شکلک در وبلاگ

منتشر شده در ۱۸ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ چندرسانه ای بدون دیدگاه
4.5/5 - (8 امتیاز)

منظور از مواد چندرسانه‌ای، چیزهایی هستند که با درگیر کردن چندین حس از آدمی باعث درک بهتر یک موضوع می‌شوند. مثلاً فرض کنید زمانی که شما یک فیلم آموزشی تماشا می‌کنید، حواس بینایی، شنوایی و گاهی اوقات حس عاطفه و شاید هم شور و شعف شما تحریک شوند تا موضوعی که قرار است شما درک کنید در کمترین زمان ممکن رخ دهد.

تصویرها نمونه‌ای از مواد چندرسانه‌ای هستند که باعث درک بهتر یک موضوع توسط مخاطب می‌شوند. استفادۀ تصاویر بسیار گسترده است. از فیلم‌های مختلف گرفته تا متن و حتی اصوات، امروزه همه و همه به تصویر وابسته هستند. اطلاعاتی که با دیدن یک عکس به ذهن ما منتقل می‌شود، قابل مقایسه با دیگر مواد نیست. به همین دلیل اهمیت زیادی پیدا کردند.

شکلک در وبلاگ

شکلک در وبلاگ

عکس‌ها بنابر کاربرد و کیفیت آنها، دارای انواع مختلفی هستند. یکی از انواع تصاویر شکلک‌ها هستند که اگر تا به حال حداقل یک بار با دیگران گفتگوی اینترنتی انجام داده باشید، با آنها آشنایی دارید. در همان گفتگوی اینترنتی که به چت (Chat) هم معروف است، اگر نخواسته باشید از شکلک‌ها استفاده کنید، کار شما سخت می‌شود. چون امکان برداشت اشتباه توسط مخاطب شما از نوشته‌های شما هست. حتی این برداشت اشتباه گاهاً منجر به مشکلات عدیده‌ای هم می‌شود.

علاوه بر این، در وبلاگ نویسی استفاده از این شکلک‌ها که معمولاً حالات روحی فرد نویسنده را منتقل می‌کنند، بسیار می‌تواند به رسایی نوشته کمک کند. البته این طور نیست که هر چه قدر از این شکلک‌ها بیشتر استفاده کنید، نوشتۀ شما غنی‌تر است و مخاطب بهتر نظر شما را درک می‌کند. اگر یک کلمه در میان از شکلک‌ها بهره ببرید، حتماً با یک نگاه خواننده گیج می‌شود. پس استفادۀ به جا و به اندازه از شکلک‌ها بسیار مهم است.

گذاشتن شکلک در وبلاگ

اما برای گذاشتن شکلک در وبلاگ یک راه کلی وجود دارد و آن هم روشی است که شما برای درج عکس در وبلاگ استفاده می‌کنید. از آنجایی که گفته شده شکلک یک نوع تصویر است، دقیقاً مثل عکس آن را وارد صفحۀ نوشتۀ خود کنید.

البته گاهی اوقات خود ویرایشگر یا برنامۀ واسط انتشار مطلب در وبلاگ، بخشی برای درج شکلک در وبلاگ دارد که با یک کلیک شکلک مورد نظر خود را انتخاب کرده و در درون نوشته وارد می‌کنید. اصولاً این هم از همان روش اول، ولی به صورت ساده‌سازی شده استفاده می‌کند.

ولی اگر در هر صورت ابزاری برای وارد کردن شکلک در ویرایشگر وبلاگ شما وجود نداشت، باید به روش درج عکس اقدام کنید و نشانی یک شکلک را برداشته و درون جعبۀ درج عکس آن را بچسبانید(Paste). البته در این صورت دیگر نیازی به انجام تنظیمات بیشتر برای عکس نیست، تا شکلک دقیقاً در بین خطوط نوشتۀ شما ظاهر شود؛ نه در پایین و نه در بالا.

شکلک از کجا؟

حالا شاید خواسته باشید بدانید که این شکلک‌ها را باید از کجا به دست آوریم. به روشی مشابه یافتن عکس برای وبلاگ می‌توان اقدام به پیدا کردن شکلک‌های متنوع کرد. اما اگر مخاطب دیگر نوشته‌های این سایت بوده باشید، توضیحات اینجانب راجع به چند تا سایت ارائۀ خدمات شکلک‌دهی را خواندید، که pic4ever و cheesebuerger یکی از آنهاست. برای مطالعۀ بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنم آنها را هم مطالعه بفرمایید.

ساخت شکلک

اگر فکر می‌کنید خودتان آن قدر خلاق هستید که بتوانید شکلک‌های خوبی را طراحی کنید، باید گفت بهتر است که از همین الان آستین‌های خود را بالا بزنید! نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید با آنها شکلک تولید کنید. تمامی نرم افزارهایی که می‌توانید عکس ویرایش کنید، معمولاً قابلیت تولید شکلک را هم دارند. مثلاً فتوشاپ یکی از بهترین این برنامه‌ها است که بسیار پیشرفته است. برای آموزش فتوشاپ به مرجع آن مراجعه کنید.

شکلک‌ها معمولاً به دو دستۀ متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند و اندازۀ آنها کوچک است. هر چند متعارفی برای اندازه و مشخصات آنها وجود ندارد و شما می‌توانید بنا به سلیقه و خواسته خود شکلک با مشخصات مورد نظر خود بسازید.

در نهایت این راهنمایی جامع و کلی راجع به استفاده از شکلک در وبلاگ بود که امیدوارم به کمک شما آمده باشد.