آموزش تصویری ثبت وبلاگ در الکسا

منتشر شده در ۱۷ خرداد, ۱۳۹۳ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۱۴ دیدگاه
3.8/5 - (6 امتیاز)

الکسا به عنوان یک سامانۀ آماری برای سایت و وبلاگ، در گردآوری و نمایش آمار و ارقام پایگاه اینترنتی شما کمک بسیار زیادی می‌کند. این سامانه یکی از معتبرترین سایت‌های آمارگیر وبلاگ و سایت است که کاربران بسیاری دارد. شما هم می‌توانید از امکانات این پایگاه استفاده کرده و آمار کاملی از وبلاگ خود را از آن استخراج کنید. در این نوشتار قصد آموزش ثبت نام در الکسا و همچنین نحوۀ ثبت وبلاگ در آن را دارم. پس با بلاگینگ همراه باشید.

نحوۀ کار Alexa

کار Alexa به این صورت است که از کاربران اینترنت می‌خواهد تا نوار ابزاری را روی مرورگر خود نصب کنند. بدین صورت اطلاعاتی راجع به سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که آنها بازدید می‌کنند، جمع‌آوری کرده و در پایگاه دادۀ خود ذخیره می‌کند. از این اطلاعات برای دسته‌بندی و همچنین رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند.

پس کاربرانی که در مرورگر خود نوار ابزار (Toolbar) الکسا را نصب نکردند، امکان جمع‌آوری اطلاعات آنها وجود ندارد. به همین دلیل هم است که برخی‌ها اطلاعات موجود در الکسا را ناقص می‌دانند. اما به صورت نسبی می‌توان از اعداد و ارقام موجود در این پایگاه استفاده کرد و هنوز اعتبار خود را حفظ کرده است.

در الکسا به هر پایگاه اینترنتی دو تا رتبه داده می‌شود که یکی رتبۀ کشوری و دیگری رتبۀ جهانی است. رتبۀ جهانی سایت را در برابر سایت‌های جهان مقایسه می‌کند. اما رتبۀ کشوری فقط با سایت‌های همان کشور مقایسه انجام می‌شود و در نهایت یک عدد به آن سایت یا وبلاگ تخصیص داده می‌شود که هر چه قدر آن عدد کمتر باشد، نشان دهندۀ برتری آن پایگاه نسبت به دیگر پایگاه‌ها است.

مراحل ثبت وبلاگ در Alexa

ثبت وبلاگ در الکسا به چه دردی می‌خورد؟ همانطور که گفته شد، از الکسا می‌توانید به عنوان آمارگیر اطلاعات خاص وبلاگ خود استفاده کنید. علاوه بر آن، رتبه‌بندی‌ای که روی وبلاگ شما انجام می‌شود دقیق‌تر بوده و اطلاعات نهایی برای استفاده کامل‌تر می‌گردد.

برای ثبت کردن یک پایگاه اینترنتی، که فرقی نخواهد کرد سایت باشد یا وبلاگ، در ابتدا باید یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید. پس از اینکه حساب کاربری خود را در الکسا ساختید، باید وبلاگ یا سایت خود را در این سامانه تایید کنید.

ساخت حساب کاربری در Alexa

برای ساخت حساب در الکسا باید به نشانی Alexa.com مراجعه نمایید. سپس روی دکمۀ Create an Account از بالا سمت راست، کلیک نمایید.

دکمۀ ساخت حساب رایگان در الکسا

دکمۀ ساخت حساب رایگان در الکسا

در صفحۀ دیگری که برای شما باز خواهد شد، به دو روش قادرید تا در الکسا ثبت نام نمایید. یکی استفاده از حساب کاربری خود در فیسبوک و دیگری ساخت حساب با ایمیل شخصی خود. ما در اینجا با استفاده از یک ایمیل می‌خواهیم حسابی در الکسا ایجاد کنیم. پس در قسمت Create an Account with Email رایانامه یا نشانی ایمیل خود را وارد نمایید. سپس روی Create کلیک نمایید.

ساخت حساب Alexa با ایمیل

ساخت حساب Alexa با ایمیل

در صفحۀ جدیدی که برای شما بارگذاری می‌شود، به شما اطلاع داده می‌شود که به ایمیل خود مراجعه کرده و روی پیوندی که در متن نامۀ ارسال وجود دارد، کلیک نمایید. تا حساب شما فعال شود.

تایید حساب الکسا

تایید حساب الکسا

در مرحلۀ بعدی، پس از اینکه روی پیوند موجود در متن نامۀ ارسالی، از طرف الکسا، کلیک کردید، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید یک رمز عبور برای حساب خود تعریف کنید. بهتر است یک رمز تقریباً امنی برای حساب خود انتخاب نمایید. پس از دو بار نوشتن رمز عبور، روی Submit Password کلیک کنید.

در اینجاست که حساب شما فعال شده و بهتر است رمز عبور را در جایی مطمئن نگه دارید و یا به خاطر بسپارید. البته استفاده از نرم افزار Keepass پیشنهاد می‌شود. پس از آخرین مرحله از ثبت نام در الکسا، شما به صفحۀ پیشخوان الکسای خود منتقل شده و آماده برای اضافه کردن اولین وبلاگ خود هستید.

افزودن وبلاگ به Alexa

پیشخوان سایت های الکسا

پیشخوان سایت های الکسا

حالا زمان آن است که وبلاگ یا سایت‌های خود را به بخش پیشخوان سایت الکسا اضافه نمایید. برای این کار پس از اینکه به حساب الکسای خود وارد شدید، باید اطلاعات عمومی وبلاگ خود را فراخوانی کنید. برای این کار از قسمت بالا سمت راست صفحه، یا با کلیک روی Home با وارد شدن به صفحۀ اصلی سایت، نشانی وبلاگ را وارد کرده و روی Find کلیک نمایید. حالا اطلاعات وبلاگ شما به نمایش در خواهد آمد و باید از پایین صفحه روی دکمۀ آبی Edit Site Info کلیک نمایید. پنجرۀ محاوره‌ای Do you own this site (آیا شما صاحب این سایت هستید؟) باز می‌شود که باید روی Claim This Site کلیک نمایید.

وبلاگ را در الکسا تایید کنید

وبلاگ را در الکسا تایید کنید

حالا می‌توانید به سه روش اعلام کنید که این وبلاگ مال شماست.

  1. روش اول استفاده از فایلی است که شما باید روی فضای ریشۀ فضای میزبانی (Root) خود بارگذاری کنید که معمولاً برای وبلاگ‌ها این کار امکان‌پذیر نیست.
  2. روش دوم استفاده از کدی است که باید در بخش سربرگ (head) کدهای قالب وبلاگ یا سایت خود قرار دهید. اگر وبلاگ دارید این روش بهترین است.
  3. و روش سوم هم استفاده از آمار و ارقام حساب کاربری پیشرفته است که احتمالاً نمی‌توانید از آن استفاده نمایید.
انتخاب یک روش برای تایید وبلاگ

انتخاب یک روش برای تایید وبلاگ

زمانی که از طریق روش دوم کد را در بین کدهای قالب خود قرار می‌دهید، حالا روی Verify my ID کلیک کرده تا وبلاگ شما تایید شده و عبارت Your site is successfully claimed به نمایش درآید. حالا اگر از فهرست بالای صفحه روی My Dashboard کلیک نمایید، اطلاعات مختصر وبلاگی که به تازگی به الکسا اضافه شده است را خواهید دید. اگر خواسته باشید اطلاعات کامل و تمامی موارد موجود را به دست آورید، حتماً باید حساب خود را ترفیع داده که این کار هزینه بردار است. در غیر این صورت تا اینجای کار شما توانستید وبلاگ یا سایت خود را به سایت Alexa معرفی کنید.