نسخه پشتیبان وبلاگ چیست؟

منتشر شده در ۴ شهریور, ۱۳۹۴ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی بدون دیدگاه
5/5 - (3 امتیاز)

به طور کلی به نسخه‌ای از یک مجموعه اطلاعات که دقیقاً شبیه نسخۀ اصلی است، نسخه پشتیبان گفته می‌شود و به این عملیات هم پشتیبان گیری اطلاق می‌گردد. در دنیای وبلاگ نویسی هم به دلیل اینکه ما زمان زیادی را برای تولید نوشته‌ها می‌گذاریم، برای اینکه این زمان را از دست ندهیم، باید یک نسخه از نوشته‌ها و حتی قالب و تنظیمات وبلاگ را در جایی دیگر مثل روی رایانۀ خودمان ذخیره کنیم، تا در مواقع بحرانی بتوانیم از آن استفاده کنیم. به این کار تهیه نسخه پشتیبان از وبلاگ گفته می‌شود.

گرفتن نسخه پشتیبان به این دلیل است که در مواقعی که برای نسخۀ اصلی مشکلی پیش آمد، برای جلوگیری از شروع مجدد کار و از دست دادن سرمایۀ کاری، از نسخۀ پشتیبان استفاده کنیم. در دنیای رایانه‌ها به وجود آمدن مشکل برای اطلاعات امری محتمل است و تقریباً نمی‌توان پیش بینی کرد که برای اطلاعات ما هیچ مشکلی پیش نیاید!

نسخه پشتیبان وبلاگ چیست

از وبلاگ خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

پس نسخۀ پشتیبان وبلاگ یک ویرایشِ همانند، از نوشته‌ها و حتی قالب و تنظیمات وبلاگ ماست که سعی می‌کنیم روی یک رایانۀ دیگر ذخیره کنیم تا در صورت بروز مشکل، دست ما خالی نباشد.

یکی از این مشکلاتی که اخیراً پیش آمد، از بین رفتن اطلاعات بلاگفا بود که حتماً در جربان هستید. کسانی که از وبلاگ‌های خود نسخۀ پشتیبان تهیه کرده بودند، توانستند حداقل با یک زحمت اضافی مجدداً وبلاگ خود را حالا چه روی خود بلاگفا، یا روی یک سیستم وبلاگ دهی دیگر برپا کنند. اما آنهایی که زمان زیادی را برای نوشتن مطالب وبلاگ خود گذاشته بودند، با شوک بزرگی مواجه شدند!

اما برای گرفتن نسخۀ پشتیبان روش‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از این روش‌ها ذخیره کردن یک نسخه روی رایانه از نوشته‌هایی است که قصد داریم درون وبلاگ منتشر کنیم. اما شاید این روش زمان‌گیر باشد. پس به سراغ ابزارهای خود سیستم‌های وبلاگ‌دهی می‌رویم و از آنها استفاده می‌کنیم که با یک کلیک امکان دانلود یک نسخۀ پشتیان را به ما می‌دهد.

طریقۀ برگرداندن نسخۀ پشتیبان روی وبلاگ هم به نوع نسخۀ پشتیبان بستگی دارد. مثلاً اگر نسخۀ پشتیبان تهیه شده یک فایل متنی ساده است و خود آن سیستم وبلاگ‌دهی امکان برگرداندن آن نسخه روی وبلاگ به صورت خودکار را ندهد (مثل بلاگفا)، شاید برگرداندن آن کار بسیار سختی باشد! اما معمولاً وبلاگ‌ها همانطور که امکان تهیۀ نسخۀ پشتیبان را می‌دهند، امکان برگرداندن آن را هم روی وبلاگ به شما می‌دهند. پس نباید نگران این موضوع باشید و سعی کنید در فاصله‌های زمانی منظم از وبلاگ خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.