صفحه بندی وبلاگ

منتشر شده در ۲۱ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ ابزار و کد وبلاگ ۳ دیدگاه
4.5/5 - (4 امتیاز)

صفحه بندی به معنای صفحه صفحه کردن نوشته‌های وبلاگ است، که معمولاً بازدیدکننده برای رفتن به صفحات دیگر باید از طریق شماره‌های صفحاتی که در پایین صفحه وجود دارد اقدام کند. در بخش تنظیمات وبلاگ، این وبلاگ نویس است که تعیین می‌کند در هر صفحه چه تعداد نوشته به نمایش درآید. مثلاً اگر شما هزار تا نوشته منتشر کنید، نمایش آنها در صفحۀ اصلی وبلاگ غیر ممکن است. یا اگر هم ممکن باشد، باز شدن آن برای بازدیدکننده غیر ممکن است. پس باید سعی کنید صفحات وبلاگ تا حد امکان سنگین نباشند.

صفحه بندی وبلاگ

صفحه بندی وبلاگ

یکی از راه‌های سبک‌سازی صفحات وبلاگ، صفحه بندی آنها است. البته این کار توسط خود سامانۀ وبلاگ‌دهی انجام می‌شود و طراح قالب فقط باید از کدهای صفحه بندی استفاده کند. تا بازدیدکنندگان با کلیک روی “مطالب قبلی” یا “مطالب بعدی” به صفحات قبلی و بعدی بروند.

پس بیشتر سرویس‌های وبلاگ دهی، دارای این قابلیت هستند. یعنی شما باید برچسب صفحه بندی مورد نظر را از راهنمای کدهای قالب آن پیدا کرده و در جای مورد نظر خود استفاده کنید. حتی بیشتر قالب‌ها از اول دارای چنین امکانی هستند؛ یعنی نیازی به کار اضافی از طرف نویسندۀ وبلاگ نیست.

اما سایت بلاگفا علی‌رغم داشتن چنین برچسبی که به ظاهر به طراح قالب اجازۀ اضافه کردن پیوند صفحۀ قبلی و بعدی را می‌دهد، اما در عمل کار نمی‌کند. ولی سرویس‌های وبلاگ‌دهی دیگر مشکلی از این بابت ندارند. یعنی در انتهای صفحه پیوندهایی به صفحات قبلی و بعدی وجود دارند.

در این حالت برای بلاگفا جهت صفحه بندی مطالب وبلاگ ترفندهایی توسط وبلاگ نویسان ابداع شده که ما در سایت به دو مورد آنها که از همه بیشتر کاربرد دارند اشاره کردیم. یکی کد صفحه بندی شماره‌ای وبلاگ و دیگری کد شماره گذاری صفحات وبلاگ بلاگفا است، که بهتر است از مورد دوم استفاده کنید. با اینکه این کدها از امکانات اصلی خود سایت استفاده نمی‌کنند، ولی حداقلش این است که دارای زیبایی خاصی هستند که در حالت عادی در هیچ سایت وبلاگ‌دهی وجود ندارد. پس شاید خواسته باشید در هر صورت از این کد شماره گذاری صفحات استفاده کنید. نحوۀ استفاده از آن بسیار راحت است و توضیحات کامل داده شده است.

حالا مخاطبین وبلاگ شما با مراجعه به صفحۀ اصلی، می‌توانند از مطالب قبلی و قدیمی وبلاگ شما هم بازدید کنند که امکان پیدا کردن محتوای مورد نظر را بیشتر می‌کند.