کار با ابزارهای ویرایش مطلب در پرشین بلاگ

منتشر شده در ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۴ در دستۀ پرشین بلاگ بدون دیدگاه
4/5 - (1 امتیاز)

در مقالۀ قبلی، با نحوۀ انتشار مطلب در پرشین بلاگ آشنا شدید و دانستید که متن خود را باید درون جعبۀ ویرایشگر وارد کنید. در قسمت بالای این جعبه، ابزارهایی برای ویرایش نوشته یا سبک‌بندی آن وجود دارد، که در این صفحه قصد آموزش کار با ابزارهای ویرایش مطلب در پرشین بلاگ را به شما عزیزان داریم.

فرض می‌کنیم الان شما در صفحۀ ارسال مطلب جدید در پرشین بلاگ هستید و اگر نیستید، می‌توانید از فهرست سمت راست با کلیک روی پیوندی با همین نام، به این قسمت وارد شوید. صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای شما باز می‌شود.

کار با ابزارهای ویرایش مطلب در پرشین بلاگ

ابزارهای ویرایش مطلب در پرشین بلاگ

خوب، حالا ابزارهایی که در عکس با شماره مشخص شدند را یکی یکی خدمت شما توضیح می‌دهم که هر کدام چه کاری را انجام می‌دهند.

  1. انتخاب زبان: اگر سیستم شما زبان فارسی نداشته باشد و خواسته باشید به زبان فارسی بنویسید، می‌توانید با کلیک روی این دکمه، زبان فارسی را انتخاب کنید. در غیر این صورت، اگر انتخاب زبان از روی سیستم شما امکان پذیر باشد، به مانند این تصویر، این دکمه غیرفعال می‌شود.
  2. سند جدید: با کلیک روی این ابزار، کل محتویاتی که نوشتید، حذف می‌شود و صفحه برای شما پاکسازی می‌گردد.
  3. متن ضخیم: برای ضخیم کردن قسمتی از متن، اول آن قسمت را انتخاب کنید، سپس روی این ابزار کلیک نمایید.
  4. متن مورب: برای مورب یا کج کردن قسمتی از متن، اول آن قسمت را انتخاب کنید، سپس روی این ابزار کلیک نمایید.
  5. متن زیر خط دار: برای زیرخط‌دار کردن قسمتی از متن، اول آن قسمت را انتخاب کنید، سپس روی این ابزار کلیک کنید.
  6. خط وسط: برای حالتی که انگار کلمه‌ای اشتباه است، ابتدا قسمتی از متن را انتخاب کرده و سپس روی این ابزار کلیک کنید.
  7. ترازبندی: چپ چین یا راست چین کردن نوشته را می‌توانید با کلیک روی یکی از این دکمه‌ها انجام دهید. این مورد روی بندهای (پاراگراف) متن شما اعمال می‌شود.
  8. جهت نوشتن: جهت از راست به چپ را برای زبان فارسی و جهت چپ به راست را برای زبان انگلیسی استفاده کنید. این مورد هم روی بندها اعمال می‌شود.
  9. لیست نامرتب: برای فهرست کردن مواردی که نیاز به ترتیب ندارند، از این مورد استفاده کنید.
  10. لیست مرتب: این لیست‌ها به صورت شماره‌ای موارد مد نظر شما را به صورت فهرستی نشان می‌دهد.
  11. انجام عمل قبل: به یک مرحله عقب‌تر بر می‌گردد. یعنی آخرین عملی که انجام دادید را لغو می‌کند.
  12. انجام عمل بعد: عملی که لغو کردید را دوباره بر می‌گرداند.
  13. درج/ویرایش لینک: برای گذاشتن پیوند یا لینک به صفحات دیگر، ابتدا قسمتی از متن را انتخاب کرده و سپس روی این ابزار کلیک کنید. حالا باید آدرس صفحۀ مقصد را وارد کنید. برای حذف لینک یک نوشته هم، اول آن را انتخاب کنید و روی غیر لینک کردن کلیک کنید.
  14. keywords: با کلیک روی این مورد، تمامی کلماتی که معادل کلمات کلیدی وبلاگ شما هستند و در متن نوشتۀ شما وجود دارند به کلمات کلیدی وبلاگ شما پیوند داده می‌شوند.
  15. شکلک: برای گذاشتن شکلک در وبلاگ، روی این گزینه کلیک کنید. از بین شکلک‌هایی که برای شما ظاهر می‌شوند، یکی را انتخاب کنید. شکلک در مکانی که اشاره‌گر در آنجا وجود داشت، ظاهر می‌شود.
  16. درج/ ویرایش تصویر: برای گذاشتن تصویر درون متن خود، اول اشاره‌گر را آنجا قرار دهید. حالا روی این دکمه کلیک کنید. نشانی عکس را وارد کنید و روی درج کلیک نمایید.
  17. درج/ ویرایش رسانه جاسازی شده: برای گذاشتن فیلم در وبلاگ، از این مورد استفاده کنید. بسته به نوع قرار دادن فیلم در وبلاگ یکی را انتخاب کرده و سپس نشانی ویدئو را هم در جعبۀ مربوطه وارد کنید.
  18. خانواده  قلم: نوع قلم (فونت) متن را از این فهرست می‌توانید انتخاب کنید.
  19. اندازه قلم: اندازۀ قلم را می‌توانید از این فهرست انتخاب کنید. دقت داشته باشید که می‌توانید اول قسمتی از متن را انتخاب کنید.
  20. انتخاب رنگ متن: برای انتخاب رنگ خود قسمتی از متن که انتخاب کردید، روی این دکمه کلیک کنید تا جعبۀ رنگ برای شما باز شود. حالا یکی از رنگ‌ها را انتخاب نمایید.
  21. انتخاب رنگ زمینه: برای انتخاب رنگ زمینۀ قسمتی از متن که انتخاب کردید، روی این دکمه کلیک کنید تا جعبۀ رنگ برای شما باز شود. حالا یکی از رنگ‌ها را انتخاب نمایید.
  22. پایین نویس: اگر قسمتی از متن انتخاب شده باشد و روی این دکمه کلیک کنید، متن به صورت پایین نویس یا اندیس در می‌آید.
  23. بالا نویس: اگر قسمتی از متن انتخاب شده باشد و روی این دکمه کلیک کنید، متن به صورت بالا نویس یا توان در می‌آید.
  24. چسباندن از Word: اگر متن نوشته را اول در نرم افزار Word می‌نویسید، برای وارد کردن آن در صفحۀ ویرایش نوشته در پرشین بلاگ، از این ابزار استفاده کنید. چرا که Word از عبارات ناخوانای زیادی در بین کلمات متن شما وارد می‌کند و آنها قبل از وارد شدن به وبلاگ شما باید حذف شوند.
  25. ویرایش سورس HTML: برای ویرایش کد نوشته‌ای که همینک در حال کار روی آن هستید، روی این دکمه کلیک کنید. کد متن در پنجره‌ای جداگانه نمایش داده خواهد شد.

نکته: دقت داشته باشید، برخی از ابزارهای ویرایش متن، زمانی فعال می‌شوند و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید که ابتدا قسمتی از متن را انتخاب کرده باشید. نشانۀ انتخاب شدن متن، به رنگ آبی درآمدن پس زمینۀ متن است.

بدین ترتیب با ابزارهای ویرایش مطلب در پرشین بلاگ به طور کامل آشنا شدید. با دیگر آموزش های وبلاگ نویسی در پرشین بلاگ، همراه بلاگینگ باشید.