مراحل تبدیل وبلاگ به سایت

منتشر شده در ۲۷ اسفند, ۱۳۹۴ در دستۀ وبلاگ نویسی حرفه ای ۶ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

اگر دوست دارید وبلاگ خود را که همینک درون یک سرویس وبلاگ نویسی وجود دارد، به یک سایت پیشرفته با تمامی امکانات تبدیل کنید، در این مقاله به مراحل تبدیل وبلاگ به سایت به صورت ساده ولی کامل اشاره خواهم کرد. خیلی از وبلاگ نویس‌ها پس از چند سال وبلاگ نویسی، تصمیم می‌گیرند سطح کاری خود را بالا ببرند و از وبلاگ به یک سایت پیشرفته مهاجرت کنند. این تصمیم می‌تواند تاثیر به سزایی در حضور آنها در فضای مجازی داشته باشد.

مراحل تبدیل وبلاگ به سایت

مراحل تبدیل وبلاگ به سایت

اینکه چرا خواسته باشیم ما به عنوان یک نویسنده به جای وبلاگ سایت داشته باشیم، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما یکی از بزرگ‌ترین دلایل کار این خواهد بود که روی سایت دست ما به مراتب بازتر است که هر کاری که دوست داشته باشیم انجام دهیم. در سایت هیچ محدودیتی نداریم و خبری از تبلیغات اجباری سرویس‌های وبلاگ دهی نیست. به عنوان مثال می‌توانیم از قالب‌هایی بسیار زیبا برای سایت خود استفاده کنیم که تا قبل از این روی وبلاگ فکر آن هم محال بود. همانطور که می‌دانید سامانه‌های وبلاگ نویسی اجازۀ درج کدهای جاوا اسکریپت را به سادگی نمی‌دهند! همین موضوع باعث می‌شود نتوانیم ظاهر وبلاگ خود را به شکل یک وبلاگ پیشرفته در بیاوریم.

مراحل تبدیل وبلاگ به سایت چیست؟

اما من اگر خواسته باشم به شما مراحل انجام این کار را نشان دهم، باید به این صورت پیش برویم:

 ۱- تهیه یک نسخه پشتیبان کامل از مطالب وبلاگ

شاید در اولین قدم لازم باشد که از مطالب و محتوای وبلاگ قدیمی خود یک نسخۀ پشتیبان کامل تهیه کنیم که اگر تا الان نوشته‌های زیادی در وبلاگ وجود نداشته باشد، این کار ساده و سریع خواهد بود. تهیه نسخه پشتیبان به این دلیل است در کار نقل مکان از وبلاگ به سایت، با یک اشتباه کوچک نوشته‌های وبلاگ خود را از دست ندهید.

اما اگر قصد ندارید نوشته‌های وبلاگ خود را به سایت جدید خود وارد کنید، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. شاید بهتر باشد سایت جدیدی که راه اندازی می‌کنید را با مطالب و محتواهای جدید پر کنید و درون وبلاگ قبلی خود هم ذکر کنید که دیگر وبلاگ به روز نخواهد شد. در عوض می‌توانند به نشانی سایت شما مراجعه کنند. این کار خوبی برای کشاندن بازدید کنندگان وبلاگ به سایت جدید شماست.

۲- تهیه فضای میزبانی و دامنه

برای راه اندازی یک سایت شما نیاز به فضای میزبانی و دامنه دارید. فضای میزبانی همان جایی است که می‌توانید فایل‌های سایت خود را روی آن بارگذاری کنید و دامنه هم نشانی خاص سایت شماست. مثلاً Bloging.ir دامنۀ این سایت است. شما هم می‌توانید برای خودتان دامنه‌ای را ثبت کنید. برای تهیه فضای میزبانی و دامنه شما باید سالیانه مبلغی را پرداخت کنید. اما نگران نباشید! این مبلغ آن قدر پایین است که به راحتی می‌توانید از آن صرف نظر کنید. شاید مبلغ ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان سالیانه برای داشتن یک سایت کامل واقعاً ارزشمند باشد. مبلغی که شاید خیلی از سرویس‌های وبلاگ نویسی با این مقدار حتی تبلیغات وبلاگ را هم برای شما حذف نکنند! پس یک حساب دو دوتا چهارتا کنید و ببینید کدام رویه برای شما به صرفه‌تر خواهد بود.

برای تهیه فضای میزبانی و دامنه می‌توانید از وبنولوگ به نشانی Webnolog.net اقدام کنید. کیفیت خدمات مناسب و مقرون به صرفه باعث شده افراد زیادی از وبنولوگ هاست و دامنه تهیه کنند. پس از ثبت سفارش خود فوراً می‌توانید سایت خود را بسازید و طبق آموزش‌های بلاگینگ پیش بروید. قابل ذکر است که ویدیوهای آموزش طراحی سایت با Cpanel هم توسط گروه آموزشی جمال تولید شده که قادر به استفاده از آنها هم هستید.

۳- نصب سیستم مدیریت محتوا روی فضای میزبانی

در این مرحله شما باید سیستم مدیریت محتوای مورد نظر خود را روی فضای میزبانی نصب کنید. این سیستم مدیریت محتوا همان نرم افزاری است که کار مدیریت سایت شما را انجام می‌دهد. نگران نباشید! سیستم‌های مدیریت محتوای خوب رایگان هستند و کار کردن با آنها بسیار ساده. از طرف دیگر زبان آنها هم فارسی است. پس طراحی سایت را به زبان فارسی و در عرض چند دقیقه می‌توانید تجربه کنید.

از جمله بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به WordPress و Joomla اشاره کرد که نرم افزارهای آماده راه اندازی سایت به حساب می‌آیند. می‌توانید فایل نصبی آن را از سایت اصلی دریافت کرده و با خارج کردن آن از حالت فشرده روی فضای میزبانی خود، اقدام به نصب آنها روی هاستی که خریداری کردید کنید. این کار ساده و لذت بخش است. آموزش‌های ویدیویی و همچنین تصویری در سایت آموزش طراحی سایت وبنولوژی به نشانی Webnology.ir موجود است. می‌توانید به دسته مقالات مورد نظرتان در این سایت مراجعه کنید.

۴- انجام تنظیمات سیستم مدیریت محتوا

شاید در اولین گام بهتر باشد تنظیمات سیستم مدیریت محتوای خود را انجام دهید تا بعدها تا حد امکان آنها را تغییر ندهید. تنظیماتی از قبیل دسته بندی‌های سایت، انتخاب و انجام تنظیمات قالب، تنظیمات ابزارک‌ها، تنظیمات خواندن و نوشتن سایت و … همگی جزء تنظیمات اولیۀ سایت است که همه به زبان فارسی و ساده قابل انجام است. انتخاب قالب می‌تواند مرحله‌ی حساسی باشد. هر چند که هزاران قالب رایگان برای سیستم‌های مدیریت محتوا در فضای اینترنت وجود دارد و به سادگی چند کلیک می‌توانید آنها را دانلود کرده و روی سایت خود نصب کنید. علاوه بر آن حتی می‌توانید قالب سایت خود را هم بنویسید. یا با پرداخت هزینه‌ای به یک کدنویس قالب خاص سایت شما را طراحی کنید. به هر حال اینها کارهایی است که می‌توانید انجام دهید و همانطور که گفتم دست شما برای هر نوع تغییری باز است.

۵- شروع مدیریت سایت

کار تمام است! حالا باید شروع به مدیریت سایت خود کنید. نوشته اضافه کنید، به نظرات پاسخ دهید و صفحه اضافه کنید. عکس و فیلم و فایل صوتی در صفحات سایت خود جاسازی کنید که تمامی این کارها ساده و شیرین است و هیچ کدام از محدودیت‌های سرویس‌های وبلاگ‌دهی را ندارد. کل محتوای سایت شما هم دست خودتان هست. هر زمان که خواسته باشید می‌توانید آن را جابجا کنید و مشکلاتی که خارج از دسترس شما هستند روی نخواهد داد. مثل مشکلی که برای بلاگفا پیش آمد و باعث شد خیلی از وبلاگ‌ها از بین برود!

در این مرحله حتی می‌توانید نوشته‌های وبلاگ را به سایت جدید خود منتقل کنید. که این کار را یا باید به صورت دستی برای تک تک نوشته‌ها انجام دهید، یا از افزونه‌ها و نرم افزارهای جانبی برای انتقال نوشته‌های وبلاگ به سایت جدید خود استفاده کنید. در هر صورت این به نظر شما بر می‌گردند که می‌خواهید این کار را انجام دهید یا خیر.

نتیجه گیری

به هر حال این یکی از روش‌های پر استفاده برای تبدیل وبلاگ به سایت بود که خیلی از وبلاگ نویسان این روش را در طول عمر وبلاگ نویسی خود تجربه می‌کنند. پس با این توضیحات تبدیل وبلاگ به سایت می‌تواند روش‌های دیگری هم داشته باشد. مثل دادن سفارش به یک شرکت طراحی سایت که کار را او برای شما انجام دهد، که این کار هزینه‌های سنگینی را بر دوش شما تحمیل خواهد کرد. پس شاید ضرورتی نداشته باشد که از این روش استفاده کنید. علاوه بر آن قبلاً راجع به یکی از روش‌های سادۀ تبدیل وبلاگ به سایت توضیحاتی را ارائه کردم.

آموزش‌های ریز به ریز در سایت وبنولوژی آورده شده و پس از تهیۀ فضای میزبانی و دامنه قادر به طی کردن مراحل تصویری برای برپاسازی سایت خود هستید. نگران مسائل فنی هم نباشید که با خواندن چند ده مقالۀ آموزشی و دیدن چند ویدیوی آموزشی، اطلاعات مورد نیاز را کسب خواهید کرد؛ کار سختی نیست. حتی اگر همین الان آماده باشید می‌توانید از اتلاف وقت جلوگیری کنید و شروع کنید.

آموزش تبدیل وبلاگ به سایت