تفاوت بین سایت و وبلاگ

منتشر شده در ۳۰ فروردین, ۱۳۹۱ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۸ دیدگاه
5/5 - (2 امتیاز)

تا به حال با اصطلاحات و لغات سایت و وبلاگ زیاد سرو کار داشته اید، ولی شاید به تفاوت بین این دو پی نبرده اید. خوب اشکالی ندارد، چرا که در این نوشته قصد دارم خدمت شما توضیح کاملی از تعاریف سایت و وبلاگ ارائه دهم تا شما را برای پیشبرد اهدافتان بیشتر یاری کنیم. پس تا انتهای این نوشته با تفاوت بین سایت و وبلاگ با ما همراه باشید.

برای درک اختلاف بین وبلاگ و سایت بهتر است اول هر کدام را به طور مجزا تعریف کنیم. اول از همه باید اشاره کنیم که شاید برای شما تعریفی که یک سایت دارد، عبارتند از؛ هر پایگاه اینترنتی که دارای آدرس کامل مانند www.domain.com باشد، و تمامی آدرس هایی که به این سبک هستند را یک سایت می نامید، و در عوض پایگاه هایی که دارای نام دامنه به صورت زیر دامنه هستند را وبلاگ می نامید، مانند www.subname.domain.com. این تعریفی که شاید هر کس دیگری به غیر از شما از وبلاگ و سایت داشته باشد، می تواند تا حدودی درست باشد. ولی باید به تفاوت های هر کدام از جنبه های اصلی واقف باشید تا درک بهتری از تفاوت بین سایت و وبلاگ داشته باشید.

برای تعریف هم از سایت شروع می کنیم. سایت به یک پایگاه اینترنتی اطلاق می شود که با دارا بودن یک آدرس اینترنتی بازدید کنندگان می توانند از اطلاعاتی که صاحب سایت فراهم کرده است استفاده کنند. تا اینجا شاید تعریف مشترک بین سایت و وبلاگ باشد. ولی برای ادامه تعریف یک سایت یک مثال می زنم. فرض کنید که شما آدرس یک سایت را وارد می کنید و در آن شما با صفحات و بخش هایی مواجه هستید که شاید برای یک مدت طولانی به همان شکل باقی بماند. مانند سایت هایی که اقدام به فروش محصولات خود بروی اینترنت می کنند. این گونه سایت ها یک نمونه کامل از یک سایت است نه یک وبلاگ. یعنی سایت هایی که محتوا و مطالب موجود در آن به طور پیوسته در حال تغییر و تحول نیست.

اختلاف بین سایت و وبلاگ

اختلاف بین سایت و وبلاگ

ولی اگر خواسته باشیم یک تعریفی را هم برای وبلاگ داشته باشیم، باید قسمت اول تعریف سایت را هم برای تعریف وبلاگ بیاوریم، یعنی وبلاگ هم یک فضای مجازی است که بروی وب قرار گرفته است و شما با داشتن آدرس آن می توانید به اطلاعات موجود بروی آن دسترسی داشته باشید. ولی وبلاگ ها دارای اطلاعات به روزتری نسبت به سایت ها هستند، بعلاوه صفحات آن ها هر چند مدتی اضافه می شود و این همان پویایی وبلاگ نسبت به سایت را نشان می دهد. علاوه بر این کاربران وبلاگ با نویسنده آن ارتباط نزدیکی دارند، یعنی تبادل نظر در وبلاگ به شدت قوی است.

شاید برای شما مشخصه بارز شناخت یک وبلاگ آدرس آن باشد، ولی این را باید بدانید که آدرس مشخصه آشکاری برای تمایز بین یک سایت و وبلاگ نیست. چه بسا پایگاه های اینترنتی هستند که با داشتن یک آدرس کامل و منحصر به فرد باز هم یک وبلاگ نامیده می شوند و از خصوصیات یک وبلاگ پشتیبانی می کنند.

اگر دقت کرده باشید سرویس های وبلاگ دهی هم به شما یک فضایی را می دهند که شما می توانید در آن محیط مطالب خود را به صورت پیوسته منتشر کنید که این همان ویژگی آشکار یک وبلاگ نسبت به سایت است. یعنی همواره وبلاگ شما با مطالب جدید پر می شود و حتی برای وبلاگ خود یک بایگانی زمانی هم دارید که چون سرعت انتشار مطلب یک وبلاگ نسبت به سایت بیشتر است، دسته بندی مطالب برحسب زمان امری غیر قابل انکار است.

معمولاً شرکت های تجاری برای خود دارای یک سایت هستند که در آن مکان محصولات و خدمات خود را معرفی می کنند، در همچنین سایت هایی هم شما می توانید بخشی به نام وبلاگ را مشاهده کنید که با اطلاعات و مطالب دنباله دار پر می شود. با مقایسه این دو قسمت از این گونه سایت ها می توانید به تفاوت سایت و وبلاگ برسید.

این نکته را هم باید اشاره کرد که موتور های جست و جو به وبلاگ ها، که پیوسته در حال به روز شدن هستند، شدیداً از خود علاقه نشان می دهند. پس شاید بخواهید با رسیدن به وبلاگ خود از نظر محتوا، نظر موتور جست و جو را برای افزایش بازدید کسب کنید.

پس با این تعاریف وقت آن رسیده است که با توجه به نیاز خود اقدام به راه اندازی سایت یا وبلاگ خود کنید. برای وبلاگ نویسی که این پایگاه سعی در ساده سازی کار شما در امر آموزش وبلاگ نویسی دارد، و با پیگیری مطالب نوشته شده در Bloging می توانید برای خود یک وبلاگ موفق داشته باشید.