چگونه برای وبلاگمان عکس پیدا کنیم؟

منتشر شده در ۲۸ مهر, ۱۳۹۲ در دستۀ چندرسانه ای ۶ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

افزودن موارد جذاب بصری به شکل عکس و تصویر، یک شیوه‌ی کاملاً کاربردی برای جلب توجه بازدیدکنندگان به مطالب وبلاگ است. کاری که یک عکس به جا انجام می‌دهد، شاید یک مقاله‌ی کامل نتواند از پس آن بر آید. خود شما هم بیشتر سمت مطالبی جذب می‌شوید که مصور باشد، البته نه آنقدر که چند دقیقه طول بکشد تا تصاویر در مرورگر بارگذاری گردد. پس به اندازه از تصاویر استفاده کنید. اما اگر خواسته باشید تصویری را در یک مقاله از وبلاگ قرار دهید، باید آن را از کجا فراهم نماییم؟ این سوالی است که سعی شده در اینجا به آن پاسخ دهیم.

وبلاگ بدون عکس، هر چقدر هم مطالب کاربردی داشته باشد، به نظر می‌رسد کمبودی دارد. گاهی مخاطبین به عنوان مقاله نگاه نمی‌کنند و از طریق عکسی که در آن گنجانده شده است قادر به تشخیص به موضوع آن هستند. پس سعی کنید این ابزار را حداقل برای درک بهتر مطلب از مخاطبین نگیرید.

ولی نکته اینجاست که عکس‌های مرتبط با موضوع مطلب وبلاگ را از کجا تهیه نماییم؟ راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که سعی می‌کنم در این پست به آنها اشاره کنم. قصد ما تهیه کردن یک عکس آماده است. پس باید مثل همیشه دست به دامن اینترنت و سایت‌های موجود در آن شویم. اما باید به یک نکته‌ی بسیار مهم توجه کنیم که آن قانون مالکیت تصویر است. هر کس که چیزی را تولید یا عرضه کرده باشد، طبیعتاً صاحب اصلی آن است و دیگران نمی‌توانند در آن دخل و تصرفی داشته باشند. عکس‌ها و تصاویر هم شامل همین قانون هستند. البته به مانند موارد دیگر که در کشور ما قوانینش رعایت نمی‌شود، استفاده از عکس هم چندان تابع این موضوع نیست.

ولی بگذارید بحث اخلاق را پیش بکشم و بگویم که سعی کنید حداقل حقوق هم‌وطنان خود را حفظ کنیم و از تولیدات آنها بدون اجازه استفاده نکنیم. اما منابعی که ما در اینجا راجع به آنها سخن خواهیم گفت، بیشتر خارجی هستند که آن هم از نوع رایگان است. پس با خیال راحت می‌توانید از عکس‌های موجود در آنها به رایگان استفاده کنید.

از بهترین مکان‌هایی که می‌توان روی پیداکردن یک عکس خوب برای پست وبلاگ حساب باز کرد، شامل موارد زیر است؛ اما توضیحات کاربردی و آموزش استخراج عکس از آنها در یک مطلب جداگانه مرتبط با همان مورد آورده شده است. برای رفتن به آن آموزش کافی است که روی عنوان هر کدام کلیک نمایید.

بخش جستجوی تصاویر گوگل

گوگل یک موتور جستجوی همه منظوره است و هر کسی می‌تواند محتوای مورد نظر خود را از آنجا پیدا کند. یکی از این نوع محتواها عکس‌ها و تصاویر هستند. تا به حال گذرتان به آنجا خورده است و حتماً موردی هم پیش آمده که از این منبع برای یافتن عکس وبلاگ استفاده کنید.

همانطور که خود گوگل هم هنگام جستجوی عکس به شما تذکر می‌دهد، برخی از آنها ممکن است شامل قانون حق مالکیت باشند که برای استفاده و همچنین ویرایش آنها نیاز به مجوز خواهید داشت. البته برای ما این مجوز چندان نیازی نیست و حتماً متوجه شدید که بیشتر عکس‌هایی که در وب پارسی موجود است از منابع لاتین گرفته شده است. یک وبلاگ نویس مثل من و شما یک کلمه مرتبط با موضوع مطلب را وارد جعبه‌ی جستجوی عکس گوگل می‌کند و یک عکس را بنا به سلیقه‌ی خود انتخاب می‌کند و آن را در وبلاگ می‌گذارد. پس شاید شما هم خواسته باشید از این روش برای پیدا کردن عکس بهره ببرید!

علاوه بر امکان ساده‌ی جستجوی تصاویر گوگل، می‌توانید از جستجوی پیشرفته‌ی گوگل هم استفاده کنید. بدین صورت که مشخصات بیشتری از عکس مورد نظر خود را تعیین می‌کنید و نتایج مرتبط‌تری را هم دریافت خواهید کرد.

بخش جستجوی تصاویر گوگل

www.123rf.com

علاوه بر موتورهای جستجو که کارشان این است که برای من و شما محتوا پیدا کنند و در دسته‌بندی مناسبی به ما نشان دهند، سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی وجود دارند که مختص عکس هستند. یکی از آنها www.123rf.com است که علاوه بر دارا بودن عکس‌های پولی، از تصاویر رایگان هم برخوردار است. به این نکته دقت کنید سایت‌های خارجی که مختص عکس هستند معمولاً از این راه کسب درآمد می‌کنند؛ یعنی عکس‌ها را برای فروش قرار می‌دهند. اما در کنار آنها سرویس‌های رایگانی هم وجود دارد.

www.123rf.com

با نگه داشتن اشاره‌گر روی یک عکس اندازه‌ی بزرگ‌تر آن را مشاهده می‌کنید که می‌توانید تصمیم بگیرید آیا به درد شما می‌خورد یا خیر. برای دانلود کردن عکس نیاز به یک حساب دارید که به نظر می‌رسد بهتر است عکس را مستقیم از مرورگر دریافت کنید (بگیرید و بکِشید).

www.stockfreeimages.com

سایت StockFreeImages.com هم یکی دیگر از سایت‌های اشتراک گذاری عکس رایگان است. البته برای این که بتوانید عکس‌های بدون مارک را دانلود کنید، باید یک حساب باز کنید و سپس روی دکمه‌ی free downoad مرتبط با هر عکس کلیک کنید.

stockfreeimages.com-picture-site

البته به راحتی می‌توانید عکسی را که جستجو کردید را دریافت کنید. ولی باید دقت کنید که دراین صورت یک واترمارک زیبا(!) روی آن نقش بسته است که شاید برای شما چندان جالب نباشد.

www.morguefile.com

استفاده از این سایت برای دریافت عکس بسیار ساده است و فقط کافی است که کلیدواژه‌ی خود را در جعبه‌ی جستجو وارد کرده و روی عکسی که می‌خواهید کلیک کنید. عکس در یک پنجره برای شما باز شده و به راحتی قابل دریافت است.

morguefile.com-picture-site

حتی مشخصات کاملی از عکس از قبیل میزان محبوبیت و بازدید آن را هم می‌توانید ببیند.

دقت کنید که برای یافتن عکس در سرویس‌های بالا بهتر است که کلمه کلیدی که مرتبط با عنوان مقاله است را به صورت لاتین وارد کنید. مثلاً اگر عکس یک گل را می‌خواهید، باید Flower را بنویسید و به دنبال آن بگردید. در غیر این صورت نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

امیدوارم که با این آموزش بتوانید برای وبلاگ‌تان تصاویر خوبی را پیدا کنید و وبلاگی پربارتر داشته باشید. برای جزئیات بیشتر در مورد سرویس‌ها پیشنهاد می‌شود به مطلب اختصاصی آن مراجعه نمایید.

پیدا کردن عکس آماده برای وبلاگ کاری بود که اینجا به شما آموزش دادم. اما چرا خودتان دست به کار نمی‌شوید و یک عکس زیبا برای مقاله‌ی خود تولید نمی‌کنید؟ آیا می‌دانید که این کار چقدر لذت‌بخش است؟ با ما با مقالات دیگر همراه باشید تا راجع به این موضوع هم صحبت کنیم.