اهمیت پشتیبان گیری از نوشته های وبلاگ

منتشر شده در ۱۷ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ مقاله نویسی بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

چند روز پیش بود که به یاد یکی از وبلاگ‌های علمی-آموزشی قدیمی‌ام در پرشین بلاگ افتادم که مطالب ترجمه شده را درون آن منتشر می‌کردم. خیلی از زمان آخرین انتشار مطلب از آن گذشته بود (شاید حدود 2 سال). ولی انتظار نداشتم که به درب بسته بخورم! با کمال تعجب دیدم که وبلاگ حذف شده و تمامی نوشته‌های منتشر شده در آن دود شده و رفته هوا!! به نظر شما آدم باید در آن شرایط چه حسی داشته باشد؟

اهمیت پشتیبان گیری از نوشته های وبلاگ

اهمیت پشتیبان گیری از نوشته های وبلاگ

مطمئناً اولین چیزی که به ذهنم رسید، این بود که چطور می‌توانم وبلاگ را بازیابی کنم و حداقل دوباره همان نوشته‌های قبلی را در آن داشته باشم. به نظر می‌رسید از زمان حذف وبلاگ مدت زیادی گذشته بود. بنابراین روی صفحات ذخیره شدن در گوگل نمی‌شد حساب باز کرد. از طرف دیگر با کمی گشت و گذار درون حافظۀ رایانه نسخۀ پشتیبانی از نوشته‌های وبلاگ را هم پیدا نکردم که حداقل آنها را در جایی دیگر منتشر کنم، تا یک بنده خدایی از آنها استفاده کند.

این بود که کم‌کم داشتم نا امید می‌شدم، تا اینکه یادم آمد نوشته‌های وبلاگ را اول درون Windows Live Writer (برنامۀ واسط انتشار نوشته در وبلاگ) می‌نوشتم و سپس اقدام به انتشار آنها در وبلاگ می‌کردم. و وقتی که سراغ آن را گرفتم، آن را یافتم و آنجا بود که ارزش نسخۀ پشتیبان یک بار دیگر برایم روشن‌تر شد.

حالا اگر می‌خواهید شما هم دچار چنین سرنوشتی نشوید، بهتر است از این رویداد درس گرفته و در درجۀ اول یک سرویس وبلاگ‌دهی خوب را پیدا کنید، درثانی در هر شرایط از نوشته‌های خود نسخۀ پشتیبان بگیرید. این کار به هدر نرفتن زحمات شما در آینده کمک زیادی می‌کند. باید دانست که آینده و اتفاقات آن را به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد. پس چه بهتر که تا جایی که می‌توانیم از ابزارهای دور و بر استفاده کرده و کمتر دچار پشیمانی بشویم.

معمولاً خود سایت‌های وبلاگ‌دهی دارای امکان پشتیبان گیری از نوشته های وبلاگ هستند. هر چند که این نحوۀ پشتیبان‌گیری اصلاً درست و متعارف نیست. ولی در هر صورت از خالی بودن دست بهتر است. به شما پیشنهاد می‌کنم، حداقل سالی یک بار از نوشته‌های خود پشتیبان بگیرید. دقت کنید که گفتم حداقل! این بستگی به اهمیت نوشته‌های شما و زمانی که برای آنها صرف کردید دارد.