مشکل فیلتر شدن وبلاگ و رفع آن

منتشر شده در ۲۴ شهریور, ۱۳۹۳ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۲۱ دیدگاه
4.7/5 - (14 امتیاز)

یکی از مشکلاتی که برخی از وبلاگ نویسان با آن مواجه می‌شوند، مشکل فیلتر شدن وبلاگ است. این مشکل از یک جهت بسیار مهم است و آن این است که باعث کاهش شدید بازدید وبلاگ می‌شود! اینکه چرا اتفاق فیلتر شدن وبلاگ رخ می‌دهد، معمولاً دو دلیل عمده دارد؛ یا به صورت اشتباهی رخ داده، یا بر اثر درج محتوای مجرمانه توسط نویسنده، وبلاگ فیلتر شده است.

مشکل فیلتر شدن وبلاگ

فیلتر و رفع فیلتر وبلاگ

اما قبل از اینکه به توضیحات بیشتری راجع به فیلتر شدن وبلاگ بپردازیم، بهتر است که به انواع آن اشاره کنیم که بهتر بتوانید اقدام به رفع فیلتر وبلاگ کنید. اگر وبلاگ شما حاوی محتوایی باشد که از نظر سرویس وبلاگ‌دهی، مثل بلاگفا یا پرشین بلاگ، نامناسب است، در درجه‌ی اول این سرویس‌ها هستند که وبلاگ شما را احتمالاً فیلتر می‌کنند. نحوه‌ی انجام این کار به صورت دستی و شاید هم خودکار باشد.

اما نوع دیگر فیلتر شدن وبلاگ، توسط وزارت ارشاد انجام شده که با باز کردن نشانی وبلاگ در مرورگر صفحه‌ی پیوندها باز می‌شود. در اینجا وضع کمی وخیم‌تر شده ولی باز هم قابل رفع است.

دلیل فیلتر شدن وبلاگ

در حال حاضر در فضای مجازی ایران قانونی مبنی بر فهرست مصادیق محتوای مجرمانه وجود دارد که مرز بین محتوای سالم و غیرسالم را مشخص می‌کند. موضوعی که می‌خواهیم در مورد آن بحث کنیم، درستی یا نادرستی مفاد این قانون نیست. بلکه خط‌کشی است که با آن وبلاگ‌ها و سایت‌های خطاکار سنجیده شده و از دسترس خارج می‌شوند.

پس در درجه‌ی اول بهتر است که متن این قانون را مطالعه کنید و اگر می‌خواهید هیچ وقت وبلاگ شما به این دردسر دچار نشود، دور و بر آن هرگز نروید. یعنی نوشته‌ای ننویسید یا عکسی در وبلاگ خود قرار ندهید که به نوعی تخطی از این قانون تلقی شود. در غیر این صورت است که در درجه‌ی اول سرویس وبلاگ‌دهی شما، و در درجه‌ی دوم سازمان فیلترینگ وزارت ارشاد پایگاه شما را مسدود می‌کنند و شما را از بازدیدکننده‌ی بالا محروم می‌نمایند. پس پیشگیری را همیشه مد نظر خود قرار دهید.

گاهی اوقات هم به دلیل مشکل فنی که این گونه پالایش‌ها برای یافتن وبلاگ‌های مجرمانه دارند، وبلاگ‌های پاک را هم فیلتر می‌کنند. در این حالت رفع فیلتر ساده‌تر است.

رفع مشکل فیلتر وبلاگ

در نهایت اگر دچار چنین مشکلی شدید، راه حل این است که اول باید تعیین کنید که توسط کدام سازمان یا سایت وبلاگ شما فیلتر شده است. اگر از طرف سایت وبلاگ‌دهی شماست، باید از بخش پشتیبانی درخواستی را مبنی بر رفع مسدودسازی ارائه دهید. گاهی اوقات هم بخشی برای همین منظور تعبیه شده است که باید به آن مراجعه کنید. شاید بهتر باشد قبل از هر کاری وبلاگ خود را خالی از محتوای مجرمانه کنید، یعنی مطالبی که فکر می‌کنید به خاطر آنها وبلاگ شما فیلتر شده است را حذف کنید. البته اگر امکان دسترسی به میز کار وبلاگ هنوز وجود دارد. چون برخی از سرویس‌های وبلاگ‌دهی مثل بلاگفا، با مسدود کردن وبلاگ، دیگر نویسنده به بخش مدیریت هم دسترسی نخواهد داشت.

در این حالت، گاهی اوقات ممکن است که وبلاگ شما از دست برود. یعنی درخواست شما مبنی بر رفع مسدودیت ممکن است که بی‌جواب مانده و شما را مجبور به ساخت یک وبلاگ تازه‌ی دیگر کند.

ولی اگر وبلاگ از طرف سازمان فیلترینگ وزارت ارشاد فیلتر شده، راهکار  کمی متفاوت است. در درجه‌ی اول باید در سایت ساماندهی یک حساب بسازید و وبلاگ خود را ثبت کنید. اگر هم از قبل حساب دارید که چه بهتر. اصلاً بهتر است همین امروز نسبت به افتتاح حساب خود در سایت ساماندهی اقدام کنید. در این صورت قبل از فیلتر شدن وبلاگ به شما تذکر می‌دهند و شما هم باید آن محتویات را حذف کنید. البته اگر طبق ضوابط پیش روید به این جای کار نخواهید رسید. حالا اگر وبلاگ شما فیلتر شده، از طریق این سایت مراحل رفع مسدودیت را طی می‌کنید و وبلاگ شما آزاد خواهد شد. بدین منظور وارد حساب خود در سایت ساماندهی شده و از آنجا برای رفع مسدودیت وبلاگ خود اقدام کنید.

با ثبت شدن وبلاگ در سایت ساماندهی، وجه‌ی آن کمی قانونی‌تر شده، ولی اجباری در انجام این کار هنوز برای پایگاه‌های اینترنتی فارسی وجود ندارد. ماموریت این سایت ساماندهی پایگاه‌های ایرانی و فارسی‌زبان در دنیای مجازی است.