ضرورت پشتیبان گیری از وبلاگ

منتشر شده در ۸ مرداد, ۱۳۹۴ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۴ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

با مشکلاتی که برای سرویس بلاگفا پیش آمد، خیلی‌ها با حذف شدن یکبارۀ وبلاگ‌شان، ضربۀ بزرگی خوردند و حتی شاید هنوز در شوک باقی ماندند! اما همیشه از شکست‌ها باید درس گرفت و اگر وبلاگ شما هم در این جریان دستخوش تغییر قرار گرفته است، که این تغییر شامل حذف شدن تعدادی از مطالب یا کل وبلاگ شماست، باید به ضرورت پشتیبان گیری از وبلاگ پی برده باشید.

ضرورت پشتیبان گیری از وبلاگ

ضرورت پشتیبان گیری از وبلاگ

در دنیای مجازی امکان ایجاد هر نوع مشکلی از نوع نرم افزاری یا سخت افزاری هست. نباید فراموش کرد که دستگاه‌های دیجیتالی که تولید می‌شوند، ساختۀ دست انسان هستند و هر چقدر هم کامل  باشند، اما باز از عیب مبرا نیستند.

زمانی که شما محتوایی را در اینترنت منتشر می‌کنید، آنها روی حافظه‌هایی مثل حافظۀ سختِ رایانۀ شما ذخیره می‌شوند. پس امکان صدمه دیدن آنها وجود دارد. اما چه کار باید بکنیم، تا درصد از دست دادن اطلاعات‌مان را کاهش دهیم؟

بهترین کار این است که از اطلاعات خود در یک جای مناسب دیگر پشتیبان تهیه کنیم و چه جایی بهتر از رایانۀ خودمان! البته این روش در صورتی مقرون به صرفه است که حجم اطلاعات ما بالا نباشد. در غیر این صورت به یک رایانۀ دیگری نیاز خواهیم داشت که دسترسی پرسرعت به اینترنت دارد و با عنوان فضای پشتیبان داده‌ها از آن یاد می‌شود که برای استفاده از آن هم می‌توانیم از شرکت‌هایی که فضایی را به رایگان در اختیار ما می‌گذارند استفاده کنیم، و هم می‌توان برای خرید چنین فضاهایی پول پرداخت کنیم. از جمله سرویس‌های رایگان گوگل درایو (Google Drive) و همچنین Dropbox می‌باشد.

چگونه از وبلاگ‌مان پشتیبان تهیه کنیم؟

جواب این سوال بسیار ساده است. در تمام سرویس‌های وبلاگ دهی، مثل بلاگفا، پرشین بلاگ و … قسمتی با عنوان دریافت نسخۀ پشتیبان وجود دارد که هر چند امکان دارد امکان بازگردانی آن وجود نداشته باشد. ولی باید توحه کرد که همین نسخۀ پشتیبان ساده هم در زمانی که به خاطر مشکلاتی وبلاگ شما نابود می‌شود، می‌تواند وبلاگ شما را با اندکی تلاش برگرداند.

پس از گرفتن نسخۀ پشتیبان به صورت منظم غافل نشوید. باید باور کرد در مشکلات اخیر بلاگفا کسانی که از وبلاگ خود نسخه پشتیبان تهیه کرده بودند، بُرد کردند و کمتر متضرر شدند. یا دوباره همان مطالب را روی وبلاگ قبلی خود منتشر کردند. یا در یک سرویس وبلاگ‌دهی دیگر، نوشته‌های خود را به صورت دستی انتشار دادند.

در این سایت، در بخش‌های آموزش مرتبط با هر سرویس وبلاگ‌دهی، شما نحوۀ گرفتن نسخه پشتیبان برای هر سرویس وبلاگ دهی را می‌آموزید. می‌توانید در سایت جستجو کنید. مثلاً قبلاً مقاله‌ای راجع به گرفتن نسخه پشتیبان بلاگفا منتشر شده است.

حتی اگر از قالب اختصاصی استفاده می‌کنید، به نظر می‌رسد باید از قالب وبلاگ خود هم پشتیبان تهیه کنید. فراموش نکنید که پشتیبان گیری از وبلاگ اهمیت بسیار زیادی دارد و عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. با دانستن این موضوع کاری کنید که دیگر مطالب خود را در وبلاگ از دست ندهید.