مراحل نوشتن مقاله برای وبلاگ

منتشر شده در ۴ خرداد, ۱۳۹۱ در دستۀ مقاله نویسی ۶ دیدگاه
3/5 - (17 امتیاز)

نوشتن مقاله برای یک وبلاگ یکی از مهمترین کارهایی است که یک وبلاگ نویس باید هر از چند گاهی انجام دهد. وبلاگ با مطالب جدید است که به یک محیط پویا تبدیل می شود و بازدید کنندگان از آن راضی خارج می شوند. برای نوشتن یک مقاله خوب و عالی، شما باید مراحلی را پشت سر بگذارید که به باکیفیت تر شدن آن کمک می کند، و همچنین امر مقاله نویسی را تسهیل می کند. در این نوشته مراحل نوشتن مقاله برای وبلاگ را توضیح می دهم که امیدوارم با این اطلاعات شما را در امر تولید محتوا در وبلاگ تان کمک کرده باشم.

نوشتن مقاله برای وبلاگ با مقالات دیگر تفاوت های زیادی دارد، که در جای خود در مورد آن صحبت خواهد شد. تعیین این مراحل برای نوشتن یک مقاله وبلاگ، چندان رسمی نیست و باید به خلافیت خودتان هم تکیه کنید.

خیلی از افراد به دلیل مهارت در نوشتن مطلب، ویرایشگر متن خود را باز کرده و مستقیماً اقدام به نوشتن می کنند. البته این گونه افراد هم پس از مدتی یک مرتبه ای از این کار را برای خود ترسیم می کنند، یعنی برای خود مراحلی را تعیین می کنند. ولی افراد تازه کاری که به طور مستقیم و بدون محیا کردن پیش نیازها اینگونه اقدام به نوشتن مطلب می کنند، شاید کیفیت کار خود را از دست بدهند و خیلی زود خسته شوند. بنابراین پیشنهاد می شود که از مراحلی که در این نوشته به شما عزیزان پیشنهاد می شود پیروی کرده تا با نوشتن یک مطلب برای وبلاگ، بازدید خوبی را برای آن نوشته و درنهایت برای وبلاگتان کسب کنید.

تعیین موضوع مقاله

اولین قدمی که باید برای نوشتن یک مقاله بردارید، تعیین موضوع آن است. تعیین موضوع گام بسیار مهمی است، چرا که اگر موضوع شما جذاب باشد سبب کشش مخاطب به وبلاگ شما می شود. در خیلی از مواقع شما مطلب خوبی می نویسید، ولی به دلیل این که موضوع خوبی را برای آن انتخاب نکرده اید، زحمت خود را به هدر داده اید. پس برای تعیین عنوان مقاله وقت و زمانی کافی را بگذارید.

تعیین موضوع مقاله برای نوشتن یک مطالب خوب جهت نمایش در وبلاگ، یک مبحث بسیار پیچیده است که در مطالب بعدی سعی می شود این مقوله بیشتر باز شود.

مطالعه و جمع آوری اطلاعات کلی در مورد موضوع

موضوعی را که انتخاب کردید، حال باید پیرامون آن اقدام به خواندن مطلب کنید. شما به عنوان نویسنده یک مطلب باید به موضوع آن اشراف کامل داشته باشید تا مقاله ای کامل را خلق کنید. حتی خیلی مواقع خوانندگان وبلاگ در قسمت نظرات سوالات اضافی را از شما می پرسند که با جواب دادن به آنها از خود برای دیگران یک تجسم حرفه ای می سازید. برای جمع آوری اطلاعات لازم نیست که آنها را بروی یک کاغذ یا یک پرونده بنویسید، همین که در مورد آن موضوع اطلاعات خود را بهبود دادید کافی است. در خیلی مواقع هم خود صاحب نظر هستید و مطلبی که می نویسید پیرامون حرفه شماست که این مورد از همه بهتر است. پس سعی کنید مطلبی که می نویسید پیرامون حرفه و کار شما باشد.

تعیین اجزاء مقاله

در مرحله بعد بهتر است یک قلم و کاغذ را بردارید و قسمت ها و بخش های مهم مقاله را بروی آن بنویسید. بسته به نوع مطلب و محتوا ممکن است مقاله شما اندازه مختلفی داشته باشد، و شاید هم خواسته باشید آن را در چند ارسال در وبلاگ خود قرار دهید. ولی چیزی که معلوم است این است که باید در این مرحله تمام قسمت های مقاله را تعریف کنید و بروی یک کاغذ بنویسید. با این کار هنگام نوشتن متون مقاله به ماهیت قسمت های مختلف آن اشراف بیشتری خواهید داشت و در حین نوشتن، مبحث های مختلف را فراموش نمی کنید.

همانطور که در این مقاله می بینید، قسمت های مختلف با زیرعناوین مشخص شده است که شما هم می توانید این کار را بروی پیش نویس خود انجام دهید. هر قسمت باید از نظر مضمون به درستی از قسمت دیگر مجزا شده باشد.

نوشتن محتویات اجزاء مقاله

حال که عناوین بخش های مختلف را تعیین کردید، بهتر است ویرایشگر متن خود را باز کرده و برای قسمت های مختلفی که در پیش نویس تعیین کرده بودید مطالب آن را با توجه به اطلاعات خود بنویسید. در هر بخش می توان متن آن قسمت را بند بند کرد، که این کار هم باید با ظرافت انجام شود. دقت کنید که اگر در بین مطالب از محتویات دیگران استفاده کردید، حتماً آدرس منبع آن را ذکر کنید که این کار به اصیل تر شدن کار شما کمک می کند.

ذکر منابع

گاهی اوقات شما در وبلاگ خاطرات و تجربه های شخصی خود را می نویسید که در این صورت نوشته شما منبعی ندارد. اما زمانی که برای تکمیل تر شدن کار خود و استفاده از تجربیات دیگران از مقالات آنها استفاده می کنید، ذکر منبع یکی از مهمترین مراحل مقاله نویسی برای وبلاگ است. این کار علاوه بر این که اخلافی است، به کیفیت کار شما اضافه می کند.

برای افرادی که تازه می خواهند نوشتن برای وبلاگ یا هر نوع رسانه ای را آغاز کنند، شاید طی کردن این مراحل در اوایل کار کمی مشکل باشد. ولی باید اشاره کرد که با نوشتن چند مقاله به این سبک، کم کم به پیشرفت قابل توجهی خواهند رسید. اگر فکر می کنید که حال وقت آن است که یک مقاله با این مراحل بنویسید، پس وقت خود را هدر ندهید.