اتصال دامنه به وبلاگ پرشین بلاگ

منتشر شده در ۱۴ دی, ۱۳۹۴ در دستۀ پرشین بلاگ ۲ دیدگاه
Rate this post

راجع به اتصال دامنه به وبلاگ در بلاگینگ زیاد صبحت کردیم. حالا نوبت به طریقۀ انجام این کار در سرویس پرشین بلاگ می‌رسد که برای اتصال دامنه به وبلاگ پرشین بلاگ شما باید از قسمت تنظیمات وبلاگ اقدام نمایید. وبلاگ‌ها معمولاً زیر دامنه (Sub-Domain) دارند. به این معنی که نشانی وبلاگ شما زیر دامنه‌ای از دامنۀ اصلی سرویس‌دهندۀ وبلاگ شماست؛ مثل bloging.persianblog.ir. به این یک زیر دامنه می‌گویند. اما اگر خواسته باشید وبلاگ شما صاحب یک دامنۀ کامل شود، باید اقدام به اتصال دامنه به آن کنید.

اگر حضور ذهن داشته باشید در بخش تنظیمات عمومی وبلاگ پرشین بلاگ، قسمتی در آخر همین صفحه با عنوان انتشار مطلب در وجود داشت که با فعال کردن گزینۀ دوم آن، چند تا جعبۀ دیگر هم ظاهر می‌شدند که می‌توانستیم مشخصات دامنۀ الصاقی به وبلاگ را وارد کنیم.

تنظیمات عمومی وبلاگ در پرشین بلاگ

تنظیمات عمومی وبلاگ در پرشین بلاگ

پس با کلیک روی گزینۀ دامین شخصی گزینه‌هایی مثل تصویر زیر برای شما باز خواهند شد. قبل از اینکه بتوانید گزینه‌های این صفحه را تکمیل کنید، باید از قبل باید یک دامنه و هاست را خریداری کرده باشید. مشکلی که در پرشین بلاگ برای اتصال دامنه به وبلاگ وجود دارد این است که حتماً باید هاست یا فضای میزبانی را خریداری کرده باشید. در صورتی که در دیگر سرویس‌های وبلاگ‌دهی، فقط کافی است دامنه را خریداری و ثبت کرده باشید.

قابلیت اتصال دامنه به وبلاگ پرشین بلاگ بدین صورت کار می‌کند که علاوه بر اینکه کل صفحات وبلاگ شما به دامنۀ خودتان منتقل می‌شوند، عکس‌ها و فایل‌های وبلاگ شما هم روی فضای میزبانی یا هاستی که خریداری کردید قرار می‌گیرد. به نوعی در این شرایط پرشین بلاگ فقط به عنوان یک نرم افزار انتشار نوشته در وبلاگ ایفای نقش می‌کند.

اتصال دامنه به وبلاگ پرشین بلاگ

اتصال دامنه به وبلاگ پرشین بلاگ

گزینه‌هایی که باید پر کنید بدین قرار است:

  • آدرس FTP Server: نشانی سرور FTP هاست که معمولاً از افزودن یک عبارت ftp به همراه نقطه در قبل از نام دامنه تشکیل می‌شود.
  • آدرس سایت: کاملاً واضح است که نشانی دامنۀ اصلی سایت را همراه با http:// باید وارد کنید.
  • مسیر ذخیره سازی: این مسیر را در پنل کنترل فضای میزبانی (Cpanel یا DirectAdmin) زده. اما معمولاً در هاست‌های ویندوزی wwwroot و در هاست‌های لینوکسی public_html می‌باشد.
  • نام فایل صفحۀ نخست: می‌توانید همان index.html یا index.htm قرارش دهید.
  • FTP Username: نام کاربری حساب FTP که پرشین بلاگ بتواند با آن وارد حساب FTP هاستِ شما شود.
  • FTP Password: رمز عبور ورود به حساب FTP که در هنگام ساخت این حساب در پنل مدیریت هاست، خودتان تعیین کردید.

نکته: اگر با مفاهیم و اصطلاحاتی که در این نوشتار ذکر شد (مثل هاست، دامنه، FTP و …) آشنایی ندارید، به شما توصیه می‌کنم به سایت وبنولوژی مراجعه کرده و مقالات آموزشی این اصطلاحات را از آنجا مطالعه کنید. آموزش‌ها کاملاً به زبان ساده نوشته شده است.

بدین ترتیب پس از اینکه مشخصات خواسته شده را پر کردید، روی دکمۀ ذخیره کلیک کرده تا تنظیمات شما روی وبلاگ اعمال شود. حالا می‌توانید پس از مدتی وبلاگ خود را با نشانی دامنۀ جدید امتحان کنید که ببینید آیا قابل دسترس هست یا نه.