شرحی بر وبلاگ های عشق و عاشقی!

منتشر شده در ۱۳ فروردین, ۱۳۹۳ در دستۀ اخبار و اطلاعیه ها ۴ دیدگاه
Rate this post

یکی از بهترین ابزارها برای کشف موضوعات مورد علاقۀ افراد جامعه، اینترنت است. با پیشرفتی که علم ارتباطات داشته است، بی‌شک جزئی جدانشدنی از زندگی روزمرۀ ما انسان‌ها شده است. از این جهت ما روی این دنیا از خود ردپاهایی به جای می‌گذاریم که به راحتی قابل پیگیری است و از آنجایی که افراد زیادی اقدام به گذاشتن ردپا از خود می‌کنند، صاحبان فناوری و افرادی که اطلاعاتی از این ارتباطات دارند، می‌توانند به داده‌های کاملی از جوامع انسانی دسترسی داشته باشند.

از آنجایی که یکی از مکان‌های عمده‌ای که کاربران اینترنت در آنجا ردپا از خود به جای می‌گذارند، وبلاگ‌ها هستند، می‌توان با دسته‌بندی وبلاگ‌ها براساس کثرت موضوعی، به موضوعات مورد علاقۀ افراد جامعه رسید. البته همه نمی‌توانند به طور کامل به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. شاید صاحبان سرویس‌های وبلاگ دهی و همچنین موتورهای جستجو دسترسی کاملی به این اطلاعات داشته باشند. اما ما هم به عنوان یک کاربر اینترنت می‌توانیم اندکی از این اطلاعات را به دست آوریم.

برای این منظور ما از گوگل استفاده می‌کنیم که ماموریت خود را دسته‌بندی اطلاعات جهانی قرار داده و جزء شعار اصلی آن است. بدین ترتیب، با جستجوی یک موضوع در گوگل، با عددی که در بالای صفحۀ نتیجۀ جستجو از میزان صفحاتی که دارای آن عبارت هستند به نمایش در می‌آید، می‌توان به محبوبیت آن موضوع پی برد. البته این کار را می‌توانید به صورت مقایسه‌ای با چند عبارت یا کلمۀ کلیدی دیگر انجام دهید.

در شکل زیر دقت نمایید که چه تعداد نتیجه مربوط به عبارت “وبلاگ عشقی” است. قابل یادآوری است که عدد 5 میلیارد به هیچ عنوان عدد کمی نیست و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت!!

وبلاگ های عشق و عاشقی

تعداد وبلاگ های عشق و عاشقی در گوگل

اما ناگفته معلوم است که حجم عمده‌ای از وبلاگ‌هایی که ساخته می‌شوند، مربوط به کسانی است که به اصطلاح عاشقند و یا به دنبال شخص دیگری می‌گردند. این را هم از موتور جستجو می‌توان فهمید و هم از صفحۀ اصلی سرویس وبلاگ‌دهی، مثل بلاگفا، که وبلاگ‌های به روز شده را فهرست می‌کند. حجم عظیمی از آن وبلاگ‌ها عشق و عاشقی است که البته وبلاگ‌های تبلیغاتی هم کم نیستند.

این نتیجه حرف‌های زیادی از وضع وخیم جامعه دارد که شاید تا به حال برای خیل عظیمی پنهان بوده، یا آنهایی هم که می‌دانستند کاری نمی‌کردند و هنوز هم کاری نمی‌کنند. در کنار مشکلات عمدۀ جامعۀ ما، مثل مشکلات اقتصادی، مشکل عشق‌های چه کاذب و چه حقیقی غوغا می‌کند و از آنجایی که اثراتی بلند مدت در پی دارد، خیلی‌ها از نتیجۀ آن غفلت کردند. که اثرات آنها به صورت عمدتاً غیرمستقیم در بخش‌های دیگر جامعه نمود پیدا می‌کند. در بخش‌هایی مثل فرهنگ، بهداشت، اقتصاد و … .

از تبعات دیگر این موضوع، هدر دادن منابعی است که باید در جهت تولید علم مورد استفاده قرار گیرند. عوض انتشار مطالب عاشقانه و بی‌خاصیت، که فقط عقده‌های شخصی را خالی می‌کنند، باید محتوای کارآمد تولید شود و محتوای وب پارسی هر روز بیش از پیش غنی‌تر گردد.

یکی از دلایلی که این گونه افراد شروع به ساخت وبلاگ می‌کنند، نشان از عدم وجود یک هم‌زبان برای آنهاست. کسی که درد دل خود را با آنها در میان بگذارند. در عوض، در نبود چنین افرادی و دور شدن دل‌ها از یکدیگر، اقدام به ساخت وبلاگ و نوشتن از شرح حال خود می‌کنند که حتی در این حالت به دلیل اینکه در خیلی از مواقع نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند، اطلاعاتی از خود را که نباید بگذارند را منتشر می‌کنند. مثلاً در صحفۀ نمایۀ شخصی، مشخصات فردی خود را قرار می‌دهند. همین کافی است که موجبات سوء استفاده‌های آتی را فراهم آورند.

همین‌جا، جا دارد از کسانی که در این زمینه دستی دارند و می‌توانند کاری انجام دهند، مخصوصاً والدین، برای حل این مشکل قدمی بردارند که ممکن است تبعات آن گریبان کل جامعه را بگیرد، همانطور که تا به حال گرفته است. در این بین داستان‌های واقعی بسیاری وجود دارند که در مقالات بعدی در مورد آنها هم گفته‌ها دارم. این شرحی بر وبلاگ های عشق و عاشقی بود که ناشی از سیاست‌های غلط حکومتی است.