در وبلاگ نویسی توجه خود را به کاربران معطوف کنیم!

منتشر شده در ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۲ در دستۀ مقاله نویسی ۲ دیدگاه
Rate this post

وبلاگ نویسان همیشه در این فکر بوده‌اند که چطور بازدید وبلاگشان را بالا ببرند. برای این منظور، به دنبال ترفندها و نرم افزارهایی می‌گردند که آنها را به این هدف برساند. اما غافل از اینکه تمام راهکارها در قسمت مدیریت وبلاگ خودشان است. هرچند کارهای بسیاری خارج از وبلاگ وجود دارد که به افزایش بازدید آنها منجر می‌شود. اما کلید اولیه در مدیریت وبلاگ بدست نویسنده‌ی آن است؛ یعنی نوشتن مقاله با کیفیت و انجام تنظیمات درست وبلاگ.

یکی از معایبی که موتورهای جستجو داشته‌اند، این بوده که وبلاگنویسان را بیشتر ترغیب به نوشتن برای موتورها کرده‌اند، نه برای بازدید کنندگان. غافل از اینکه موتورهای جستجو هم برای راحتی کار کاربران اینترنتی ساخته و راه اندازی شده‌اند. اما خیلی‌ها از اصل وبلاگ فراموش کرده‌اند که باید برای مخاطبین نوشت و آنها را در نظر گرفت.

writing for readers not spiders

البته قبول دارم که نوشتن برای وب بسیار متفاوت‌تر از نوشتن برای مجله یا روزنامه است. در هنگام نوشتن مقاله برای سایت یا وبلاگ، باید به مواردی توجه کنید که کار شما را در امر نویسندگی سخت‌تر می‌کند. به این دلیل که علاوه بر اینکه مقاله شما حاوی اطلاعات مفید برای بازدید کنندگان باشد، باید برای موتورهای جستجو هم بهینه بوده، تا آنها به نوشته‌ی شما بهتر رتبه دهند.

مهمترین نکته‌ای که باید در امر نوشتن برای وبلاگ در نظر بگیرید، این است که از کلمات کلیدی به جا و به اندازه استفاده کنید. اما خیلی‌ها فکر می‌کنند که این حرف یعنی اینکه تا جایی که می‌توانند از کلمات کلیدی در نوشته استفاده کنند. اینکار نه تنها به شما برای بالا آمدن در موتور جستجو نمی‌کند، که باعث می‌شود خوانندگان مقالات شما هم متوجه این موضوع شده و این را روی بی‌احترامی به خودشان بگذارند.

بهترین تمرین برای اینکه بدانیم از اصولی که گفته شده، تخطی کردیم یا خیر، این است که؛ زمانی که یک نوشته را می‌خواهیم منتشر کنیم، خود را جای خواننده قرار داده و آنگاه ببینیم که چه کم و کسری در کار ما مشاهده می‌شود. بدین ترتیب اگر در جایی کمی لحن ما ناجور است و یا از کلمات و عبارات به درستی استفاده نکردیم، آن را اصلاح کرده و به ارزش نوشته بیافزاییم.

در نهایت هنگام نوشتن بهتر است در درجه‌ی اول توجه خود را به سمت کاربران معطوف کنیم. بعد از آن بیاییم به بهینه بودن آن برای موتورهای جستجو بپردازیم. نه این که کاری کنیم که موتور جستجو را مجبور به آوردن بازدید کننده زیاد به وبلاگ کنیم. که نه تنها این کار جواب نمی‌دهد، بلکه اگر هم جواب دهد، به دلیل اینکه متخصصین آنها مدام در حال بروزرسانی ویژگی‌های رتبه بندی خود هستند، به احتمال زیاد در آینده موتور جستجو، بالاخص گوگل متوجه این موضوع خواهد شد. مخصوصاً اگر از کلمات کلیدی بی‌جا استفاده کرده باشیم.