پیکوفایل چیست و چه کاربردی دارد؟

منتشر شده در ۸ خرداد, ۱۳۹۵ در دستۀ چندرسانه ای ۳ دیدگاه
3.8/5 - (12 امتیاز)

پیکوفایل نام یک سایت اینترنتی به نشانی picofile.com است که کاربرد آن برای کسانی است که می‌خواهند یک پرونده، عکس، نرم افزار و یا هر آن‌چه که می‌توانند با دیگران به اشتراک بگذارند را روی اینترنت منتشر کنند. پس در اولین گام باید پرونده را روی رایانۀ شخصی آماده کرد، سپس آن را روی سایت پیکوفایل بارگذاری (Upload) کرد. حالا سامانۀ پیکوفایل به ما یک نشانیِ اینترنتی خواهد داد که آن را در هر کجایی که بخواهیم، اعم از وبلاگ، سایت، انجمن‌های اینترنتی یا کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی قرار می‌دهیم و دیگران می‌توانند آن پرونده را روی رایانه یا دستگاه خود دریافت کنند. این ماهیت و عملکرد سایت پیکوفایل بود که در ضمن یک تعریف کاملی هم از این سامانۀ اینترنتی بود، تا بدانیم پیکوفایل چیست و چه کاربردی دارد!

پیکوفایل چیست و چه کاربردی دارد؟

پیکوفایل چیست و چه کاربردی دارد؟

در مقالۀ بارگذاری برای وبلاگ به طور کامل راجع به آپلود یا همان بارگذاری پرونده روی اینترنت صحبت شد. اگر آن را مطالعه نکردید، بهتر است که زمانی را صرف خواندن آن بکنید. چون در این صورت است که بهتر می‌توانید بفهمید که پیکوفایل چیست و کارش چیست.

زمانی که رایانۀ ما به اینترنت متصل است، در هر لحظه ممکن است یکی از این دو کار را انجام دهد:

  1. در حال گرفتن اطلاعات است. (دانلود یا دریافت)
  2. در حال ارسال اطلاعات است. (آپلود یا بارگذاری)

مثلاً وقتی شما یک نرم افزار را از اینترنت دریافت می‌کنید، اصولاً در حال گرفتن اطلاعات هستید. اما این کار مستلزم این است که شخصی قبلاً آن نرم افزار را روی اینترنت قرار داده باشد (بارگذاری کرده باشید). پس اگر شما هم خواسته باشید مثلاً عکسی را درون وبلاگ خود منتشر کنید، اول باید آن عکس را روی اینترنت بارگذاری نمایید، سپس نشانیِ اینترنتی آن را برداشته و در وبلاگ استفاده کنید. یا همین کار را برای یک فیلم یا نرم افزار انجام دهید، تا دیگران بتوانند آن را دریافت کنند. تا زمانی که آن پرونده روی رایانۀ شخصیِ شماست، دیگران قادر به دریافت آن نیستند!

پیکوفایل محلی برای انجام این کار است. یعنی شما پروندۀ خود را روی آن بارگذاری می‌کنید. سپس دیگران می‌توانند آن را دریافت کنند. این کار را به دو روش می‌توانید انجام دهید. روش اول بارگذاری بدون ثبت نام است که برای این کار کافی است از همان صفحۀ اول پیکوفایل روی “انتخاب فایل” کلیک کنید و یک پرونده را از روی رایانۀ خود انتخاب کنید. حالا سامانه پس از بارگذاری آن، که ممکن است مدت زمانی را بسته به حجم پرونده صرف کند، به شما نشانیِ اینترنتی را خواهد داد.

یک روش دیگر هم این است که شما اول درون پیکوفایل ثبت نام کنید، وارد حساب خود شوید، حالا به صورت دسته‌بندی شده، هر آنچه که فکر می‌کنید نیاز است را روی فضایی که پیکوفایل به شما می‌دهد بارگذاری کنید. مزیت این روش این است که شما امکان مدیریت پرونده‌هایی که قبلاً بارگذاری کردید را هم دارید و می‌توانید در صورت لزوم آنها را حذف کنید یا نشانیِ آنها را مجدد دریافت کنید.

به هر حال پیکوفایل فضایی برای همۀ کاربران اینترنتی است که امکان بارگذاری را می‌دهد. در خیلی از مواقع داشتن فضایی که بتوان از اطلاعات غیر حساس خود نسخۀ پشتیبان روی اینترنت تهیه کنیم هم، ما را به سمت استفاده از سامانه‌ای مثل پیکوفایل می‌کشاند. این توضیحاتی بود راجع به پیکوفایل، که در مجموعه مقالات آموزشیِ بعدی با آموزش‌های ریز به ریز استفاده از پیکوفایل همراه شما خواهیم بود.