معرفی سیستم وبلاگدهی بلاگفا

منتشر شده در ۲ اسفند, ۱۳۹۰ در دستۀ بلاگفا ۴ دیدگاه
3/5 - (2 امتیاز)

کمتر کسی است که با اینترنت کار کرده باشد و اسم بلاگفا را نشنیده باشد. بلاگفایی که رتبه اول را در بین سایت های ایرانی از نظر بازدید در سایت الکسا داراست. حتی شاید شما که در حال خواندن این نوشته هستید خود دارای یک یا چندین وبلاگ در این سیستم باشید، و شاید اصلا شناخت جهان مجازی را با بلاگفا آغاز کرده باشید. در این نوشته گوشه نگاهی به سرویس بلاگفا می اندازیم.

بلاگفا کار خود را به طور آزمایشی در اواسط آذر ماه سال 1383 شروع کرد. در همان آغاز به کار این سرویس تعداد زیادی از افراد برای داشتن یک وبلاگ در این سایت ثبت نام کردند. شاید داشتن یک صفحه شخصی در اینترنت خواست و تمایل هر فردی است. از این رو با داشتن یک سری ویژگی ها که در سرویس دهنده های قبلی دیده نمیشد پیشرفت خود را شروع کرد.

Blogfa-Logo-لوگوی-بلاگفا

بلاگفا | Blogfa

به گفته خود موسس این سرویس، “بلاگفا اولین نیست ولی می خواهیم بهترین باشیم”. این گفته علیرضا شیرازی مدیر این سرویس است. که در وبلاگ خود در همان اوایل بدان اشاره می کرد.  ایشان ویژگی هایی را برای بلاگفا مدنظر قرار داده بود که می خواست بهترین باشد. و شاید هم تا حدودی به هدفش رسید.

شاید اولین گزینه برای یک شخص که تمایل ساخت یک وبلاگ در اینترنت را دارد، همین بلاگفا باشد. این به دلیل معروفیت و همچین کیفیتی است که در برخی زمینه ها از آن خود کرده است. ولی باید دانست که بلاگفا تمام ویژگی های یک سرویس دهنده خوب را ندارد و جای کار فراوان دارد.

در حال حاضر می توان صفاتی را که بلاگفا را به اینجا رساند نام برد. صفاتی که موفقتش را مدیون آنهاست.

خود نام سایت بلاگفا یک ویژگی بسیار عالی است که شاید دیگر ویژگی ها را پشت سر خود می آورد. کلمه بلاگفا هم دارای مفهوم است، هم افراد برای داشتن یک وبلاگ آن را به عنوان دنباله نام وبلاگ خود می توانند بپذیرند. علاوه بر این شناخت هر فرد از وبلاگ با نام بلاگفا همراه است. پس نام برای یک سرویس وبلاگ دهی می تواند خیلی مهم قلمداد شود.

شاید یک کاربر ساده از مضررات کاهش سرعت بر دیگر عوامل موفقیت وبلاگ آگاه نباشد، ولی همین که کاهش سرعت را حس کند، حس بی اعتمادی نسبت به آن سرویس پیدا می کند. بلاگفا روی این موضوع به خوبی کار کرده است. طوری که شاید کمتر زمانی باشد که یک کاربر در زمان کار بروی وبلاگ با کاهش سرعت روبرو شود، که در مقابل حجم سرویس دهی خود بسیار خوب است. پس سرعت تقریباً خوب بلاگفا را می توان جزء عوامل موفقیت آن به حساب آورد.

سادگی در استفاده و محیط کاربر پسند از اهدافی بود که خود موسس این سرویس بدان اشاره می کرد و همین عامل یکی از عوامل مهم موفقیت این سرویس است. شما در عرض چند ثانیه یک وبلاگ می سازید و با مدیریت بسیار ساده، وبلاگ خود را به روز می کنید. دقیقا به سادگی گشت و گذار در اینترنت. و درگیری های دیگر سرویس ها را ندارید. این همان چیزی است که یک کاربر تازه وارد به آن شدیداً علاقه نشان می دهد که فارق از پیچیدگی ها به کنجکاوی خود بپردازد.  ولی از آن طرف هم کاربران با تجربه ترجیح می دهند از امکانات بیشتر و پیچیده تر برای موفقیت بیشتر وبلاگ خود استفاده کنند، پس شاید هیچ سرویس وبلاگ دهی نتواند آنها را ارضا کند. در اینجا دو موضوع کاملا ضد و نقیض روی میدهد که سرویس هایی که بروی دومین عامل کار می کنند و رابط کاربری شلوغی را محیا میکنند ضرر بزرگی را متحمل می شوند، چون کاربران تازه وارد اصلاً تمایلی به بمب باران شدن با امکانات ندارند، آنها می خواهند نیاز خود را در کمترین زمان برطرف کنند. از آن طرف هم کاربران حرفه ای خواسته هایشان بیشتر شده و تدابیری را برای پیشرفت کار خود در نظر می گیرند.

آن چیزی که در بلاگفا شاهد آن بودیم هدف قرار دادن دسته اول کاربران و سادگی در امر وبلاگ نویسی بود، که الان هم شما با پشت سر گذاشتن چند مرحله بسیار ساده یک یا چند وبلاگ می توانید داشته باشید و مدیریت کنید.

البته این سرویس تماماً دارای ویژگی های خوب نیست. اینها مهمترین هایی بود که توانست بلاگفا را به اوج برساند. این سرویس نواقصی هم دارد که بتواند کاربران خود را راهی دیگر سرویس ها کند، و هر از چند گاهی به امکانات این سایت اضافه می شود که می تواند خوش یوم باشد.