ساخت وبلاگ گروهی و تعریف نویسنده جدید در بلاگفا

منتشر شده در ۴ فروردین, ۱۳۹۱ در دستۀ بلاگفا ۷۷ دیدگاه
3.6/5 - (26 امتیاز)

در مورد چیستی وبلاگ گروهی قبلاً صحبت کردیم و دانستیم که اگر شما بخواهید چند نفری روی یک وبلاگ کار کنید و با ارسال مطلب آن را به روز نگه دارید، باید دسترسی چند نفر را به قسمت مدیریت وبلاگ تعریف کنید. برای این کار هم بایستی از قسمت “نویسندگان وبلاگ” در بلاگفا اقدام نمایید.

شما می‌توانید به تعداد دلخواه برای وبلاگ خود نویسنده تعریف کنید تا به صورت مشارکتی روی یک وبلاگ در بلاگفا کار کنید. در بخش تعیین نویسنده هم می‌توانید به هر کدام از آنها یک دسته اختیارات را بدهید. یعنی شاید بخواهید به یک نفر فقط امکان نوشتن مطلب را بدهید و از کار بر روی دیگر قسمت‌های وبلاگ محروم باشد. این یک حسن است که به راحتی وظایف اشخاص را با این کار تعیین کنید.

پس برای ساخت یک نویسنده جدید با دسترسی‌های تعریف شده، پس از ورود به قسمت مدیریت وبلاگ در بلاگفا، به بخش نویسندگان وبلاگ بروید. در پنجرۀ باز شده شما باید مشخصات نویسنده جدید را وارد کنید و روی دکمۀ درج مشخصات، کلیک کنید تا حساب نویسنده جدید ساخته شود. ولی قبل از ساخت یک حساب، بهتر است بدانید که در بخش زیرین همین صفحه شما با نویسندگان و کاربران از پیش ساخته شده مواجه خواهید بود و از این طریق قادر به ویرایش و یا حذف آن حساب‌ها هستید. پس اگر خواستید دسترسی و مشخصات یک کاربر را ویرایش کنید از دکمه قلم و کاغذ (دکمه ویرایش عنصر)، و اگر خواستید کلاً حساب آن را برای همیشه پاک کنید بر روی علامت ضربدر (دکمه حذف عنصر) در روبروی نام هر نویسنده کلیک کنید.

زمانی که شما قصد حذف حساب یک نویسنده را داشته باشید از شما یک تایید گرفته می‌شود. ولی زمانی که می‌خواهید اطلاعات حساب آن را ویرایش کنید، با کلیک روی دکمۀ ویرایش (دکمه ویرایش عنصر)، قسمت بالای همین صفحه با اطلاعات از پیش تعیین شده همان کاربر پر می‌شود که شما می‌توانید آنها را ویرایش کنید و سپس روی دکمۀ ذخیره در زیر آن کلیک کنید.

و اما برای تعریف نویسنده جدید در صفحه‌ای که باز شده باید اطلاعات را به طریقی که توضیحات آن در زیر آمده است پر کنید:

صفحه ساخت یک نویسنده جدید در بلاگفا

صفحه ساخت نویسنده جدید

در ابتدا باید یک نام کاربری برای آن نویسنده انتخاب کنید. این نام در زمان ورود به حساب خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نام باید از حروف انگلیسی و اعداد تشکیل شده باشد.
سپس نام نویسنده را بنویسید، این نام فقط برای تشخیص توسط شما کاربرد دارد و در قسمت‌های مختلف با این نام شناخته می‌شود.
در سومین جعبه هم آدرس رایانامۀ وی را یادداشت کنید. می‌توانید ایمیل را خالی رها کنید.
سپس کلمۀ عبوری برای ورود به قسمت مدیریت آن انتخاب کنید و تا جایی هم که می‌تواند پیچیده باشد تا از امنیت خوبی برخودار شود. رمز عبور را برای تایید باید دوبار وارد کنید.
در بخش جایگاه شما می‌توانید جایگاه نمایش نام نویسنده در نوار کناری وبلاگ را مشخص کنید. الزامی برای پر کردن این گزینه وجود ندارد. این مورد در صورتی کاربرد دارد که قالب وبلاگ شما از نمایش نویسندگان پشتیبانی کند.

و اما برای حق دسترسی شما باید گزینه‌هایی که فکر می‌کنید باید نویسنده مورد نظر به آنها دسترسی داشته باشد را تیک بزنید.

  1. اگر می‌خواهید نویسنده‌ای که شما آن را تعریف کردید فقط قادر به نوشتن و ویرایش مطالب خود باشید باید از گزینه را انتخاب کنید. انتخاب تنها این گزینه درصورتی که شما می‌خواهید فرد مورد نظر امکان نوشتن مطلب در وبلاگ شما را داشته باشد کافی است. ولی اگر فکر می کنید که باید دسترسی‌های دیگری را هم برای او تعریف کنید به ادامه مطلب توجه کنید.
  2. اگر این مورد را هم انتخاب کنید، فرد مورد نظر می‌تواند دسته‌بندی مطالب وبلاگ را تغییر داده و آنها را کم یا زیاد کند.
  3. برای دسترسی به بخش پیوندهای وبلاگ برای ویرایش آنها این مورد را انتخاب کنید.
  4. برای دسترسی به بخش پیوندهای روزانه برای ویرایش آنها این مورد را انتخاب کنید.
  5. با انتخاب این مورد نویسنده جدید قادر به ایجاد تغییراتی در ظاهر و قالب وبلاگ است.
  6. دسترسی مدیریت نظرات با انتخاب این گزینه امکان پذیر است.
  7. در بخش اول نویسنده جدید می‌توانست یک مطلب جدید ارسال کند و فقط آنها را ویرایش کنید. ولی اگر این گزینه را هم انتخاب کنید این فرد می‌تواند به ویرایش مطالب دیگران و نظرات هم بپردازد.
  8. اگر می‌خواهید یک کاربر با دسترسی تام به تمام بخش‌ها داشته باشید، باید این گزینه را تیک بزنید. با این کار این کاربر جدید دقیقاً مانند یک مدیر وبلاگ دسبرسی به تمام بخش‌های وبلاگ را دارد. در انتخاب این مورد نهایت دقت را بکنید و اگر از طرف مقابل اطمینان دارید این مورد را انتخاب کنید.

در آخر هم با کلیک بر روی دکمه “درج مشخصات” کاربر و نویسنده جدید را به وبلاگ خود اضافه کنید، در غیر این صورت روی انصراف کلیک کنید.

اما باید این را دانست که اگر کاربری که شما آن را ایجاد کردید قصد دستیابی به قسمت‌های غیر مجاز را داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت با صفحه اخطار روبرو می‌شود. این صفحه به شکل زیر است:

نویسنده دسترسی ندارد

اخطار نداشتن دسترسی نویسنده

زمانی که کار ساخت یک کاربر یا نویسنده جدید برای وبلاگ‌تان تمام شد، حال باید اطلاعات ورود به قسمت مدیریت را به شخص مورد نظر بدهید. این اطلاعات شامل وبلاگ، نام کاربری و کلمه عبور می‌باشد. برای ورود به قسمت مدیریت نویسندۀ جدید باید نام کاربری را به این شکل وارد نماید: ترکیب نام کاربری خود + @ + بخش اول آدرس وبلاگ. مثال: arash@myblog

ورود به وبلاگ های گروهی بلاگفا

ورود به بخش مدیریت وبلاگ های گروهی بلاگفا

1- نام کاربری نویسندۀ وبلاگ به صورت: نام کاربری خود + @ + بخش اول آدرس وبلاگ.
2- کلمۀ عبور نویسندۀ تعریف شده
3- کلیک روی “ورود به بخش مدیریت”

به طور کلی این فرآیندی که توضیح داده شد، ساخت وبلاگ گروهی در سرویس بلاگفا بود که می‌توانستید به وسیلۀ چند نویسنده یک وبلاگ را مدیریت کنید. در ورود نویسندگان وبلاگ‌های گروهی هم دقت کنید که از روشی که گفته شد، برای وارد کردن نام کاربری نویسنده استفاده نمایید.