مشکل فراموشی نام کاربری وبلاگ

منتشر شده در ۲۳ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۱۰ دیدگاه
4.2/5 - (4 امتیاز)

نام کاربری، شناسه‌ای واحد و یکتا برای هر فرد است. معمولاً در هر سایتی که شما ثبت نام می‌کنید، یک نام کاربری و رمز عبور باید تعیین کنید که برای ورود لازم و ضروری هستند. کار رمز عبور که واضح است. اگر رمز را تعیین کنید، فقط خودتان می‌توانید وارد حسابتان شوید. ولی نام کاربری مؤلفه‌ای برای شناخت شما توسط سامانه است. پس باید حتماً یکتا باشد و به هیچ عنوان تغییر نکند.

مشکل فراموشی نام کاربری وبلاگ

مشکل فراموشی نام کاربری وبلاگ

این تعریفی کوتاه اما جامع از نام کاربری بود که کار آن را درک کنید. اما خیلی از وبلاگ نویسان عزیز این نام کاربری را که هنگام ساخت وبلاگ تعیین کردند فراموش می‌کنند که در اینجا قصد دارم راهکار برگرداندن نام کاربری وبلاگ را خدمت شما عرض کنم. اگر شما هم به مشکل فراموشی نام کاربری وبلاگ برخورد کردید، نکات این مقاله می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

نام کاربری یک عبارت است که معمولاً می‌تواند از حروف انگلیسی و اعداد تشکیل شود. در هنگام ثبت نام هم این شمایید که نام کاربری را تعیین می‌کنید تا برای وارد شدن به بخش مدیریت وبلاگ از آن استفاده کنید. برخی از سامانه‌های اینترنتی هم از نشانی رایانامۀ شما به عنوان نام کاربری استفاده می‌کنند که آن هم یکتا است و برای چند نفر تکرار شدنی نیست.

پس ساختار نام کاربری افراد در سرویس‌های وبلاگ‌دهی ممکن است تفاوت داشت باشد. ولی ما احتمالات کلی را برای برگرداندن نام کاربری وبلاگ شما در نظر می‌گیریم که مشکل شما برای پیدا کردن نام کاربری وبلاگ‌تان حتماً حل شود.

سامانه‌هایی مثل بلاگفا، قسمت ابتدایی نشانی وبلاگ را به عنوان نام کاربری در نظر می‌گیرند. مثلاً اگر نشانی اینترنتی وبلاگ شما blog.blogfa.com است، بخش اول یعنی blog نام کاربری مدیر آن است. پس در این حالت کافی است که بدانید نشانی وبلاگ شما چیست تا از این طریق به نام کاربری خود پی ببرید.

اگر حتی نشانی وبلاگ را هم به یاد ندارید، کار شما خیلی درست است! برای به دست آوردن نشانی وبلاگ بهتر است که درون تاریخچۀ مرورگر را مشاهده کنید، شاید در بین نشانی‌های صفحاتی که به آنها سر زدید، یکی هم وبلاگ خودتان بوده. یک راه دیگر برای پیدا کردن نشانی وبلاگ، استفاده از گوگل است. گوگلی که همۀ اطلاعات جهان روی اینترنت را به نوعی دسته‌بندی می‌کند. برای این منظور اگر از ساخت وبلاگ مدت زمانی گذشته باشد، عنوان وبلاگ را در موتور جستجوی گوگل وارد کنید تا احتمالاً یکی از نتایج را که وبلاگ شماست را مشاهده کنید. از همین جا می‌توانید نشانی وبلاگ و نام کاربری را بازیابی کنید. بهترین توصیه‌ای که در اینجا می‌توانم به شما بکنم، این است که در هنگام ساخت حساب کاربری در پایگاه‌های مختلف، سعی کنید آنها را درون حتی یک سند معمولی (متنی) وارد کنید و نگهداری نمایید. هر چند که نرم افزارهایی مثل KeePass کار را بسیار ساده کرده‌اند.

ولی گاهی اوقات نام کاربری کاملاً جدای از دیگر قسمت‌های وبلاگ است. مثل پرشین بلاگ که در اصل اول شما باید یک نام کاربری را برای خود به ثبت برسانید و سپس اقدام به ساخت وبلاگ با نشانی خاص خود کنید. پس در اینجا نشانی وبلاگ هیچ ربطی به نام کاربری ندارد. اما برای به دست آوردن نام کاربری در این شرایط، باز هم نیاز به نشانی وبلاگ داریم. پس اگر نشانی وبلاگ را می‌دانید که هیچ، در غیر این صورت به روشی که گفته شد نشانی وبلاگ را به دست آورید.

حالا به وبلاگ خود مراجعه کرده و اگر پیوند پروفایل یا نمایه وبلاگ موجود است، روی آن کلیک کنید. معمولاً در صفحۀ نمایه هم می‌توانید نام کاربری خود را بیابید.

این در حالی است که در بیشتر مواقع هنگام ثبت وبلاگ و یا ساخت حساب کاربری در سامانه‌های وبلاگ‌دهی، نامه‌ای به نشانی رایانامۀ شما ارسال می‌شود که حاوی نام کاربری و رمز عبور شما است. بدون هیچ مشکلی می‌توانید به ایمیل خود مراجعه کرده و آنها را به دست آورید. اگر نامه را حذف کردید، در صندوق زباله نامه‌ها (Trash) به دنبال آن بگردید.

در ضمن، برخی از سرویس‌های وبلاگ‌دهی، مثل پرشین بلاگ، به شما در صفحۀ فراموشی رمز عبور گزینه‌ای به نام “یادآوری شناسه کاربری به کمک ایمیل خصوصی” را نشان می‌دهند که مستقیماً می‌توانید نام کاربری را از طریق رایانامه دریافت کنید. ولی سامانه‌هایی مثل بلاگفا فاقد چنین امکانی هستند و باید از روش‌های دیگر کمک بگیرید.

این چند حالت و روش برای رفع مشکل فراموشی نام کاربری وبلاگ بود که در سامانه‌های مختلف فرق داشت. ولی با کمی خلاقیت می‌توانید آن را به دست آورید.