تعداد صفحات فهرست شده در موتور جستو جو چیست؟

منتشر شده در ۷ تیر, ۱۳۹۱ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۴۴ دیدگاه
4.6/5 - (7 امتیاز)

موتور جست و جو بازدید کننده های با ارزشی را به سمت وبلاگ شما هدایت می کند. ولی قبل از این که این کار را انجام دهد، اول باید صفحات وبلاگ شما را یکی یکی فهرست کند. فهرست کردن صفحات که در بین وبمستران به ایندکس (Index) کردن هم معروف است، به پیمایش صفحات برای تعیین رتبه آن توسط خزنده موتور جستو جو و در نتیجه ثبت کردن آن برای نشان دادن آدرس صفحه به بازدید کننده در هنگام درخواست نتیجه از موتور جستو جو اطلاق می شود. تعداد صفحات فهرست شده به نوعی اهمیت وبلاگ شما را نشان می دهد.

اگر کمی خواسته باشم برای شما جزئیات کار را شرح دهم، باید اول در مورد خزنده موتور جست و جو صحبت کنیم. خزنده قسمت مهمی از موتور جست و جو است که کار پیمایش صفحات وب برای فهرست کردن آنها را انجام می دهد. این خزنده است که تمام اجزاء صفحه را بررسی می کند و در نهایت تصمیم می گیرد که آیا این صفحه را فهرست کند یا خیر، و اگر فهرست کرد، با چه رتبه ای این کار را انجام دهد!

حالا خزنده تک تک صفحات شما را می پیماید و آنها را در پایگاه داده موتور جست و جو ذخیره می کند که در مواقعی که لازم است، از آن برای برگرداندن نتایج به فرد جست و جو کننده استفاده کند. پس با توجه به گفته ها، بسته به اینکه وبلاگ شما دارای چند صفحه است، می تواند به همان نسبت صفحه فهرست شده در موتور جستو جو داشته باشد. پس باید تعداد صفحات فهرست شده را افزایش داد تا به همان نسبت بازدید بیشتری را نصیب خود کنیم، این کار هم فقط انتشار مطلب مفید در وبلاگ امکان پذیر است.

البته فقط نباید روی تعداد صفحات فهرست شده کار کرد، باید به همان نسبت کیفیت مطالب را بهبود داد. باید بدانید که اگر هزاران صفحه داشته باشید که در موتور جستوجو فهرست شده باشد، ولی هر کدام فقط دارای چندین خط باشد، به هیچ عنوان به آن بازدیدی که مد نظر شماست نمی رسید. اینکار را می توان عملی هم امتحان کرد. مطالب وبلاگ شما هر چه از نظر کمیت و کیفیت بهتر از رقبا باشد، از آنها جلوتر هستید.

برای اینکه بدانید تعداد صفحات فهرست شده چقدر است، تقریباً تمامی موتورهای جست و جو با دستوری این امکان را به همه می دهند که از تعداد صفحات فهرست شده یک سایت مطلع شوند. برای این کار مثلاً صفحه اول گوگل را باز کنید، و دستوری را با نام Site: بنویسید. در روبروی علامت دونقطه (:) باید آدرس سایت یا وبلاگ را وارد کنید، که اگر می خواهید اول از تعداد صفحات فهرست شده وبلاگ خود آگاه شوید، آدرس وبلاگ خود را بنویسید، و پس از آن کلید Enter را بفشارید.

فهرستی که به شما نشان داده می شود، نماینده تمام صفحات سایت شماست که برای موتور جست و جو قابل دسترس است. به عبارتی دیگر عددی هم که در بالای صفحه نمایان است، نمایانگر تعداد صفحات فهرست شده است. این کار را برای هر سایتی می توانید انجام دهید. مثلاً برای سایت بلاگینگ دستور بدین صورت می شود: site:bloging.ir

تعداد صفحات فهرست شده در گوگل

تعداد صفحات فهرست شده در گوگل برای سایت بلاگینگ

هر چه از عمر سایت بگذرد، طبیعی است که به تعداد این فهرست افزوده می شود، البته به شرطی که وبلاگ خود را با مطالب جدید بروز کنید. که در اوایلی که وبلاگ را راه اندازی می کنید، سرعت فهرست شده کم است و به تدریج که به اعتماد گوگل یا دیگر موتور های جستو جو در مورد پایگاه شما افزوده شد، این سرعت بیشتر می شود.

خیلی از افراد به هر طریقی سعی می کنند که تعداد صفحات فهرست شده در موتور جست و جو را بالا ببرند. ولی باید دانست که تعداد در کنار کیفیت است که وبلاگ شما را به اوج بازدید می رساند. بسیاری از سرویس های وبلاگ دهی و سیستم های مدیریت محتوا، صفحاتی را به این فهرست اضافه می کنند که برای موتور جستو جو خوش آیند نیست، و جزء مطالب تکراری به حساب می آید که شما باید به آنها توجه کنید.