ساختار انتشار مطلب در قالب وبلاگ

منتشر شده در ۱۷ مرداد, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۲۴ دیدگاه
4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات زیادی که راجع به موضوع ساختار انتشار مطلب در قالب وبلاگ پرسیده می‌شود، نشان دهنده‌ی این است که هنوز بسیاری از افراد در زمان منتشر کردن یک نوشته نمی‌دانند چه بلایی سر آن می‌آید. به همین دلیل در اینجا سعی شده راجع به آن، که در مورد هر نوع سرویس وبلاگدهی صدق می‌کند، به صورت کامل توضیح داده شود.

ساختار انتشار مطلب در قالب وبلاگ

موضوع اصلی این است تمامی سامانه‌هایی که به کاربران خود یک وبلاگ را برای انتشار محتوای خود می‌دهند، از یک ساختار یکسان تبعیت می‌کنند. پس شاید بتوان گفت برای وبلاگ نویسی به مانند هر کار دیگری استانداردهایی وجود دارد که مدیران سرویس‌ها و همچنین کاربران آنها ملزم به رعایت آن هستند. مگر اینکه بتوانند ابداعی را از خود نشان دهند که باز این خود در آینده تبدیل به یک عُرف خواهد شد.

در مورد انتشار مطلب در وبلاگ هم همین‌طور است. در کل یک رویه برای فرستادن مقاله به وبلاگ و نمایش به بازدید کنندگان وجود دارد. که ما سعی داریم این رویه را، بالاخص برای افراد تازه کار توضیح دهیم. به دلیل اینکه مبتدی‌ها که با این رویه آشنا نیستند، سوال می‌کنند که؛ چرا پس از انتشار یک مطلب، آن نوشته ناپدید می‌شود! و یا چرا از یک تعداد نوشته به بالا، مقالات وبلاگ حذف می‌شوند! در حالی که این سوالات ناشی از عدم شناخت ساختار انتشار مطلب می‌باشد.

ساختار انتشار مطلب وبلاگ

شما بخشی در قسمت مدیریت وبلاگ خود دارید، که در آن بخش می‌توانید نوشته موجود را وارد کرده و با کلیک روی دکمه‌ی انتشار آن را عمومی کنید. یعنی هر کسی که به نشانی اینترنتی وبلاگ شما وارد شود، بتواند آن را بخواند. این بخش جزء لاینفک یک وبلاگ است که همه‌ی سایت‌های وبلاگدهی آن را دارند. شکل و شمایل آن بخش هم شبیه به هم است و فقط در تعداد و نوع ابزارهای ویرایش مطلب فرق می‌کند.

حال شما می‌خواهید یک نوشته را منتشر کنید. اول وارد بخش مدیریت وبلاگ می‌شوید، سپس روی دکمه‌ی مطلب جدید کلیک می‌کنید و در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، شروع به نوشتن مطلب با صفحه کلیدتان می‌کنید. کارتان که تمام شد باید روی انتشار کلید کرده تا مطلب شما در وبلاگ بارگذاری شود و تمامی صفحات وبلاگ شما بازسازی گردد.

خوب، حالا به آدرس وبلاگ‌تان بروید. خواهید دید که مطلب شما در بالاترین بخش وبلاگ به نمایش در می‌آید. این از اصول وبلاگ است که هر مطلب را به صورت یک محدوده مشخص کرده و معمولاً با کلیک روی ادامه مطلب، صفحه‌ی کامل آن نوشته ظاهر می‌گردد. به تعداد نوشته‌ای که منتشر می‌کنید، این اتفاق رخ خواهد داد. نوشته‌های جدید در بالاترین قسمت به نمایش در می‌آیند، چون همانطور که قبلاً اشاره شد، تاریخ در وبلاگ نقش اساسی را بازی می‌کند و نوشته‌های شما باید از یک ساختار زمانی خاصی تبعیت کنند. این ساختار معمولاً به این صورت است که مقالات جدید در بالاترین سطح وبلاگ و در دسترس قرار می‌گیرند. پس طبیعتاً، به دلیل اینکه در هر صفحه از مقالات وبلاگ شما فقط امکان به نمایش در آمدن تعداد خاصی مطلب وجود دارد، مباحث قدیمی به صفحات بعدی هدایت می‌شوند، نه اینکه برای همیشه حذف گردند.

اما مشکلی که در بلاگفا وجود دارد این است که کدهای صفحه‌ی قبلی و بعدی آن در قالب وبلاگ کار نمی‌کنند و به خود مدیریت بلاگفا بر می‌گردد. پس شاید شما مطالبی که به صفحات بعدی رفته‌اند را نبینید، ولی همچنان هستند و با وارد کردن نشانی کامل آن نوشته، به آن دسترسی خواهید داشت. برای بازدیدکنندگان هم قابل نمایش هستند و همچنان از موتور جستجو ورودی می‌گیرند. برای دیدن صفحات تمامی مطالب منتشر شده تا به امروز در وبلاگ، می‌توانید به بخش آرشیو وبلاگ مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از بازدید کنندگان هم همین درخواست را بکنید.

دسته بندی و برچسب‌های مطالب

از طرف دیگر شما برای هر نوشته دسته یا برچسب‌های خاصی را هم تعیین می‌کنید. که این کار بسیار ضروری است. حال معمولاً در نوار کناری وبلاگ شما این دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها برای بازدیدکنندگان نمایان می‌گردد که با کلیک روی هر کدام، نوشته‌های منتشر شده درون هر دسته‌بندی به نمایش در می‌آید.

در این صفحات هم همان قانون کلی وجود دارد که بخش اول یا همان خلاصه مطلب نمایان است و با کلیک روی ادامه مطلب به صفحه‌ی کامل نوشته منتقل می‌شوید. اما با این تفاوت که دیگر همه‌ی مقالات در اینجا نمایش داده نمی‌شود؛ فقط آنهایی هستند که در همین دسته بندی هنگام انتشار مطلب تعیین شدند.

برخی از عزیزان سوال می‌پرسند که؛ نمی‌شود مطالب فقط در صفحات دسته‌بندی خاصِ خود نمایش داده شوند و در صفحه‌ی اصلی وبلاگ نباشند؟ در پاسخ باید گفت که این امکان وجود ندارد و صفحه‌ی اصلی وبلاگ تابلوی اعلانات تمامی مقالات منتشر شده است. شما با دست بردن در نحوه چیدمان و ظاهر هر مورد می‌توانید تغییراتی در قالب وبلاگ ایجاد کنید، اما نمی‌توانید آنها را حذف کنید. ولی می‌توان تعداد آنها (تعداد مطلب در هر صفحه) را از بخش تنظیمات وبلاگ کم یا زیاد کرد.

پس بدین ترتیب شما با نحوه‌ی ساختار انتشار مطلب در وبلاگ آشنا شدید و از این به بعد بهتر می‌توانید وبلاگی داشته باشید، که کاربرپسندتر باشد. دقت کنید که به عنوان یک وبلاگنویس این ساختار را نمی‌توان تغییر داد.