مسئولیت پذیری در قبال نوشته های وبلاگ

منتشر شده در ۲۵ دی, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی بدون دیدگاه
Rate this post

هر کس در هر نقشی که ایفای وظیفه می‌کند دارای وظایفی برای خود است. در صورت دانستن این وظایف و داشتن مسئولیت نسبت به آنها، می‌توان گفت که فرد کار خود را به نحو احسن به انجام می‌رساند. در امر وبلاگ‌نویسی هم فرد نویسنده وظایفی را به عهده دارد که نسبت به کاری که انجام می‌دهد وی را مسئولیت‌پذیر می‌کند. اما به دلایل مختلف، که شاید یکی از آنها عدم آگاهی است، بسیاری از وبلاگ‌نویسان نسبت به کاری که انجام می‌دهد احساس مسئول بودن نمی‌کنند. بنابراین به خود اجازه انتشار هر نوع محتوایی را می‌دهند.

مسئولیت پذیری در قبال نوشته های وبلاگ

مسئولیت پذیری در قبال نوشته های وبلاگ

نمی‌دانم آیا تا به حال به این فکر کردید که در روزنامه مقالات و نوشته‌های شما چاپ شود؟ شاید با خودتان بگویید که؛ مگر می‌شود؟ اولاً شدنش که امکان‌پذیر است. اما هدف از انتشار نوشته‌های شما در مجلات کاغذی قطعاً خوانده شدن آن توسط دیگران است. از سوی دیگر باید گفت که با وجود اینترنت و امکاناتی مثل ساخت رایگان وبلاگ و حتی شبکه‌های اجتماعی، این آرزو که هر کسی بتواند صفحه‌ی شخصی برای انتشار محتوای خود داشته باشد، به سادگی محقق شده است.

آیا اگر مقاله‌ی شما در مجله‌ای به چاپ برسد، به خود این حق را می‌دهید که هر چیزی را بگویید و لب به هر مضمونی باز کنید، که حال در وبلاگ و فضای مجازی هم همین کار را بکنید؟ مطمئناً جواب شما منفی است. پس قطع به یقین در وبلاگ نویسی هم شما این مسئولیت را دارید که در انتشار محتواها دقت داشته باشید. چون وبلاگ شما هم دارای مخاطب است و بازدیدکنندگان زیادی می‌تواند داشته باشد.

شما بازدیدکننده را از طریق ترفندهای مختلف، مثل انتخاب یک عنوان جذاب برای نوشته، به وبلاگ خود جذب می‌کنید. یعنی او با کلیک روی یک پیوند یا از طریق جستجو به وبلاگ شما وارد شده و تصمیم به خواندن مطلب می‌گیرد. اما پس از اینکه تمامی نوشته را خواند، که شاید چند دقیقه را به ماندن در وبلاگ شما صرف کرده باشد، متوجه می‌شود که در اصل وقت خود را تلف کرده و نه چیزی یاد گرفته، نه کار مفیدی انجام داده است. اینجاست که شما مسئول هدر رفتن زمان آن فرد هستید.

لطفاً نگویید که این همه وقت تلف می‌شود، این یکی هم رویش! اگر ده‌ها نفر از وبلاگ شما در روز بازدید می‌کنند، این میزان زمان تلف شده را ضرب در تعداد نفرات کنید، می‌بینید که شما زمان بسیاری را از دیگران گرفتید. یادم می‌آید داستانی راجع به سرعت بالا آمدن رایانه‌های Mac می‌خواندم که مدیر Apple با توجیه کردن کارمندان خود درباره‌ی میزان زمانی که با سریع‌تر بالا آمدن سیستم عامل صرفه‌جویی می‌شود، کارمندان خود را تشویق به بالا بردن سرعت آن کرد. او گفت فرض کنید رایانه چند ثانیه زودتر بالا بیاید، این مقدار را در تعداد کاربران ضرب کنید، ببینید که چه رقم بالایی خواهد شد. با این وجود اگر دید این گونه باشد، پیشرفت حتمی است.

این حداقل کاری است که یک وبلاگ نویس باید انجام دهد؛ یعنی برای زمان بازدیدکننده‌های خود ارزش قائل شده و محتوای با کیفیت و به درد بخوری را آماده و منتشر کند. علاوه بر اینکه با این کار به پیشرفت خود و اطرافیان هم کمک شایان توجهی خواهد نمود.