ایجاد مشکل جدی در سرورهای سایت بلاگفا

منتشر شده در ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۴ در دستۀ اخبار و اطلاعیه ها ۴ دیدگاه
3.2/5 - (14 امتیاز)

با توجه به نگرانی که برای وبلاگ نویسانی که از بلاگفا استفاده می‌کنند پیش آمده است، لازم دیدم توضیحاتی راجع به این مشکل خدمت شما عرض کنم. در ابتدا باید گفت، با توجه به اینکه دنیای امروز، دنیای سرعت است، در جهان مجازی در دسترس نبودن یک سایت یا وبلاگ، به معنای یک گام نزدیک شدن به مرگ آن سایت یا وبلاگ است.

همانطور که می‌دانید، چند هفته پیش بود که بلاگفا خبری را منتشر کرد، مبنی بر اینکه به سخت افزارهای مهم سرور سایت صدماتی وارد شده است و متاسفانه تا الان مشکل رفع نشده است. البته دسترسی به بیشتر وبلاگ‌ها امکان‌پذیر است. ولی بخش مدیریت وبلاگ‌ها غیرفعال شده و امکان به روزرسانی آنها وجود ندارد.

ایجاد مشکل جدی در سرورهای سایت بلاگفا

پیام اختلال بلاگفا در صفحۀ اصلی

اول در رابطه با سرور توضیح مختصری ارائه کنم؛ سرور (Server) یک رایانه با امکانات خاص است که همیشه به شبکۀ جهانی اینترنت متصل است. یک سایت باید روی یک سرور قرار داشته باشد تا برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان قابل دسترس باشد. بلاگفا هم همین گونه است. از آنجایی که سرور یک رایانه است و با رشد یک سایت، مثل رشد بلاگفا، نیاز به تقویت سخت افزارهای آن می‌باشد، هر از چند گاهی باید عملیات ارتقاء انجام گیرد. این عملیات می‌تواند سنگین و زمان‌بر باشد.

اتفاقی که برای بلاگفا رخ داده است، ناشی از همین سنگین بودن عملیات ارتقاء بوده که باعث صدمه دیدن سخت افزارهای سرور آن، از جمله می‌تواند حافظۀ سخت آن باشد. برای مبارزه با چنین مشکلاتی، باید از قبل یک نسخۀ پشتیبان از تمامی اطلاعات تهیه کرد که تا چنین شرایطی سریعاً از آن استفاده کرد. اما از آنجایی که سایت‌هایی مثل بلاگفا مدام در حال به روز شدن هستند، با جایگزین کردن نسخۀ پشتیبان بسیاری از اطلاعات کاربران سایت از دست می‌رود. مثلاً شاید ۵ نوشتۀ آخر وبلاگ خود را از دست بدهید :(.

بر همین اساس، با توجه به قولی که شرکت آمریکایی ارائه دهندۀ خدمات میزبانی و سرور به بلاگفا داده است، طی چند روز آتی، سخت افزار صدمه دیده تعمیر خواهد شد تا اطلاعات کاربران از دست نرود. اما هزینۀ آن صبر کردن برای طی شدن این روال است. بلاگفا هم اعلام کرده، شرکت خارجی چندان عجله‌ای برای رفع مشکل سخت افزاری ندارد.

اما کاری که شما کاربران بلاگفا می‌توانید انجام دهید، فقط صبر کردن است! شاید چنین مشکلاتی برای هر سایتی پیش بیاید، مخصوصاً سایتی که از داخل ایران مدیریت می‌شود، اما سرورهای آن در خارج از کشور قرار دارند. اما ایجاد چنین مشکلی برای چنین سایت بزرگی، یک آبروریزی بزرگ است! مشکلاتی که ما در صنعت IT دارید، مشکلاتی زیرساختی است که به دلیل عدم برنامۀ دقیق و منظم، این صنعت‌کاران هستند که باید چوب بی‌برنامگی مسئولان را بخورند. این در حالی است که بلاگفا باید تمامی سرورهای خود را به ایران منتقل کند، تا علاوه بر اینکه صدمات ناشی از چنین مشکلاتی به حداقل برسد، سرعت دسترسی کاربران ایرانی به وبلاگ‌های بلاگفا افزایش یابد.

اما نباید فراموش کرد هنوز میزبانی سایت روی سرورهای خارجی، یکی از راه حل‌های منطقی و مقرون به صرفه است که وبمسترهای ما آن را انتخاب می‌کنند. که باید با یک تدبیر مناسب، جلوی چنین معضلی را گرفت.

خبری که در صفحۀ ابتدایی تارنمای بلاگفا درج شده است، از این قرار است:

کاربران محترم و همراهان عزیز سایت 
نیاز به تغییر مکان سرورهای سایت بود که اینکار در اواخر هفته پیش آغاز شد اما متاسفانه این انتقال طبق برنامه پیش نرفت و در این بین به سخت افزارهای مهم سایت آسیب جدی رسیده است. برطرف کردن مشکل نیاز به چند روزی وقت دارد امیدواریم پس از آن خدمات سایت بصورت عادی ادامه پیدا کند. عمیقاً از آنچه پیش آمده متاسفیم.
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

تکمیلی ( بیست و شش اردیبهشت ماه): زمان اعلام شده توسط شرکت خارجی در طول هفته گذشته تغییر کرده است. ما دائماً در حال پیگیری هستیم و به محض دسترسی به اطلاعات، فعالیت عادی سایت را آغاز خواهیم کرد اما متاسفانه بخش اصلی و مهم کار از دست ما خارج است. تمام تلاش ما این است که اطلاعات کاربران تا آخرین ثانیه ها حفظ شود و معتقدیم این ارزش صبر را دارد. اما در صورتی که وضعیت فعلی مدت زیادی طول بکشد ما وبلاگها را با استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی تر اطلاعات فعال خواهیم کرد. به ما یک هفته دیگر فرصت دهید.