طریقه حذف وبلاگ از موتور جستجو مانند گوگل

منتشر شده در ۱ مهر, ۱۳۹۱ در دستۀ بهینه سازی وبلاگ - SEO ۴۲ دیدگاه
4.4/5 - (9 امتیاز)

از کارهای اصلی موتور جستجو فهرست کردن صفحاتی است که به طور مداوم به آنها سر می زند. زمانی که فردی از این موتور جستجو مبحثی را خواسته باشد، موتور به پایگاه داده خود مراجعه کرده و پیشنهاداتی را بر مبنای صفحات فهرست شده به کاربر نشان می‌دهد. بدین ترتیب این گونه کار موتور جستجو مانند گوگل یا یاهو تعریف می‌شود. ولی برخی افراد نمی خواهند صفحات سایت یا وبلاگشان در این گونه موتورهای جستجو فهرست شود، پس به دنبال طریقه حذف وبلاگ از موتور جستجو مانند گوگل می‌گردند.

در برخی اوقات شاید وبلاگ خود را با مطالبی پر کردید که نمی خواهید برای همگان قابل دیدن باشد. هرچند اگر این اطلاعات خیلی حساس است، فکر خوب این است که اصلاً آنها را بروی وبلاگ نگذارید، چون اینترنت محلی برای نگهداری اطلاعات محرمانه نیست. به شما پیشنهاد می کنیم که این نکته را جدی بگیرید و موجبات مشکلات بعدی را فراهم نکنید.

طریقه حذف وبلاگ از موتور جستجو گوگل

حذف وبلاگ در موتور جستجو

ولی در مواقعی که مدیر یک وبلاگ نمی خواند نوشته هایش در موتور جستجو فهرست شود، راه حلی برای وی وجود دارد که تا حدی آنچنان قابل کنترل نیست. یعنی فقط کل وبلاگ را می‌تواند از نتایج جستجو خارج کند، نه قسمتی از آن را. این به امکانات سرویس های وبلاگ دهی برمی گردد که سرویس های پارسی زبان امکانات استاندارد یک سرویس را ارائه نمی دهند. پس فقط می توانید کل وبلاگ را از موتور جستجو حذف کنید.

دقت کنید که با این کار موتور جستجو مانند گوگل، این تصمیم را می گیرد که آیا نتایج را از وبلاگ شما پاکسازی کند، یا خیر. که در بیشتر مواقع به خواست شما عمل می کند و نتایجی از صفحات وبلاگ شما به کاربران نشان نمی دهد.

در این جا ما به شما قطعه کدی را معرفی می کنیم که با قرار دادن آن در بخش سرصفحه کدهای قالب وبلاگ، کار حذف وبلاگ از موتور جستجو را انجام می دهید. اگر اشتباهی این کد را در وبلاگتان قرار دهید که نمی خواهید نتایج وبلاگ شما حذف شود، ممکن است مشکلات جبران ناپذیری گریبانگیر شما شود.

<meta name="robots" content="noindex, nofollow" />

این کد را باید در بین برچسب های <head> و <head/> قالب وبلاگ خود قرار دهید. پس قالب وبلاگ را در ویرایشگری مانند Notepad ویندور، باز کنید و به ویرایش آن همان طوری که گفته شد اقدام نمایید.

این کد به خزنده موتور جستجو که به طور مرتب به وبلاگ شما سر می زند، می گوید که صفحات وبلاگ شما را فهرست نکند و به صفحات دیگر هم نرود. البته چقدر به حرف شما گوش می دهد، این بستگی به آن خزنده دارد، ولی معمولاً اگر صفحاتی در موتور جستجو فهرست داشته باشید، پاک می شوند و یا اگر تازه وبلاگی را راه اندازی کرده باشید، اصلاً آن را فهرست نمی کنند.

برای بار دیگر عرض می کنم که این کد در هر صفحه ای که وجود داشته باشد، همان صفحه از نتایج موتور جستوجو خارج می شود. از آنجایی که شما این قطعه کد را در قالب وبلاگ خود قرار می‌دهید و این امکان وجود ندارد که در صفحات خاصی از وبلاگ آن را قرار دهید، کل صفحات وبلاگ شما از نتایج جستجو حذف خواهند شد.

البته با برداشتن دوباره این کد از درون قسمت کدهای سرصفحه قالب، امکان فهرست دوباره آنها در موتور جستجو مانند گوگل وجود دارد، ولی مدت زمان این کار ممکن است بسیار زیاد باشد. پس در استفاده از این کد نهایت دقت را بنمایید.