گزارش حذف سایت های تبلیغاتی از نتایج گوگل

منتشر شده در ۲۹ شهریور, ۱۳۹۲ در دستۀ وبلاگ نویسی حرفه ای ۲ دیدگاه
Rate this post

گوگل اهمیت زیادی برای وبلاگ نویسان دارد. دلیل آن هم آشکار است؛ قسمت اعظم تغذیه بازدید کننده‌ها از جانب این موتور جستجوی عظیم است. شاید اوایلی که شروع به نوشتن وبلاگ می‌کنید، زیاد اهمیت این موضوع را درک نکنید. ولی کم کم همین که متوجه می‌شوید چطور گوگل افراد مشتاقِ مطالب شما را به وبلاگ‌تان می‌رساند، اثربخشی آن را درک خواهید کرد. اما موضوع ما حذف سایت‌های تبلیغاتی و هرز از نتایج گوگل است که بخشی از آن را گوگل به عهده‌ی کاربران خود گذاشته است.

به دلیل فرستادن بازدیدهای هدفمند از طرف گوگل به سایت‌ها و وبلاگ‌ها، برخی افراد سودجو سعی می‌کنند تا از این ظرفیت هر طور شده، حتی با تحریف نتایج، بیشتر استفاده کنند. حتماً سایت‌های تبلیغاتی را دیده‌اید که فقط حاوی بنرها و تبلیغات متفاوتی هستند که مشتری را مجاب به خرید کنند و پول بیشتری به جیب بزنند. جالب آن است که در آن صفحات هیچ خبری از حتی یک کلمه از موضوع مورد جستجوی کاربر وجود ندارد.

گوگل به روش‌های مختلفی سعی کرده است تا نتایج جستجو را از این نمونه‌ها پاک کند. بخش عمده‌ای از آن به عهده‌ی الگوریتم گوگل است که روی آن بسیار کار شده تا فقط نتایج سودمند بالا بیایند. ولی گوگل اخیراً صفحه‌ای را درست کرده است که کاربران وب و حتی وبمستران می‌توانند گزارشات خود مبنی بر وجود یک صفحه یا سایت در نتایج جستجو که فایده‌ای جز اشغال کردن یک فضا را ندارد، را ثبت کنند. پس این شرکت بخشی از بهبود عملکرد جستجوی خود را به عهده‌ی کاربران خود گذاشته است.

اگر شما هم در طی وبگردی خود به چنین سایت‌هایی برخورد کردید، به راحتی می‌توانید آن صفحه را طی یک گزارشی به گوگل تحویل دهید. البته با این کار گوگل ضمانت نمی‌کند که حتماً آن را از نتایج حذف کند. در خیلی از مواقع گوگل از این گزارش‌های مردمی برای بهبود الگوریتم خود بهره می‌برد که به صورت کلی روی نتایج این موتور جستجو کار کند.

در هر صورت ایده‌ی خوبی است که شما هم اگر با سایت‌های بی‌محتوا و بی‌کیفیت برخورد کردید آن را از طریق این صفحه (https://www.google.com/webmasters/tools/spamreportform?hl=en) به گوگل تذکر دهید. زمانی که به روی این پیوند کلیک می‌کنید، به صفحه‌ای همانند تصویر زیر هدایت خواهید شد که باید مشخصاتی که با رنگ صورتی تعیین شده‌اند را پر کنید. اگر از شما ایمیل و رمز عبور را خواست، برای ورود به حسابتان باید آنها را وارد کنید، یعنی باید یک حساب Gmail در گوگل داشته باشید.

صفحه گزارش سایت های هرز به گوگل

در جعبه‌ی اولی شما باید نشانی آن سایت هرز (Spam) را وارد کنید. بهتر است که دقیقاً همان نشانی را از صفحه نتیجه گوگل کپی کنید و اینجا بچسبانید. در جعبه‌ی دوم، شما باید عبارتی که جستجو کردید و سپس به آن سایت هرز رسیده‌اید را وارد کنید. آن را هم بهتر است از صفحه نتیجه‌ی جستجو کپی کنید.

در جعبه‌ی سوم، اگر توضیحات بیشتری راجع به این مورد دارید را می‌توانید وارد کنید. دقت کنید که موارد دوم و سوم اختیاری است و اجباری برای پر کردن آنها وجود ندارد. در نهایت هم باید کد امنیتی را که در عکس می‌بینید را دقیقاً در جعبه‌ی زیرین واردکرده و روی دکمه‌ی Report webspam کلیک کنید.

بدین صورت اگر گزارش‌های مردمی از یک سایت زیاد بود، امکان حذف آن از نتایج جستجوی گوگل به صورت کامل بالا می‌رود. به شما پیشنهاد می‌شود که برای اینکه همیشه نتایج جستجوی گوگل عاری از نتایج هرز باشد، هم خودتان این کار را بکنید و هم به دیگران آموزش این کار را بدهید. مطمئن باشید در زمان خیلی از افراد صرفه‌جویی خواهید کرد.