پیوند یا لینک چیست؟

منتشر شده در ۱۸ اسفند, ۱۳۹۰ در دستۀ اصول وبلاگ نویسی ۷۱ دیدگاه
3.8/5 - (30 امتیاز)

در بسیاری از پایگاه های اینترنتی تا به حال مکرر این کلمات را شنیده اید، پیوند و لینک. این دو چه مفهومی دارند و با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند و چه اهمیتی می توانند در شبکه جهانی اینترنت داشته باشند را، در این نوشته با هم بررسی می کنیم.

لینک از کلمه لاتین یعنی Link به فارسی وارد شده است و معادل آن در زبان ما پیوند نام دارد. کاربرد پیوندها در دنیای مجازی بسیار گسترده شده است به طوری که شاید نتوان گشت و گذار اینترنتی را بدون پیوند ها تصور کرد، چون آنها صفحات مختلف را به هم متصل می کنند و یک نظم و انسجام را به اینترنت می دهند. به همین دلیل نام خود را از همین عمل گرفته است.

ابتدا اجازه دهید یک تعریف ساده از پیوند داشته باشیم: پیوند عبارت است از یک یا چند کلمه در صفحات اینترنتی که با کلیک کردن بروی آن به صفحه ای دیگر منتقل می شوید. امروزه کاربرد آن بسیار گسترده شده است و در وبلاگ نویسی هم معنایی جدید به خود گرفته است. چون پیوند ها مانند یک آدرس عمل می کنند که شما آنها را به هر کس که خواسته باشید می توانید معرفی کنید، تا خود بدانجا مراجعه کنند.

پیوند یا لینک چیست

پیوند اینترنتی چیست؟

اصل ساخت پیوند با استفاده از کدهای HTML امکان پذیر است، یعنی با یک خط نوشتن کدی ساده می توان یک عبارت را به سادگی تمام به عنوان بک پیوند معرفی کرد، تا برای بازدید کننده وبلاگ یا سایت به صورت یک متن معمولاً آبی رنگ به نمایش درآید. که با کلیک کردن بروی آن به صفحه ای که شما برای آن تعیین کرده اید بروند.

ولی شما ضرورتی برای دانستن نحوه کدنویسی آن ندارید، چرا که با دانستن مفهوم پیوند می توانید با استفاده از ویرایشگری که در صفحه ارسال مطلب وبلاگ وجود دارد، این کار را به صورتی ساده و تصویری انجام دهید، یعنی متنی را به صفحه ای دیگر از وبلاگ خود یا وبلاگی دیگر پیوند دهید.

اینکه پیوند ها دنیای صفحات اینترنتی را دگرگون کرده اند، در کارکرد موتور های جست و جو هم دیده می شود. موتورهای جستجو با استفاده از پیوندهایی که بین صفحات مختلف وجود دارد، اینترنت را برای یافتن صفحات جدید کنکاش می کنند. این یک ساز و کار بسیار پیشرفته ای است که موتور جستجو مانند گوگل برای ربته بندی صفحات از آن استفاده می کند. پس شما می توانید با به کار بردن درست و اصولی پیوندها در صفحات وبلاگ خود، رتبه بهتری را کسب کنید.