ویرایشگر وبلاگ چیست؟

منتشر شده در ۷ فروردین, ۱۳۹۳ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی بدون دیدگاه
Rate this post

به طور کلی، هر قسمت از وبلاگ شما که قابل ویرایش باشد، یک ویرایشگر هم دارد. مثلاً بخش تنظیم کدهای قالب که ظاهر وبلاگ شما را تغییر می‌دهد، دارای یک ویرایشگر متنی است که شما کدهای قالب را می‌توانید درون آن وارد کرده و با ذخیره کردن آن صفحه، تغییرات اعمال خواهد شد.

ویرایشگر وبلاگ چیست

ویرایشگر وبلاگ چیست؟

یکی دیگر از ویرایشگرهای مهم وبلاگ، ویرایشگری است که شما متن نوشته‌های خود را درون آن می‌نویسید و با کلیک روی دکمۀ انتشار، مطلب شما درون وبلاگ‌تان منتشر می‌گردد. به این ویرایشگر، ویرایشگر متنی می‌گویند. که شما متن مورد نظر خود را درون آن می‌توانید ویرایش کنید.

برخی از جاها، شاید به جای کلمۀ ویرایشگر، شما شاهد عبارت ادیتور باشید که همان معنی را می‌دهد. ادیتور از کلمۀ Editor انگلیسی به معنای همان ویرایشگر آمده است و بهتر است که از معادل فارسی آن استفاده کنید. معمولاً با شنیدن کلمۀ ویرایشگر در اینترنت، منظور همان ویرایشگر متنی است شما متن خود را وارد آن می‌کنید و با ابزارهایی که به شما ارائه می‌دهد، حال می‌توانید متن خود را ویرایش کنید.

پس، از پرکاربردترین قسمت‌های یک وبلاگ، که وبلاگ نویس با آن سروکار دارد، همین ویرایشگر متن وبلاگ است که با ابزارهایی که به شما ارائه می‌دهد، می‌توانید متن خود را ویرایش کنید. مثلاً اگر احساس کردید کلمه‌ای مهم است، آن را ضخیم یا کج کنید. اینها همان ترفندهایی است که برای بهتر جلوه دادن متن کاربرد دارند و یک متن ساده را به محتوایی زیبا تبدیل می‌کنند. به عنوان مثالی دیگر، کلمات خاصی را می‌توان با ابزارهای ویرایشگر رنگی کرد و به یک رنگ خاص درآورد.

ویرایشگرها برنامه‌های تحت وبی هستند که متن نوشته شدۀ ما را به کد تبدیل می‌کنند و حالا این کد قابل خواندن برای مرورگرها است. یعنی شما بدون یک ویرایشگر هم می‌توانید متن خود را بنویسید و آن را سبک‌بندی کنید. اما این کار مخصوصاً برای تازه‌کارها بسیار طاقت‌فرسا و گیج کننده است. پس ویرایشگرهای متنی به ما این اجازه را می‌دهند که تمرکز خود را روی محتوا و نوشتن متن بگذاریم و حتی امکانات بیشتری را به ما می‌دهند.

حتماً شما از این ویرایشگرهای متنی، در جاهای دیگر هم دیدید. زمان ارسال ایمیل در مرورگر هم یک صفحه برای شما باز می‌شود که همان ویرایشگر متنی برای نوشتن متن نامه است. تعریف ویرایشگر وبلاگ برای کسانی بود که تازه با دنیای وبلاگ نویسی آشنا شدند، یا کسانی که از اصطلاح ادیتور به جای ویرایشگر استفاده می‌کردند.