آیا تبادل لینک و لینک باکس برای افزایش بازدید جواب می دهد؟

منتشر شده در ۲۳ آذر, ۱۳۹۱ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۱۴ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

خیلی از اوقات زمانی که یک وبلاگ راه اندازی می‌کنید، یا در صدد افزایش بازدید آن هستید، به این فکر می‌افتید که با دیگر سایت‌ها یا وبلاگها تبادل پیوند داشته باشید که به تبادل لینک معروف است. و یا از جعبه های پیوند استفاده کنید که معمولاً به نام لینک باکس شناخته می‌شوند. ولی آیا استفاده از این ترفند‌ها برای معرفی وبلاگ و بالا بردن بازدید و ترافیک وبلاگ یا سایت مؤثر است؟ این سوالی است که در این نوشته قصد پاسخ دادن به آن را داریم.

برای پاسخ دادن به سوالی که در ابتدای این نوشته راجع به آن صحبت شد، اول باید تعریفی از تبادل پیوند، و جعبه پیوند داشته باشیم تا بدانید که منظور استفاده از چه روشهایی برای بالا بردن بازدید می‌باشد. به همین منظور از تبادل لینک یا پیوند شروع می‌کنیم:

تاثیر تبادل لینک و لینک باکس

تاثیر تبادل لینک و لینک باکس

تبادل پیوند به معنای قرار دادن نشانی یک وبلاگ در یک وبلاگ دیگر و متعاقت آن گذاشتن نشانی وبلاگ دوم در وبلاگ اول، که به این کار تبادل لینک گفته می‌شود. به این ترتیب بازدیدکننده های وبلاگ اول از ماهیت وبلاگ دوم و بالعکس باخبر شده و شاید به پایگاه دیگری هم مراجعه کنند. قرار دادن نشانی وبلاگ یا سایت دیگر، باید به صورت متنی باشد که زمانی که بازدیدکننده بروی آن متن کلیک کرد، به صفحه مقصد منتقل شود. بدین منظور باید از کدهای HTML استفاده شود که اگر شما یک وبلاگ نویس هستید، ابزارهای بصری زیادی برای شما از طرف سرویس وبلاگ دهی شما فراهم شده است، که بدون دانستن کدهای خاصی می‌توانید مبادرت به گذاشتن پیوند در قسمت‌های مختلف وبلاگ کنید.

و اما لینک باکس به جعبه هایی گفته می‌شود که با استفاده از کدهای بخصوصی در صفحات اینترنتی جاسازی می‌شود. برای وضوح بیشتر موضوع یک مثال عملی می‌زنیم؛ دقت کرده اید که در برخی از صفحات سایت ها یا وبلاگ ها که باز می‌کنید، جعبه‌هایی در بالا یا پایین صفحه وجود دارد که درون آن فقط پیوند به صفحات دیگر است؟ یعنی موضوعاتی درون آنها نوشته شده که شما را ترغیب به کلیک بروی آنها کند، و شما را به سایت یا وبلاگی دیگر ببرد. اینها همان لینک باکس با به عبارتی بهتر، جعبه پیوند هستند.

اینکه چقدر این تبادل پیوند و جعبه پیوند به کمک ما می‌آیند برای اینکه بازدید وبلاگ ما را بالا ببرند، باید به قوانین موتور جستجو توجه کنیم. چرا که شاید شما خواسته باشید از این ترفندها استفاده کنید و اصلاً بازدید از موتور جستجو برایتان اهمیتی نداشته باشد. ولی از آنجایی که بیش از نیمی از بازدید یک وبلاگ از موتور جستجو تامین می‌گردد، غفلت از این موضوع ابلهانه است.

معمولاً موتورهای جستجوی معروف استفاده کردن از این ترفندها را منع کرده اند. چون با تبادل پیوند و یا جعبه پیوند، شما به کیفیت پایگاه خود توجهی نمی‌کنید و فقط گرفتن پیوند برگشتی از نظر شما والاست. این است که کیفیت محتوا پایین می‌آید. ولی در عوض موتورهای جستجو بیشتر بروی بالا بردن کیفیت نوشته‌ها برای بازدیدکننده تمرکز کرده اند، و اگر شما به این طریق بازدید وبلاگ خود را بالا ببرید، مطمئن باشید که این بازدید تضمینی است. در صورتی که شاید با استفاده کردن از روش های دیگر برای مدتی کوتاه بازدید وبلاگ شما بالا رود و پس از آن به لیست سیاه موتور جستجو بروید.

پیوندهایی که به صفحات گوناگون می‌روند، باید از نظر محتوایی شبیه هم باشند. یعنی شما از صفحه‌ای مثلاً درباره گوشی‌های هوشمند اگر به صفحه‌ای از سایت دیگر یا وبلاگ خود که در مورد گوشی‌های هوشمند است، پیوند دهید ارزشمند است و رتبه آن صفحه و صفحه مقصد را بالا می‌برد. در صورتی که در تبادل پیوند و یا جعبه پیوند این امر لحاظ نمی‌شود و از ارزش وبلاگ شما کم می‌کند.

جالب است بدانید که استفاده از این سرویس‌ها که امروزه در وب پارسی کم هم نیست، فقط به نفع سازنده آن سرویس است. یعنی با گذاشتن پیوند یک سایت در وبلاگ تان، شما از تمام صفحات وبلاگ به او پیوند می‌دهید، در صورتی که او از یک صفحه بی‌ارزش فقط و فقط یک پیوند برگشتی به شما می‌دهد که اصلاً انسانی نیست و کاملاً متقلبانه است. پس پیشنهادی که به شما می‌شود این است که اگر هم به دنبال پیوند برگشتی هستید، از راه‌های طبیعی آن بهره ببرید. یعنی با نوشتن مطالب جذاب خواهید دید که به صورت طبیعی دیگران در نوشته‌های خود به شما پیوند می‌دهند، که باعث افزایش محبوبیت وبلاگ یا سایت شما هم می‌شود. البته باید کمی صبر داشته باشید و خوب هم کار کنید.