معایب و مزایای پرشین بلاگ

منتشر شده در ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۳ در دستۀ پرشین بلاگ بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

هر سرویسی دارای معایب و مزایایی است که بر همین اساس روی آن ارزش‌گذاری می‌شود. پرشین بلاگ، به عنوان سایتی که به کاربران اینترنت محیطی به نام وبلاگ می‌دهد، تا آنها بتوانند محتوای خود را منتشر کنند، هم دارای ویژگی‌هایی است که در این مقاله آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

از برخی جهات سامانۀ پرشین بلاگ دارای مزیت‌های ویژه‌ای نسبت به دیگر سایت‌های وبلاگ نویسی فارسی زبان است. اما نباید از معایب آن هم غافل شد. معایبی که خیلی از وبلاگ نویسان این سامانه را ناراضی کرده و سبب از بین رفتن زحمات آنها شده است.

این معایب و مزایای پرشین بلاگ که در این صفحه برای شما فهرست شده است، تماماً نتیجۀ تجربۀ نویسنده و همچنین کسانی است که سال‌های متمادی از این سامانه برای ساخت وبلاگ بهره بردند. اگر شما هم تجربه‌ای دارید، می‌توانید در قسمت نظرات این صفحه با ما و دیگر وبلاگ نویسان در میان بگذارید.

مزایای پرشین بلاگ

قابلیت بارگذاری مستقیم عکس در وبلاگ

این امکان بسیار جالب توجه است. به طوری که دیگر نیازی ندارید برای قرار دادن عکس در وبلاگ، اول عکس مورد نظر را در یک سامانۀ بارگذاری عکس جداگانه، آپلود کنید و سپس نشانی آن را در صفحۀ انتشار نوشته قرار دهید. بلکه به صورت مستقیم از همان صفحۀ ارسال مطلب جدید در پرشین بلاگ، به راحتی می‌توانید عکس خود را در نوشته قرار دهید. یعنی پرشین بلاگ به شما فضایی را به صورت مستقیم برای بارگذاری عکس‌های‌تان تخصیص می‌دهد. این قابلیت در زمان شما فوق‌العاده صرفه جویی خواهد کرد.

امکان مدیریت چند وبلاگ با یک حساب

شما در پرشین بلاگ، اول باید یک حساب کاربری بسازید و سپس اقدام به ساخت وبلاگ نمایید. حساب کاربری برای ورود به حساب خود در پرشین بلاگ لازم است. اما هنوز در این زمان وبلاگی برای شما ساخته نشده است. پس از وارد شدن به حساب باید اولین وبلاگ خود را بسازید و مبادرت به تنظیم کردن قالب آن و انتشار اولین مطلب خود کنید.

حال از این به بعد، اگر احساس کردید که نیاز دارید یک وبلاگ دیگر راه اندازی کنید، نیازی نیست که دوباره یک حساب دیگر بسازید. بلکه به صفحۀ اصلی (Home) بخش مدیریت حساب خود مراجعه کرده و با کلیک روی ایجاد وبلاگ اقدام به ساخت یک وبلاگ جدید می‌کنید. حالا دیگر به راحتی می‌توانید این چند تا وبلاگ را که صاحب شدید، در این بخش مدیریت کنید و با استفاده از فهرست کشویی بالا، سمت راست، هر کجای حساب خود که هستید، به بخش مدیریت وبلاگ مورد نظر بروید.

بدین ترتیب با ورود به حساب کاربری خود در پرشین بلاگ، همۀ وبلاگ‌های شما در دسترس‌تان خواهند بود و می‌توانید آنها را مدیریت کرده و در هر کدام که خواستید نوشته منتشر کنید.

انتشار مطلب با استفاده از نرم افزارهای واسط انتشار نوشته

نرم‌افزارهایی هستند که کارشان کمک به وبلاگ نویس برای انتشار مستقیم نوشته از داخل رایانه، بدون نیاز به باز کردن مرورگر و رفتن به حساب وبلاگ خود است. مثال این گونه نرم افزارها، Windows Live Writer است که محصول شرکت مایکروسافت می‌باشد و شما با نصب آن روی رایانۀ خود، به راحتی با نوشتن مطلب خود درون آن و کلیک روی دکمۀ انتشار، نوشتۀ شما مستقیم در وبلاگ به نمایش در خواهد آمد. در مورد این گونه انتشار نوشته، در بلاگینگ بیشتر خواهید خواند.

خوب، پرشین بلاگ از این گونه نرم‌افزارها پشتیبانی می‌کند. یعنی بدون اینکه خواسته باشید وارد حساب کاربری خود شوید، با استفاده از نرم‌افزارهای وبلاگ نویسی، اقدام به انتشار نوشتۀ خود در وبلاگ‌های‌تان کنید.

اینها مهمترین مزایای سرویس وبلاگ دهی پرشین بلاگ بود. حالا بهتر است معایب آن را هم در نظر داشته باشید و سپس اقدام به ساخت وبلاگ در این سامانه کنید.

معایب پرشین بلاگ

سرعت نسبتاً کم

پرشین بلاگ، در مقایسه با دیگر سامانه‌های وبلاگ دهی، از سرعت به مراتب کمتری برخوردار است. از همین رو شاید کاربرانی که از اینترنت کم سرعت استفاده می‌کنند، این عیب را بیشتر درک کنند. برخی اوقات هم به دلیل فشاری که روی سرورهای این سایت می‌آید، برای مواقعی سایت قطع می‌شود و شما برای مدتی نمی‌توانید روی وبلاگ‌تان کار کنید.

تبلیغات گیج کنندۀ بخش مدیریت

در بخش مدیریت پرشین بلاگ، شما با تبلیغات متحرکی روبرو هستید، که مدام جلوی چشمان شما رژه می‌روند! این باعث می‌شود که حواس شما را منحرف کرده و کمتر روی فعالیت‌های مدیریتی وبلاگ خود متمرکز شوید. این گونه تبلیغات یکی از مهمترین روش‌های درآمدی پرشین بلاگ است. به همین منظور محدودیت‌هایی را هم برای کسانی که از نرم‌افزارهای وبلاگ نویسی استفاده می‌کنند اعمال کرده‌اند. به این دلیل که آنها برای انتشار نوشته وارد حساب کاربری خود نمی‌شوند. مثلاً شما در ویندوز لایو رایتر (Windows Live Writer) نمی‌توانید ادامۀ نوشته بگذارید!

پایداری نسبتاً کم

حتماً می‌دانید که در سال‌های اخیر، دامنۀ پرشین بلاگ به سرقت رفت که مدیریت آن مجبور به مهاجرت به دامنۀ persianblog.ir شد. به غیر از این موارد ناخواسته و حملاتی که به این سایت می‌شود، گاهی اوقات به دلیل عملکرد ضعیف کارمندان این سامانه، وبلاگ‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند. مثل مشکلی که در سال قبل به دلیل وجود کد مخرب در بین کدهای تبیلغات وجود داشت و گوگل همۀ وبلاگ‌های پرشین بلاگ را مسدود کرده بود!

علاوه بر آن، سیاست‌های پالایشی خود پرشین بلاگ هم باعث شده است احتمال حذف وبلاگ‌ها به صورت اتفاقی بالا رود. به همین دلیل هم هست که بسیاری از وبلاگ نویسان از این نظر از پرشین بلاگ ناراضی هستند. حتی اگر وبلاگی حذف نشود، به طور خودکار غیرفعال شده که این کار باعث نابود شدن فعالیت‌های وبلاگ نویس می‌گردد. در مورد این موضوع در مقالات بعدی بیشتر توضیح خواهم داد.

نتیجه گیری

حال با توجه به معایب و مزایای پرشین بلاگ که در این صفحه به آنها اشاره شد، می‌توانید تصمیم بگیرید که در این سایت وبلاگ بسازید یا نه. اگر خود شما هم تجربه‌ای از کار کردن با این سامانه دارید، به نظر می‌رسد بخش نظرات این مطلب مکان خوبی برای بیان کردن آنها باشد. با دیگر مقالات آموزشی پرشین بلاگ همراه ما باشید.