نکات امنیتی در مورد انتخاب رمز عبور

منتشر شده در ۲۶ اسفند, ۱۳۹۰ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۱ دیدگاه
3.5/5 - (2 امتیاز)

رمز عبور برای یک وبلاگ نویس، به مانند کلید یک قفل برای یک منزل است. همانطور که اگر شما در نگهداری کلید قفل خانه نکات امنیتی را لحاظ نکنید، مشکلاتی برایتان بوجود می آید، باید برای نگهداری رمز عبور وبلاگ، تدابیری را اندیشید. مهمترین کاری که یک وبلاگنویس برای امنیت وبلاگ خود باید انجام دهد، همین نگهداری رمز عبور به شیوه صحیح است.

امنیت رمز عبور و پسورد

نکات امنیتی رمز عبور

مبحث امنیت رمز عبور به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول مربوط به انتخاب رمز، و بخش دوم مربوط به نگهداری رمز عبور است. شما باید به دو قسمت مورد نظر توجهات لازم را مبذول دارید.

انتخاب رمز عبور قوی

در انتخاب رمز عبور قوی باید به مسائل زیر توجه کنید:

  • رمز عبور را تا جایی که خود سیستم به شما اجازه می دهد، طولانی انتخاب کنید.
  • از کلمات، اعداد و جملات ساده برای رمز استفاده نکنید.
  • از اطلاعات شخصی برای انتخاب رمز عبور استفاده نکنید.
  • رمزهای عبوری که انتخاب می کنید، با حساب های دیگرتان متفاوت باشد.
  • برای رمز عبور از ترکیبی از حروف، اعداد و علامت ها استفاده کنید.
  • رمز عبور به راحتی قابل یادآوری باشد.

در مورد آخری باید این را گفت که چندان ضرورتی ندارد که از رمز های معنی دار استفاده کنید. نرم افزار های بسیاری مانند KeePass وجود دارد که برای شما هم امکان انتخاب رمز عبور قوی را می دهند و هم از آنها مراقبت شدید می نمایند. با این وجود شاید بهتر باشد فقط یک رمز عبور پیچیده انتخاب کنید. ولی در برخی مواقع شما لازم دارید که این رمز را همه جا یادتان باشد که بهتر است از کلمات معنی دار کد شده استفاده کنید و ویژگی آخر را در آن لحاظ کنید.

نگهداری درست رمز عبور

برای نگهداری رمز های عبور تدابیری را باید اندیشید. شما هر روزه باید رمز های بسیاری از جمله وبلاگ را در صفحات مختلف وارد کنید. اینجا این امکان وجود ندارد که همه آنها را به خاطر بسپارید، از طرف دیگر هم انتخاب یک رمز عبور برای هر سایت یا سیستم اصلاً توصیه نمی شود.  پس بهترین کار برای رفع این مشکل چیست؟

بهترین کار استفاده از برنامه های محافظت از رمز عبور است. برنامه KeePass یکی از این برنامه هاست که به شما امکان انتخاب، نگهداری و یادآوری رمز عبور به شیوه کاملاً آسان را می دهد. به هیج وجه رمز ها را بروی کاغذ یا درون یک پرونده معمولی رایانه ای ننویسید، چون به راحتی برای همه قابل دسترس هستند.

یک نکته دیگر که باید برای نگهداری رمز در نظر داشت، تعویض دوره ای آن است. اگر به طور مرتب رمز وبلاگتان را عوض کنید، از خطرات بعدی پیشگیری کرده اید.