حریم خصوصی در وبلاگ نویسی

منتشر شده در ۱۹ دی, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی بدون دیدگاه
Rate this post

حریم خصوصی در فضای مجازی بیشتر خودی نشان می‌دهد. شاید تا به حال فقط اطرافیان شما در هنگام لو رفتن یک سری از اطلاعات شما، از آنها آگاه می‌شدند. اما اگر این اطلاعاتِ تقریباً محرمانه در فضای مجازی و اینترنت به اشتراک گذاشته شود، مطمئناً حیطه‌ی وسیعی از افراد از آنها مطلع می‌شوند و گاهاً خیلی از آنها هم چندان به فکر شما و آبروی شما نیستند.

حریم خصوصی در وبلاگ نویسی

حریم خصوصی در وبلاگ نویسی

از طرف دیگر کسانی که تازه با این دنیای عجیب و جذاب آشنا شدند، به تنها جنبه‌ای از این موضوع که نگاه نمی‌کنند همین امنیت اطلاعات شخصی یا حریم خصوصی است. برای این گونه افراد باید گفت که تقریباً شما در این فضا به هیچ عنوان حریم خصوصی ندارید. شاید با این حرف کمی تعجب کنید. ولی باید تاکید کرد که با نگهداری هر چیزی در این دنیا، احتمال به سرقت رفتن آن وجود خواهد داشت. حتی اگر روی گوشی تلفن همراه یا رایانه‌ی خود با تمام تدابیر امنیتی نگهداری کنید. حتماً تا به حال این عبارت را بارها شنیدید که؛ امنیت هیچ زمان 100% نیست. شما باید به این گفته اعتقاد داشته باشید.

پس شما اگر هم اطلاعات حساس خود، مثل مشخصات فردی و اطلاعات تماس یا حتی اطلاعات بانکی را در یک جای امن نگه دارید، باز هم احتمال سرقت رفتن آنها می‌رود. باید بدانید که کسانی هستند که فقط به دنبال چنین اطلاعاتی از افراد گوناگون هستند. حال ببینید اوضاع چه قدر وخیم‌تر می‌شود اگر شما آنها را درون وبلاگ خود منتشر نمایید.

شاید با خودتان بگویید که؛ “من که رمز حساب بانکی خود را در وبلاگ منتشر نمی‌کنم!”. درست، اما باید بدانید که شما سرنخ‌هایی را به افراد و سازمان‌های جاسوسی دیگر می‌دهید که دست آخر به این رمز برسند. مثلاً با منتشر کردن ایمیل خصوصی خود در وبلاگ که از آن برای حساب بانکی بهره می‌برید، حتماً می‌توان به خود حساب هم رسید. هکرها این روش‌ها را خوب بلدند!

حتی لو رفتن حریم خصوصی شما به روش‌های دیگر هم ممکن است. بارها والدینی را دیدم که برای فرزندان خود وبلاگی را ترتیب دادند که عکس‌ها و یادگاری‌های خود را درون آن منتشر می‌کنند. آیا تا به حال به این فکر کردید که والدین عزیز با این کار مقدمات اخاذی را فراهم می‌کنند؟ افراد سودجو علاوه بر دنیای حقیقی که دور و بر ما کم و بیش هستند، در دنیای مجازی هم به دنبال فرصت‌اند.

گاهی اوقات هم دیده شده که با انتشار یک فیلم شخصی در وبلاگ (حتی به صورت رمزگذاری شده روی آن) موجبات اخاذی از فرد مورد نظر فراهم شده است. بدین صورت که از فرد وبلاگ نویس تقاضای پولی می‌شود، تا آن فیلم یا حتی تصویر به دست فرد حساس نرسد!

پس وقتی گفته می‌شود که ما فرهنگ استفاده از چیزی را نداریم، فقط به این معنی نیست که نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. بلکه با بی‌اطلاعی خود را در دام‌هایی می‌اندازیم که همه چیز را برای افراد سودجو محیا سازد. با همه‌ی این تفاسیر فقط مطالبی را در وبلاگ نگه دارید که اگر لو رفت، مشکلی از بابت حیثیتی یا امنیتی به وجود نیاید. همیشه قبل از قرار دادن چیزی روی اینترنت، به این سوال پاسخ دهید که اگر این اطلاعات به دست کسی افتاد، برای من یا دیگران مشکلی پیش می‌آید، یا خیر. این نکته بسیار مهم است. همیشه هک شدن بزرگترین سایت‌های اینترنتی هم وجود دارد.