معضل تبلیغات در قسمت نظرات وبلاگ

منتشر شده در ۳۰ آذر, ۱۳۹۳ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۱ دیدگاه
Rate this post

منافع مالی عامل اصلی در امر تبلیغات است. با گسترش رسانه‌های مختلف امر تبلیغات گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. یکی از این رسانه‌ها اینترنت است که عرصۀ بسیار خوبی برای فروش هر چه بیشتر محصولات و خدمات به حساب می‌آید. با اتکا به تبلیغات اخلاقی می‌توان هم رضایت خریدار و مشتری را جلب کرد و هم میزان سود را بالا برد. اما متاسفانه فرصت‌های مالی و غیر مالی که این نوع تبلیغات برای همه مهیا کرده است، زمینه را برای سوء استفاده گران هم باز کرده است.

معضل تبلیغات در قسمت نظرات وبلاگ

معضل تبلیغات در قسمت نظرات وبلاگ

از آن جایی که یکی از بزرگترین جوامع مجازی، جامعۀ وبلاگ نویسان است، فرصت خوبی را برای امر سرمایه گذاری با استفاده از تبلیغات ایجاد کرده است. این تبلیغات می‌تواند از راه‌های گوناگونی به انجام برسد که یکی از بهترین آنها استفاده از بخش نظرات وبلاگ است.

وبلاگ‌ها به دلیل خاصیت تعاملی که دارند، غیر ممکن است که بخش نظرات برای هر مطلب نداشته باشند. همین روزنه راهی برای افرادی باز می‌کند که می‌خواهند سایت، وبلاگ یا محصول و خدمات خود را به دیگران معرفی کنند. برای همین یکی از دغدغه‌های اصلی وبلاگ نویسان هرزنامه (Spam) یا جفنگ‌هایی است که از طریق بخش نظرات به دستشان می‌رسد.

از این رو، نرم افزارها و سیستم‌های وبلاگ‌دهی سعی به شناسایی این گونه نظرات و حذف آنها به صورت خودکار دارند. هنوز قطع به یقین مشخص نیست که سرویس‌های ایرانی هم چنین قابلیتی دارند یا خیر. اما مطمئناً حداقل از ساده‌ترین مکانیزم‌ها برای شناسایی نظرات هرز استفاده می‌کنند. مثلاً اگر شخصی با یک ایمیل چندین نظر را برای چندین وبلاگ بگذارد، شاید برای مدتی دسترسی وی به بخش نظرات وبلاگ‌های آن سایت قطع شود. که البته راه‌های دور زدن این موارد هم ساده است.

از این نظر گفته می‌شود ساده است، چون هنوز افراد و سایت‌های زیادی اقدام به تبلیغات در بخش نظرات وبلاگ‌های فارسی زبان می‌کنند. اگر شما هم تا به حال به قسمت نظرات وبلاگ‌تان مراجعه کرده باشید، این گونه تبلیغات را مشاهده کردید که کاملاً به صورت خودکار ارسال می‌شوند.

برای جلب کردن نظر نویسندۀ وبلاگ، سعی می‌کنند اول از وبلاگ او تعریف کنند و سپس به صورت شخصی به او پیشنهادی را دهند. یکی از عمده‌ترین این پیشنهادها ثبت وبلاگ در لینکدونی است که همانطور که در مطالب قبلی گفتم، هیچ منفعتی را برای کاربران این گونه سایت‌ها حاصل نخواهد کرد.

از آن جایی که دیده می‌شود خیلی از وبلاگ‌نویسان به این گونه نظرات تبلیغی پاسخ می‌دهند و حتی از آنها تشکر می‌کنند، نشان می‌دهد هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند که این گونه نظرات را ربات‌ها و نرم‌افزارهای خودکار ارسال می‌کنند. باید به این گونه نظرات بی اعتنا بود و آنها را حذف نمود. سعی کنید وقت خودتان را با عمل به کاری که آنها از شما می‌خواهند انجام دهید، هدر ندهید. اگر همه به این موضوع توجه کنند، مطمئناً منافع سوء استفاده‌گران کمتر شده و کمتر دست به این گونه تبلیغات می‌زنند.