبه! اجتناب کنید.

دسته بندی هدفمند موضوعات وبلاگ

قبلاً گفته شد که موضوع وبلاگ شما سعی شود تخصصی باشد. اما همان موضوع هم می‌تواند دارای زیرمجموعه باشد که این را باید در دسته بندی نوشته‌های وبلاگ در نظر بگیرید. بازدیدکنندگان دوست دارند زمانی که به یک دسته قدم می‌گذارند، فقط در مورد همان زیرموضوع مطلب وجود داشته باشد. نه این که با تبلیغات بمب باران شوند. البته هر از چند گاهی نوشتن در مورد موضوعاتی که شاید ربطی به وبلاگ شما نداشته باشد، لطمه زیادی به وبلاگ شما وارد نخواهد ساخت. مثلاً تبریک گفتن عید نوروز.

نکات ریز و درشت دیگر …

برای نگه داشتن بازدیدکنندگان وبلاگ، کار به همین جا ختم نمی‌شود و باید به نکات دیگر هم اشاره کرد. اما به طور کلی باید برای بازدیدکنندگان خود ارزش قائل باشید تا آنها این موضوع را درک کنند. آنها خیلی باهوش هستند، درست مثل خودتان، زمانی که به وبلاگ های مختلف سر می‌زنید.

  • در نوشته های خود از کلمات مرتبط با همان موضوع استفاده کنید (کلمات کلیدی).
  • عنوان نوشته کاملاً واضح باشد.
  • تصحیح املایی و محتوایی نوشته هایتان را فراموش نکنید.
  • طول نوشته را متناسب، نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند بگیرید.
  • از پیچاندن! مخاطبین خود برای خرید یا بالا بردن بازدید استفاده نکنید. آنان این موضوع را می فهمند.
  • از تبلیغات به اندازه استفاده کنید.
  • خوراک وبلاگ (Feed) از قابلیت های مهم یک وبلاگ است.
  • تداوم در نوشتن را در فواصل معین فراموش نکنید.
  • مطلب از وبلاگ ها و سایت های دیگر رونوشت (Copy) نکنید.
  • و …

با در نظر داشتن این نکات و مباحث دیگری که در اینجا بدان ها اشاره نشد، می‌توانید بازدیدکنندگان را نسبت به خود وفادار کنید که البته کاری سخت است.