بازخوردگیری از تعداد و نوع نظرات وبلاگ

منتشر شده در ۲ دی, ۱۳۹۴ در دستۀ وبلاگ نویسی حرفه ای بدون دیدگاه
Rate this post

یکی از مباحث مهم در امر وبلاگ نویسی حرفه ای این است که با توجه به تعداد و نوع نظرات بازدید کنندگان وبلاگ، به کیفیت مطالب و خود وبلاگ پی ببریم. به عبارت دیگر از نوع و تعداد نظرات وبلاگ می‌توانیم بفهمیم بازدید کنندگان وبلاگ ما به آن چیزی که می‌خواهند رسیدند یا خیر. به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله را همراه باشید.

بازخوردگیری از تعداد و نوع نظرات وبلاگ

بازخوردگیری از تعداد و نوع نظرات وبلاگ

نوع نظرات وبلاگ

نظرات وبلاگ معمولاً به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. نظرات تشکر
  2. نظرات پرسشی
  3. نظرات تکمیلی
  4. نظرات جفنگ

نوع نظرات تشکر که واضح است. اگر نوشته‌های شما آن قدر برای خواننده جذاب باشد که او را هیجان زده کند، یا پاسخی برای سوال او باشد، به احتمال قوی یک نظر از نوع تشکر برای همان نوشته از وبلاگ شما ارسال می‌کند.

نظرهای پرسشی زمانی ارسال می‌شوند که خواننده با خواندن مطلب به طور کامل به پاسخ سوال خود نرسیده باشد و از شما به عنوان نویسندۀ آن نوشته درخواست کمک بیشتری کند. برای احترام به نظر دهنده بهتر است که پاسخ او را بدهید. حتی اگر پاسخ را نمی‌دانید این موضوع را به او اعلام کنید. بالاخره ما آدم‌ها همه چی دان نیستیم!

نظرات تکمیلی هم نوع دیگری از نظرهایی هستند که روی نوشته‌های وبلاگ شما ارسال می‌شوند. نظرات مخاطبین وبلاگ‌های شخصی عمدتاً در این دسته قرار می‌گیرند. برای یک وبلاگ نویس این نظرات می‌تواند خیلی مفید باشد. چون هم به کیفیت همان نوشته اضافه می‌کنند و هم به اطلاعات شخص نویسنده اضافه می‌شود. مثلاً فرض کنید یک آموزش راجع به گلسازی در وبلاگ خود منتشر می‌کنید و یکی دیگر می‌آید و در قسمت نظرات توضیحات بیشتری راجع به یکی از مراحل کار ارسال می‌کند.

نظرات جفنگ هم از بدترین نوع نظرات محسوب می‌شوند. ارسال این گونه نظرات معمولاً برای گرفتن پیوند برگشتی صورت می‌گیرد، پس می‌توان وبلاگ شما را آن قدر ارزشمند دانست که افراد برای گرفتن پیوند برگشتی به این کار رو می‌آورند. نوع دیگری از جفنگ‌ها نظرات بی‌احترامی به شما یا دیگران است. این نظرات را باید حذف کنید. البته نباید نظرات انتقادی را جزء این دسته به حساب آورید و باید به آنها پاسخ به جا بدهید. نظرات انتقادی به نوعی نظر تکمیلی هستند و باعث پیشرفت من و شما هستند.

بررسی نوع و تعداد نظرات

اگر نظرات نوع اول، یعنی نظرات تشکر زیاد باشند، این نشان دهندۀ کیفیت بسیار بالای نوشته‌های وبلاگ شماست. باید به این موضوع دقت داشت که نسبت نظرها به تعداد بازدیدها بسیار پایین است.

اگر نظرات پرسشی زیاد باشند، به این معنا است که نوشته‌هایی که شما می‌نویسید عمدتاً ناقص یا دارای نقطۀ ابهام هستند. معمولاً در این موارد شما باید نظراتِ همان نوشته را بخوانید و پاسخ آنها را هم به نوشتۀ خود اضافه کنید. حتی ممکن است شما مقاله‌ای کامل نوشتید؛ اما به زبان ساده نیست. باز هم نظرات پرسشیِ بسیاری به سمت وبلاگ شما سرازیر خواهد شد.

اگر نظرات تکمیلی برای یک نوشته از وبلاگِ شما زیاد باشد، باز هم نشان از خوب بودن نوشتۀ شماست. باید قدر آنها را بدانید و از ارسال کنندۀ نظر تشکر کنید. گاهی اوقات می‌توانید این گونه نظرات را به همان مطلب اضافه کنید که باعث هر چه کامل‌تر شدن آن نوشته شود. البته به همراه نام نویسندۀ نظر!

اگر چه نظرات جفنگ یا همان هرزنامه جلوۀ چندان خوبی ندارند. اما اگر تعداد آنها هم بالا باشد، نشان از بازدید بالای وبلاگ شما و همچنین کیفیت بالای وبلاگ شماست. دقت داشته باشید که خیلی از این جفنگ‌ها را ربات‌های نرم افزاری ارسال می‌کنند و شما به سادگی قادر به حذف کردن آنها از روی وبلاگ خود هستید.

نتیجه گیری

خیلی از اوقات نوشته‌هایی که در وبلاگ منتشر می‌کنید، آن قدر کامل هستند که فوراً نیاز خواننده را برطرف می‌کنند. به طوری که حتی فرصت نمی‌کنند از شما در قالب یک نظر هم تشکر کنند. نباید فراموش کنید کسی که یک مشکلی دارد و وب را برای پیدا کردن راه حل مشکلش زیر و رو می‌کند، تمرکز او فقط روی رفع مشکلش است.

با این توضیحات، فکر کنم تا حد زیادی بتوانید از روی نظرات یک وبلاگ، به کیفیت آن هم پی ببرید. نکاتی هست که به سادگی از کنار آنها عبور می‌کنیم. در صورتی که بیشتر باید آنها را بررسی کنیم.