راهکار مقابله با سرقت مطالب وبلاگ

منتشر شده در ۲۷ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ مقاله نویسی بدون دیدگاه
Rate this post

اگر نوشته‌های وبلاگ خود را، خودتان تهیه می‌کنید و برای تولید آنها زمان صرف می‌کنید، حتماً با مشکلی به نام سرقت ادبی مطالب مواجه شدید یا در آینده مواجه خواهید شد. البته امیدوارم که فرهنگ وبلاگ‌نویس آنقدر بالا برود که دیگر معضلی با این عنوان وجود نداشته باشد. ولی به دلایل مختلف مثل ناآگاه بودن راجع به شرایط برداشت نوشته‌های دیگران، این مشکلات از طرف بعضی‌ها دیده می‌شود. در هر صورت باید با راهکار مقابله با سرقت مطالب وبلاگ آشنا باشید که در اینجا می‌خواهید راجع به این موضوع صحبت کنیم.

راهکار مقابله با سرقت مطالب وبلاگ

راهکار مقابله با سرقت مطالب وبلاگ

حتماً می‌دانید که برداشت مطالب دیگران بدون اجازۀ آنها کار درستی نیست و حتی در کشورهای دیگر این کار جرم حساب می‌شود. اما در ایران ما و وب فارسی به دلیل پیشرفت زیاد(!) این کار نوعی هنر محسوب شده و خیلی‌ها از این کار نان می‌خورند!

حالا فرض کنیم که شما یک وبلاگ را تازه راه‌اندازی کردید و از خودتان یک مطلب باحال منتشر کردید. یک بنده خدایی آمده و سریعاً آن را برداشته و در وبلاگ خود بازنشر کرده. به تبع، به دلیل اینکه رتبۀ وبلاگ شما از نظر گوگل هنوز زیر صفر است، متاسفانه صاحب مطلبِ شما، وبلاگ کپی کننده شناخته شده و در این حالت معمولاً نوشتۀ وبلاگ مذکور در بالاترین نقطۀ موتور جستجو ظاهر می‌شود و شما باید بروید و سماق بمکید! حال آنکه زحمت اصلی را شما کشیدید. اهمیت ممانعت از سرقت مطالب وبلاگ به همین جا ختم نمی‌شود. ولی بگذارید راجع به راهکارهای مقابلۀ با آن هم کمی بحث کنیم.

یکی از کارهایی که خیلی از وبلاگ نویسان برای ممانعت از کپی نوشته‌ها انجام می‌دهند، معمولاً استفاده از کد جاوا اسکریپت است که این کد اجازۀ راست کلیک در صفحه یا کپی کردن متن را نمی‌دهد. اما باید گفت استفاده از این روش به طور کامل جلوی برداشت نوشته‌ها را نمی‌گیرد. چون هنوز کد کامل صفحه قابل نمایش است و از آنجا می‌توان متن را برداشت. علاوه بر این با این کار، راحتی را از کاربران عادی وبلاگ گرفته و آنها را به نوعی محدود می‌کنید. بدین ترتیب، به طور کلی نمی‌توان یک راهکار فنی برای مقابله با سرفت مطالب وبلاگ پیدا کرد. چرا که هر کدام از آنها دارای معایب بسیار بزرگ‌تری هستند.

اما کارهای عملی‌تر برای این منظور عبارتند از:

  • از فکرش بیرون بیایید.
  • درخواست خودتان را به صاحب وبلاگ بگویید.
  • درخواست خودتان را به گوگل بگویید.

بیرون آمدن از فکر سرقت مطالب برای افرادی خوب است که نمی‌خواهند روی این کار انرژی صرف کنند. اما شاید با این کار چیزی را از دست بدهند. در هر صورت این هم یک راه‌کار است.

یک کار خیلی خوب که در مواجه با این رویدادها می‌توان انجام داد، درخواست دوستانه از خود صاحب وبلاگ یا سایت سرقت کنندۀ عزیز، برای حذف نوشتۀ شما است. البته تضمینی وجود ندارد که وی به حرف شما اعتنا کند. ولی این هم روشی است که معمولاً با یک یا چند درخواست جواب می‌دهد. از طریق نظرات یا رایانامۀ فرد مذکور تماس بگیرید و موضوع را به او گوشزد کنید.

اما در روشی دیگر می‌توانید از گوگل به عنوان سَرور موتورهای جستجو درخواست کنید که نوشتۀ فرد سرقت کننده را از صفحات نتایج خود حذف کند. برای این منظور باید به بخش Copyright Removal گوگل مراجعه کرده و از آنجا درخواست خود را اعلام دارید. درخواست با دریافت نام و نام خانوادگی شروع می‌شود و سپس نشانی صفحۀ مورد نظر خود را وارد می‌کنید. همین الان می‌توانید درخواست حذف وبلاگ‌های سرقت کننده از نتایج جستجو را بدهید، که در آینده‌ای نزدیک دربارۀ استفاده از این بخش از سامانه‌های گوگل مقاله‌ای کامل را منتشر خواهم کرد.