کپی کن تا بازدید بگیری!

منتشر شده در ۲۰ تیر, ۱۳۹۲ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۳۲ دیدگاه
1.9/5 - (9 امتیاز)

با دیدن عنوان این مطلب در ذهن شما چه چیزی تداعی می‌شود؟
از این که با خواندن این متن و عمل به آن باعث افزایش بازدید وبلاگ‌تان می‌شوید خوشحال می‌شوید؟
کپی کردن را کاری غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای می‌دانید و ناراحت می‌شوید؟
یا بی‌تفاوت از کنار آن گذشته و بقیه مطلب را می‌خوانید؟

جواب شما به این سوال به اعتقاد شما در مورد کپی کردن مطالب بر می‌گردد. اگر به فکر افزایش بازدید به هر روش و طریقی باشید که بتوانید با این کار پولی به جیب بزنید، یا اگر نمی‌دانید چطور مقاله بنویسید و دنبال یک راه ساده برای پر کردن وبلاگ می‌گردید، به احتمال زیاد کپی کردن برای شما امری واجب است! ولی اگر ارزش تولید یک مقاله یا محتوا را بدانید، قضیه فرق خواهد کرد.

تهیه‌ی محتوا برای یک وبلاگ‌نویس از مهمترین کارهایی است که او باید انجام دهد، تا وبلاگی سرزنده داشته باشد. از آنجایی که این کار باید به صورت مداوم انجام شود، شاید برای برخی افراد کاری پر زحمت باشد. پس به فکر یک راه‌حل می‌گردند. در موارد دیگر، شاید هدف یک وبلاگ‌نویس از اول کار استفاده از مطلب دیگران و بازدید جذب کردن باشد. در هر صورت این افراد مبادرت به کپی کردن از مقالات دیگران در سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر می‌کنند.

کپی کن تا بازدید بگیری

قصدم از انتشار این مقاله نصیحت کردن جهت کپی نکردن مطلب نبود. هدف پاسخ دادن به سوال برخی عزیزان مبنی بر عدم کسب بازدید قابل توجه است. چند روز پیش عزیزی از بنده سوالی پرسید که چرا با اینکه مطالب خوبی در وبلاگ می‌گذارم، اما بازدیدی ندارم! از من درخواست چاره کرده بود که سعی کردم در قالب یک مطلب کامل در این باره توضیح دهم.

همانطور که می‌دانید بیش از 80 درصد بازدید یک وبلاگ یا سایت را موتور جستجو می‌فرستد که موثرترین آنها گوگل است. پس شاید گاهی اوقات لازم باشد که تسلیم سیاست‌گذاری‌های گوگل شویم، تا او به ما اعتماد کرده و برای وبلاگ ما بازدیدکننده بفرستد. در غیر این صورت می‌توانیم بر روی دیگر ترفندهای بازارایابی سایت، مثل انجام تبلیغات متعدد حساب باز کنیم، که در این صورت هزینه کردن لازمه کسب بازدید است. پس حالا می‌فهمیم که چرا اینقدر گوگل برای کسی که سایت یا وبلاگی دارد مهم است.

زمانی که به وبلاگ این دوستمون که این سوال را از بنده پرسیده بود رفتم، دیدم که تمامی مطالبی که روی وبلاگ گذاشته بود همه رونوشت (کپی) بودند و از سایت‌های دیگر برداشته شده بود. با اینکه از نظر ایشان مطالب جذابی بود، ولی اگر شما می‌خواهید از گوگل بازدید بگیرید، باید نظر او را جلب کنید و مقالات شما برای گوگل جذاب باشد، نه شما!

مهمترین مـؤلفه برای جذابیت یک مطلب برای گوگل هم، جدید و نو بودن آن است که باعث می‌شود موتور جستجو دیدی متفاوت به آن داشته باشد و برای آن خواننده جذب کند. در غیر این صورت گوگل متوجه کپی کردن شما خواهد شد و این موضوع را به حساب سرقت می‌گذارد. در کشورهای پیشرفته سرقت فقط شامل کالاهای ملموس نمی‌شود. یک نرم‌افزار که قابل لمس کردن هم نیست را می‌توان به سرقت برد. اما در ایران ما این موضوع فعلاً در قالب اعتقاد شخصی باقی مانده است و قانونی محکم برای آن وجود ندارد. پس حال این طرز رفتار گوگل را می‌توان درک کرد. مخصوصاً که با بروزرسانی‌های آلگوریتم آن، شدیداً روی وبلاگ‌های کپی کننده تمرکز کرده است و آنها را از دور خارج می‌کند.

علاوه بر این، کسی که یک مقاله یا محتوا را خود تولید می‌کند، زمان زیادی را برای آن صرف می‌کند. حالا می‌خواهم نظر شما را بپرسم؛ آیا این اخلاقی و قانونی است که اشخاص دیگر حتی بدون نام بردن از نام خالق اصلی از آن استفاده کنند؟ خودتان به دیگران اجازه‌ی چنین کاری را با محتوای خود می‌دهید؟ پس اگر اعتقادی به قانون یا عرف حق تکثیر ندارید، نباید انتظار دست یافتن به بازدید بالا را داشته باشید. یا عمل‌تان را اصلاح کنید و یا انتظارتان را تغییر دهید.

برای اینکه گرایش افراد کپی کننده را به سمت تولید کننده شدن سوق دهم، بهتر دانستم که پیشنهادی دهم. به شما پیشنهاد می‌کنم که فقط 10 مطلب بلندتر از 300 کلمه در وبلاگ با موضوعات پرکاربرد و پرجستجو بنویسید و نتیجه‌ی آن را مشاهده کنید. آن وقت متوجه می‌شوید که اگر به جای زمان گذاشتن برای برداشتن مطالب دیگران، روی مقالات خودتان با دانسته‌های شخصی کار کنید، تاثیر بیشتری برای شما و وبلاگ‌تان خواهد داشت.