لینک دادن به سایت های معتبر

منتشر شده در ۳ خرداد, ۱۳۹۲ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۱۴ دیدگاه
5/5 - (2 امتیاز)

سایت‌ها و پایگاه‌های مختلف با استفاده از متن یا عکس به یکدیگر پیوند یا لینک می‌دهند. این ارتباط باید براساس یک قاعده‌ی خاصی صورت گیرد، همانطور که می‌بینیم افراد بی‌جهت به یک سایت یا وبلاگ دیگر لینک نمی‌دهند. موتورهای جستجو با حساسیتی که روی این موضوع دارند، باعث شده‌اند توجه بیشتر وبلاگ نویسان را به این امر معطوف کنند و حتی این وبلاگ نویسان از پیوند دادن ساده به مراجع نوشته خود حذر کنند. اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که در مواقع مناسب لینک دادن به سایت های معتبر را نباید فراموش کرد، تا اعتبار نوشته و مقاله‌ی خود را افزایش داد.

موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل، از میزان و کیفیت لینک‌های رفته و برگشته به یک صفحه، به امتیاز آن می‌رسند. شاید این موضوع را زیاد شنیده‌اید که هر لینک به صفحه‌ای از وبلاگ شما، به منزله‌ی یک رای مثبت به آن است و موتور جستجو این را در نظر می‌گیرد. این بدین دلیل است که هیچ کس بی‌خود و بی‌جهت پیوندی را به دیگر سایت‌ها یا وبلاگ‌ها نمی‌دهد. او باید یک نکته‌ی مثبتی را در نوشته‌ی طرف مقابل دیده باشد، تا به وی پیوند دهد. یا حتی از مطالب او استفاده کرده باشد، و نشانی وی را به عنوان مرجع در مقاله‌ی خود گنجانده باشد.

لینک دادن به سایت های معتبر

بر همین اساس، این طرز تفکر که لینک دادن به یک وبلاگ دیگر، از امتیاز وبلاگ شما کم کرده و به آن وبلاگ منتقل می‌کند، تا حدی درست است. به همین دلیل خیلی از افراد به هیچ عنوان سعی در درج لینک در مطالب وبلاگ‌شان نمی‌کنند.

اما جالب است بدانید، امروزه یکی از معیارهای SEO بودن مطالب وبلاگ، این است که به یک یا چند پایگاه مشابه پیوند بدهید. یعنی یک مرجع مفید را هم در لابلای نوشته‌ی خود معرفی کنید. که اگر این مرجع هم از نظر موتور جستجو مفید باشد، علاوه بر این که به آن مرجع امتیاز می‌دهد، به شما هم امتیازی را برای معرفی آن اختصاص می‌دهد. پس این موضوع را نباید فراموش کرد که صعود کردن با هم، خیلی بهتر از تک‌روی است.

در ضمن، شما با معرفی یک پایگاه دیگر به بازدیدکنندگان خود، در بدست آوردن اطلاعات مورد نظرشان، به آنها کمک می‌کنید، و آنان این موضوع را به حساب سخاوت شما می‌گذارند. هرچند که ممکن است با این کار آنها از وبلاگ شما خارج شوند، که در این حالت باید توجه کنید که تمامی لینک‌های خارجی خود را در یک صفحه‌ی جداگانه باز کنید، تا پس از کلیک کاربر بروی یک پیوند بیرون رونده، صفحه‌ی وبلاگ شما هنوز برای وی باز باشد؛ تا در صورت درخواست، مجدداً به آن باز گردد.

یک نظریه که چند وقت پیش با آن روبرو شدم، این بود که؛ زمانی که شما به یک پایگاه معتبر، مثل گوگل یا یاهو، لینک می‌دهید، باعث افزایش رتبه‌ی خود شما می‌شود. برای همین هم است که تا به حال سایت‌ها یا وبلاگ‌هایی را دیده‌اید که به این سایت‌های بزرگ لینک داده‌اند. نمی‌دانم که این موضوع هنوز معتبر هست، یا نه. ولی چیزی که واضح است، این است که ارزش لینک‌های خروجی صحیح برای وبلاگ شما زیاد است. مخصوصاً اگر با محتوای شما مطابقت داشته باشد. یعنی اگر یک مطلب می‌نویسید که در مورد پخت یک غذای ایرانی است، اگر به یک منبع دیگر در همین زمینه، پیوند دهید مطمئن باشید که برای شما هم سودآور است.

لینک دادن به یک مطلب از وبلاگ دیگر، بدین معناست که شما آن را تایید می‌کنید. حال اگر آن سایت مخرب باشد، چه؟ در این حالت هم شما در فعل مخربانه‌ی وی شریک هستید؛ البته از نظر گوگل. پس باید در مورد پیوند دادن به مطالب دیگران هم دقت کرد. البته تدابیری هم در این حالت برای عدم کاهش رتبه وجود دارد، مثل استفاده از مشخصه‌ی Nofollow که باید در کد لینک مورد استفاده قرار گیرد، تا به موتور جستجو بفهمانید که آن سایت از نظر شما تایید نشده است.

معمولاً در دو حالت می‌توان از لینک‌های خروجی استفاده کرد. اول اینکه آنها را با کلماتی مرتبط به مقالات دیگران نسبت دهیم، تا منابع مطالعاتی بیشتری را به خوانندگان وبلاگ‌مان معرفی کنیم. حالت دوم، زمانی است که شما از مطالب و محتوای دیگران در نوشته‌ی خود استفاده کردید، و حال می‌خواهید نشانی آن مقاله را در قسمت منابع مقاله‌ی خود درج کنید. در این حالت، همانطور که خود گوگل گفته است، به شما به عنوان یک فرد معتمد نگاه خواهد شد. چرا که مقالات دیگران را به اسم خودتان منتشر نکردید! مخاطب بحث بنده، کپی کنندگان نیستند؛ چرا که آنها از نظر موتور جستجو سارقان اینترنتی هستند و جالب است بدانید که شاید هیچ وقت به بازدید خوبی هم نرسند. اگر یک وبلاگ با مطالب تازه و نو داشته باشید، این موضوع را درک خواهید کرد.

در نهایت، اگر پیوند دادن به سایت‌های دیگران به طور صحیح، یعنی با توجه به نکات بالا، صورت گیرد، و آن سایت معتبر باشد، باعث افزایش اعتبار شما هم خواهد شد؛ هم از نظر موتور جستجو، و هم از نظر بازدید کنندگان، که شما برای آنها می‌نویسید و منتشر خواهید کرد.