ماهیت مقاله نویسی از دیدگاه من

منتشر شده در ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در دستۀ مقاله نویسی ۲ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

دوران دبستان و راهنمای به شدت از انشا نویسی متنفر بودم. نمی دانم چرا! ولی فکر می کنم به این دلیل بود که کسی به من و دیگر هم سن و سالان نگفته بود که این کار به چه دردی خواهد خورد، و با این هنر بعدها چه کاری می توان انجام داد. ولی در حال حاضر یکی از سرگرمی های من نوشتن  و مقاله نویسی است، و در این زمینه هم سعی می کنم هر روز پیشرفت بیشتری را تجربه کنم.

نوشتن مطلبی که توسط چندین نفر خوانده می شود، به خودی خود برای من بسیار جذاب است. چه راهی از این بهتر که بتوانید حرف خود را به گوش مخاطب خود برسانید! البته با اندکی خلاقیت که در هر کاری لازم است.

در دوران و مکانی زندگی می کنیم که هر کسی برای خود حرفی برای گفتن دارد، ولی همه از شیوه قدیمی آن برای بازگو کردن آن استفاده می کنند، و آن روش زبانی آن است، و خوشبختانه یا بدبختانه هر کسی در هر زمینه ای برای خود نظرات کارشناسانه ای دارد(!)، که این را در هر محفلی می توان دید.

ولی با توجه به پیشرفت فناوری های جدید، شاید استفاده از ابزار های جدیدتر و کاراتر سرعت کار ما را بیش از پیش کند. روش های که به صورت بصری و ادراکی مطلب را به مخاطب خود القا می کنند. هرچند امروزه مقاله نویسی به کیفیت این نوع رسانه ها نمی رسد، ولی هنوز جایگاه و مخاطب خاص خود را دارد و در موقعیت هایی اهمیت خود را حفظ کرده است. از این رو بر هر فردی واجب است که اهمیت مقاله نویسی را درک کرده و مهارت های آن را در خود ایجاد کند.

در اینترنت نوشتن مقاله از عمده ترین روش های تولید محتواست. به طوری که شاید بتوان وب را یک نوع شبکه بر پایه متن نامید. البته با پیشرفت های بسیاری که در این زمینه صورت گرفته تولید محتوا فقط به این قسم محدود نمی شود.

مقاله نویسی هم برای خود اصولی دارد، که متاسفانه از جانب بسیاری از افراد این امر در نظر گرفته نمی شود. همین مورد باعث می شود که این گونه افراد در کار خود به موفقیت نرسند و مخاطب خود را هم از دست بدهند.

مقاله نویسی مهارتی است که با تمرین و ممارست بدست می آید، به همین دلیل نباید انتظار داشت در یک مدت کوتاه مقاله نویس حرفه ای شد. برای شروع هم می توانید از یک وبلاگ ساده شروع کنید، و با نوشتن مطالب جذاب آن را پر کنید. در نوشتن برای وبلاگ اگر اشتباهی رخ دهد، مشکل زیادی برای شما پیش نمی آید، پس از آن درس بگیرید.

جمال روح بخش