مراحل ساخت وبلاگ

منتشر شده در ۳ مهر, ۱۳۹۱ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۳۱ دیدگاه
3.7/5 - (7 امتیاز)

بارها گفته شده که ساخت وبلاگ کار خاصی ندارد، ولی اداره و مدیریت آن مشکل و زمان‌بر است. هر زمان که خواسته باشید می‌توانید یک وبلاگ دست و پا کنید و از همان زمان شروع به نوشتن درون آن کنید. ولی در این نوشته به طور اجمالی به مراحل ساخت وبلاگ اشاره می‌کنیم که می‌تواند در زمان شما صرفه جویی کند.

مراحل ساخت وبلاگ

مراحل ساخت وبلاگ

تعیین هدف وبلاگ

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که بدانید برای چه کاری می‌خواهید وبلاگ بنویسید. یک وبلاگ کاربری‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. از یک مکان ساده برای نوشته خاطرات گرفته تا درج مقالات علمی، همه و همه را می‌توان در یک وبلاگ مستقر کرد. ولی شاید شما خواسته باشید نمرات دانش آموزان را درون یک وبلاگ به شکل خصوصی منتشر کنید تا هر دانش آموز در هر کجا که باشد بتواند نمرات خود را مشاهده کند.

پس اینکه بدانید برای چه کاری می‌خواهید وبلاگ را بسازید، بسیار مهم است، و در دیگر مراحل، کار شما را سهل‌تر می کند. از شروع یک کار بدون سر و ته خودداری کنید، چرا که بغیر از اتلاف وقت چیز دیگری نصیب شما نخواهد شد.

تعیین موضوع وبلاگ

حال که هدف خود را دانستید، باید موضوع وبلاگ را هم مشخص کنید. موضوعی که تمامی محتوای درون وبلاگ، حول و حوش آن تمرکز می‌شود. سعی کنید همیشه یک وبلاگ تخصصی داشته باشید. این کار در پیشرفت شما و اعتماد خواننده به شما بسیار موثر است. از طرف دیگر هم موتور جستجو به پایگاه های اختصاصی بهای بیشتری می‌دهد، تا آنهایی که از هر جایی گیر آورده اند، نوشته‌اند.

برای تعیین یک موضوع خوب، اول باید علاقه خود را در نظر بگیرید. دشواری بعد از ساخت وبلاگ با یک موضوع خوب تا حدی از میان می‌رود، چون شما از تحقیق و نوشتن در موضوع مورد علاقه خود لذت می‌برید. پس کار شما راحت‌تر می‌شود.

تعیین سرویس وبلاگ دهی

حال که تمامی کارها را تا به اینجا انجام دادید، می‌توانید یک سرویس خوب را از نظر کیفیت و امکانات مناسب با هدف و موضوع وبلاگ خود انتخاب کنید. در این مرحله خیلی باید دقت کنید. چون باید سرویسی را انتخاب کنید که اگر هیچ امکانی را هم به شما اختصاص ندهد، ولی پایدار باشد. سامانه های بسیاری هر روزه ساخته می‌شوند که پس از مدتی جمع می‌شوند. شما که دوست ندارید وبلاگ‌تان به این شیوه از بین برود؟

و بالاخره ساخت وبلاگ

حالا باید آستین خود را بالا زده و وبلاگ خودتان را در آن سرویس وبلاگدهی مورد نظر، که کار چند دقیقه هم است، بسازید. برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه سایت یک وبلاگ، می‌توانید به دسته همان نوشته در سایت مراجعه کنید.

خوب، حال باید نوشته‌های زیبای خود را منتشر کنید تا پس از مدتی برای وبلاگ شما بازدید کننده بیاید. دقت کنید که معمولاً با چندتا نوشته خشک و خالی بازدید جذب نمی کنید. این کار را باید ادامه داده و به کیفیت مقالات هم بیافزایید. برای همین گفته می‌شود که مدیریت وبلاگ سخت‌تر از ساخت یک وبلاگ است، که البته به میزان علاقه شما به موضوع آن، متفاوت است.