وب یا وبلاگ!

منتشر شده در ۱۶ مرداد, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۶ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدن عنوان این مطلب کمی عجیب به نظر می‌رسد و شاید نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. اما مهم دیدم که در مورد موضوعی با هم به صحبت بنشینیم که امروز اگر سر یک اصطلاح کوچک بوجود آمده است، فردا ممکن است که فراگیرتر شود و مشکل از این بیشتر گردد. هرچند بسیاری از عزیزان به این موضوعات اهمیتی نمی‌دهند.

با ورود افراد بیشتری به دنیای مجازی، برخی اصطلاحات تکثیر شده و مدام بر سر زبان‌ها جاری می‌شود، که حتی ممکن است افرادی که اصطلاحاتی را به زبان می‌آورند با مفهوم آن به درستی آشنا نباشند. به همین دلیل مشکلاتی پیش خواهد آمد که هر چند کوچک، ولی تاثیرات بدی با خود به همراه خواهد داشت.

وب یا وبلاگ

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که هر فردی با ورود به دنیای مجازی انجام می‌دهد، وبلاگ نویسی است. پس شاید چرند نگفته باشیم که بیشتر افرادی که وبلاگ می‌نویسند، از تجربه‌ی کمی در حوزه‌ی کار کردن با رایانه برخوردار هستند. بدین جهت اصطلاحاتی را می‌شنوند که بدون پرس‌وجو فقط آنها را تکرار می‌کنند.

یکی از این کلمات وب است که بدون این که به معنی آن توجه کنند، مدام این کلمه را معادل وبلاگ به کار می‌برند. شاید در نظرات و قسمت‌های مختلف نوشته‌های این عزیزان این اصطلاح را دیده باشید که مثلاً گفته می‌شود که “به وب من هم سر بزن” در صورتی که بهتر است بگوییم “به وبلاگ من سر بزن”. ساده‌سازی کلمات طوری نباید باشد که با یک عبارت دیگر اشتباه گرفته شود.

اختلاف وب با وبلاگ بسیار زیاد است و این دو را نباید با یک منظور به کار برد. وب برای خود دنیایی است که  قسمتی از شبکه جهانی اینترنت است. در حالی که شخصی که برای خود یک نشانی اینترنتی راه اندازی می‌کند، فقط یک وبلاگ دارد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با وب (Web) نیست. پس اگر شما هم تا به امروز از وب به جای وبلاگ یا بلاگ، یا حتی وبنوشت استفاده می‌گردید، بدانید که اصطلاح غلطی را به کار می‌بستید.

پس چه بهتر است که از این به بعد در مورد کلماتی که به کار می‌بریم اندکی تحقیق کنیم و سپس به شکل گسترده از آنها استفاده کنیم. این موضوع حتی در مورد کلمات پارسی هم صدق می‌کند. فراموش نکنیم که ما یک حلقه از زنجیره‌ای هستیم که رویدادها را می‌توانیم پررنگ یا کم‌رنگ‌تر کنیم.