استفاده بهینه از کلمات کلیدی در نوشته ها

منتشر شده در ۲۵ بهمن, ۱۳۹۱ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۸ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

کلمات کلیدی به اصطلاحاتی گفته می‌شوند که در کل، موضوع مطلب ما را می‌رسانند. مثلاً اگر نوشته ای را می‌خواهید منتشر کنید و موضوع آن “آموزش نکات وبلاگنویسی” است، باید کلمات کلیدی که مرتبط با این موضوع است را تکرار کنید. اما چرا باید این کار را انجام داد؟

دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد:

  1. تفهیم کردن موضوع نوشته ما به موتور جستجو
  2. شفاف سازی موضوع نوشته ما برای خواننده

در مورد اهمیت موتور جستجو که فکر نکنم نیازی به بحث وجود داشته باشد. چرا که شاید بیشتر بازدیدکنندگان وبلاگ ما را موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل تامین کنند. به همین دلیل باید به نکاتی که این موتورها برای فرستادن بازدیدکننده به وبلاگ ما در نظر دارند، احترام بگذاریم. یکی از این نکات استفاده بهینه از کلمات کلیدی در نوشته های وبلاگ ماست.

بخش عظیمی از بهینه کردن نوشته‌ها برای موتور جستجو، به کلمات کلیدی بر می‌گردد. می دانیم که موتورهای جستجو از طریق خزنده هایی که دارند می توانند محتوای صفحات را بخوانند. و یکی از مهمترین معیارهایی که این خزنده ها برای رتبه دادن و تعیین موضوع آن صفحه در نظر دارند، نحوه بکارگیری کلمات کلیدی است. خزنده با پویش صفحه و پیدا کردن کلماتی که به همدیگر مربوط هستند و مطابقت دادن آن با عنوان صفحه یا نوشته، در نهایت آن را در فهرست خود اضافه می‌کند.

بدین صورت اگر شما در نحوه استفاده از کلمات کلیدی دقت بیشتری به خرج دهید، می‌توانید بازدید هدفمندتری را به سمت وبلاگ خود هدایت کنید. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که در رتبه‌بندی نوشته های شما تاثیر شگرفی دارند. اما دقت کنید که این نکات را باید به صورت کاملاً اخلاقی بکار برید. یعنی هدف شما از نوشتن آن مطلب، در کنار جذب بازدید، یاد دادن یک مطلب به مخاطب وبلاگ یا خواننده هم باشد؛ که این می تواند یک ارتباط دوطرفه کاملاً مفید باشد.

استفاده بهینه از کلمات کلیدی در نوشته ها

استفاده بهینه از کلمات کلیدی در نوشته های وبلاگ

یک کلمه کلیدی متشکل از یک “کلمه” است. اما یک اصطلاح کلیدی از چند کلمه تشکیل شده است، که به آن کلمات کلیدی هم گفته می‌شود. برای این که بتوانید از کلمات کلیدی به خوبی در نوشته های وبلاگ خود استفاده کنید، باید به این موضوع دقت کنید. در بیشتر مواقع به دلیل شدت بالای رقابت، ما نمی‌توانیم روی یک کلمه کلیدی کار زیادی انجام دهیم و برای آن کلمه نوشته را بهینه کنیم. ولی امروزه تمرکز بروی کلمات کلیدی است. یعنی شما باید ترکیبی از کلمات را در نظر بگیرید که می خواهید با آنها ورودی از موتور جستجو داشته باشید.

به عنوان مثال شما نمی‌توانید با کلمه کلیدی وبلاگ یک نوشته را بنویسید و انتظار داشته باشید که با این یک کلمه و تکرار مکرر آن، از گوگل ورودی داشته باشید. ولی کار کردن بروی اصطلاح کلیدی تاثیر کلمات کلیدی در موفقیت وبلاگ، بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

نکاتی که در استفاده بهینه از کلمات کلیدی به نظر می‌رسند، شامل موارد زیر می باشند:

1- عنوان نوشته شما نقش اول را در تعیین موضوع بازی می‌کند. پس اول آن را به درستی همراه با کلمات کلیدی متن انتخاب کنید و سپس کلمات یا اصطلاحات مرتبط با عنوان را به صورت پراکنده در متن بیاورید. این اولین و مهمترین قدمی است که باید انجام دهید.

2- از کلمات کلیدی در متن به اندازه مناسب استفاده کنید. طوری نباشد که خواننده با دیدن کلمات کلیدی زیاد، از موضوع منحرف شود یا آنقدر کم باشد که خزنده موتور جستجو نتواند موضوع را به درستی تشخیص دهد. بهترین کار این است که خود را جای خواننده مطلب قرار داده و با نوشتن هر خط از مقاله، او را در نظر بگیریم. فراموش نکنید که مخاطب اولیه ما بازدیدکننده گان حقیقی هستند، نه خزنده ها و روبات‌ها. هرچند که امروزه بسیار از وبلاگ نویسان طرف مقابلشان را فقط موتور جستجو فرض می‌کنند و به هر کاری دست می‌زنند تا او را بفریبند.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می‌تواند وبلاگ شما را به فهرست سیاه موتور جستجو هم اضافه کند که در این حالت دیگر برای شما بازدیدکننده فرستاده نمی‌شود.

3- کلمات کلیدی خود را در بند اول و آخر نوشته حتماً بیاورید. یکی از مواردی که خزنده به آن توجه خاص می‌کند، همین است. این یعنی موضوع نوشته شما مشخص‌تر است.

4- از کلمات کلیدی‌ای استفاده کنید که مخاطبان در موتور جستجو به دنبال آن می‌گردند. اگر شما یک نوشته را برای اصطلاح “روغن دایناسور برای زیبایی پوست” بهینه کنید، یعنی از کلماتی استفاده کنید که بیشتر با این موضوع مرتبط هستند، مطمئناً نباید انتظار بازدید بالایی برای این نوشته داشت. هرچند امکان دارد همان تعداد نفرات معدودی که عنوان نوشته شما را می‌بینند، کنجکاو شده و روی آن کلیک کنند؛ که از این نظر خوب است!

5- به تناسب جا و مکان نوشته، از سبک های ضخیم، کج و زیرخط‌دار حتماً استفاده کنید. البته برای به کار بردن این سبک‌ها اصولی وجود دارد که در مقالات دیگر ذکر شده است. مثلاً اگر می‌خواهید بروی یک کلمه کلیدی تاکید کنید، آن را می‌توانید ضخیم نمایید. البته به صورت تصنعی نباید باشد.

6- از انتشار مقاله های خیلی کوتاه اجتناب کنید. این گونه نوشته ها معمولاً بازدید خوبی نمی‌گیرند و این به دلیل غنی نبودن‌شان است. سعی کنید هر مقاله ای که می‌نویسید، بیش از 300 کلمه داشته باشد.

7- کلمات کلیدی را داخل توضیحات تصاویر هم بگنجانید. تصاویر معمولاً صفتی به نام Alt دارند که در کد آنها قرار می گیرد. ولی در صفحه ای که برای درج عکس در وبلاگ برای شما باز می شود هم می‌توانید این توضیح را به عکس نسبت دهید.

در ابتدایی که می‌خواهید نوشته‌ای بهینه از نقطه نظر کلمات کلیدی خلق کنید، بی تجربگی مانع شماست. که در ابتدا این گونه است، ولی به مرور زمان خواهید دید که چگونه در استفاده بهینه از کلمات کلیدی خبره می شوید؛ طوری که هم بازدید خوبی جذب کنید و هم نوشته شما جفنگ نباشد.

تمامی این مواری که گفته شد، اگر به درستی رعایت شوند، برای خوانندگان هم مفید خواهد بود. مثلاً فرض کنید با دُرُشت کردن اصطلاحات مهم، خواننده می‌تواند با یک نگاه کوچک موضوع را درک کند و در خیلی از مواقع از هدر رفتن زمان وی جلوگیری می‌کند، یا برای عنوان نوشته هم همینطور …

با تمام توضیحاتی که گفته شد، اگر یک مقاله خوب و غنی از اطلاعات را با این نکات آرایش کنید، خواهید دید که چگونه خوانندگانی را به سمت آن جذب کرده و نظر آنها را جلب می‌کنید.