آموزش درج نماد برای وبلاگ

منتشر شده در ۱۹ مهر, ۱۳۹۱ در دستۀ طراحی قالب وبلاگ ۴۰ دیدگاه
4.7/5 - (7 امتیاز)

آیکن –Favicon- وبلاگ یا سایت که ما در اینجا با نام نماد از آن یاد می‌کنیم، یک عکس کوچک است که در قسمت‌های مختلف مرورگر کاربر که معمولاً در بالای مرورگر است به نمایش در می‌آید. مثلاً حتماً به سایت‌های مختلف مراجعه کرده‌اید و دیدید که در سربرگ هر سایت باز شده در مرورگر، یک عکس کوچک هم نشان داده شده است. این همان نماد یا آیکن (Icon) است، که در اینجا به نحوه درج نماد برای وبلاگ اشاره می‌کنیم.

در طراحی سایت هنگامی که می‌خواهید صفحات تارگاه خود را طراحی کنید، با قرار دادن یک کد ساده در قسمت سرصفحه صفحات سایت، می‌تواند این نماد را به تمامی صفحات خود اضافه کنید. در سرویس های وبلاگ دهی مانند بلاگفا یا پرشین بلاگ، شما صفحات سایت را به شکل قالب وبلاگ تغییر می‌دهید. یعنی تقریباً همان کنترل طراحی صفحات در دستان شما است.

قرار دادن آیکن برای وبلاگ

درج آیکن برای وبلاگ

پس برای این که بتوانید یک نماد را برای وبلاگ خود قرار دهید، باید قالب وبلاگ خود را ویرایش نمایید. اگر هم کمی از کدنویسی HTML سر در بیاورید که خیلی خوب است. در غیر این صورت با آموزشی که در این نوشته نهفته است، به راحتی می‌توانید این کار را به شکلی ساده انجام دهید.

دقت کنید که اگر کد نماد را در قالب وبلاگ خود قرار ندهید، به صورت پیش فرض همان نماد سرویس وبلاگ دهی نشان داده می‌شود.

برای درج نماد برای وبلاگ، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که عکسی را که می‌خواهید به عنوان نماد وبلاگ بکار ببرید، آماده کنید. این عکس باید به سبک PNG یا ICO باشد. یعنی پسوند عکس ها یکی از این دو مورد باشد. عمل ساخت نماد را با یکی از ویرایشگرهای ساده یا حرفه تصویر می‌توان انجام داد. مثلاً با فتوشاپ هم می‌توانید این نماد را بسازید، از برنامه Paint خود ویندوز هم می‌توانید استفاده کنید. اندازه تصویر حتماً باید 16×16 پیکسل باشد، که اندازه ای نسبتاً کوچک است، پس طراحی آن را با مشکل مواجه می‌کند که نیاز به دانستن نکات فنی است. ولی شما می‌توانید از پس آن برآیید.

برای ساخت نماد وبلاگ یا سایت، از سرویس های برخط اینترنت نظیر سایت هایی که اقدام به ساخت Favicon می‌کنند هم می‌توانید استفاده کنید. در این گونه موارد می‌توانید یک عکس بدهید، و نماد آماده شده خود را تحویل بگیرید، و یا همان جا اقدام به ساخت نماد وبلاگ یا سایت خود کنید.

خوب، حال که نماد شما آماده شد، آن را باید بروی یک فضای میزبانی بارگذاری کنید. اگر خودتان یک هاست یا میزبان دارید که هیچ، در غیر این صورت به سرویس های رایگان آپلود یا بارگذاری عکس بروید و عکس را در آنجا قرار دهید. فقط دقت داشته باشید که نشانی آن را حتماً یادداشت کنید و بردارید.

حالا باید نشانی عکس را در کد زیر قرار دهید و این کد را در قسمت سرصفحه کدهای قالب وبلاگ خود بگذارید. با انجام دادن این کار و بروز کردن قالب وبلاگ از قسمت مدیریت وبلاگ، نماد شما برای بازدیدکنندگان وبلاگ شما نمایان می‌گردد.

<link rel="shortcut icon" href="نشانی نماد وبلاگ" />

در کد بالا به جای عبارت “نشانی نماد وبلاگ” همان نشانی عکسی را که چند دقیقه پیش بروی اینترنت بارگذاری کرده بودید را جایگزین کنید. برای این که این کد کار کند، باید آن را در قسمت سرصفحه کدهای قالب قرار دهید، که این بخش از قالب از عبارت <head> شروع می‌شود و به <head/> ختم می‌شود. پس از اینکه کدهای قالب را درون یک ویرایشگر متنی مانند Notepad باز کردید، این بخش قابل دیدن است.

امیدوارم که با قرار دادن نماد برای وبلاگ، بتوانید یک جلوه حرفه ای تری را به وبلاگ و تارگاه خود بدهید.